Goeienamiddag,
eerst even de feiten:
op 1 juni 2005 startte mijn huurovereenkomst voor een appartement
opzeg gegeven rond 20 december 2007, dus opzegtermijn loopt wettelijk gezien vanaf 1 jan 2008 tot 31 maart 2008.
aangezien wij in de loop van het derde jaar het huurpand verlaten heeft de verhuurder wettelijk gezien recht op 1 maand huur (af te houden van onze huurwaarborg), bovendien mag hij van ons ook de huur voor de maand maart eisen (wij verhuizen op 1 maart 08 naar een huurhuis).
Tot hiertoe in principe geen probleem.
Begin november 07 komen wij thuis na inkopen doen, en wij treffen de verhuurder samen met een elektricien aan in ons appartement. Zonder ons medeweten weliswaar. Wij hoorden hem midden in onze salon lopen waarna hij op zijn gemak zijn handen ging wassen in onze keuken.
Na het geven van onze opzeg kregen wij een brief toegestuurd van het immokantoor waarin ons werd meegedeeld dat de huurovereenkomst stopgezet wordt mits betaling van de maand waarborg en mits betaling van de huur voor de maand maart indien het pand tegen die datum niet herverhuurd is.
Nu mijn vraag:
voor zover ik weet kon ik in november toen de huisbaas zichzelf onwettig toegang had verschaft klacht ingediend hebben. Ik meen mij te herinneren dat ik hierdoor aanspraak zou kunnen maken op een schadevergoeding of dergelijke. Ik heb toen geen stappen ondernomen.
Nu wij vertrekken is er van enige toegeving van zijn kant echter blijkbaar totaal geen sprake en dienen we de wettelijke vergoedingen te betalen. En dit terwijl ik geen verdere stappen heb ondernomen toen hij huisvredebreuk pleegde!!!
Is er voor mij nog een mogelijkheid om alsnog te krijgen waar ik recht op heb en de huisbaas te dwingen af te zien van de inhouding van de maand waarborg en het vorderen van de huur van de maand maart?
alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp.
mvg,
Bregt De Jonghe
Brugge