opzeg en huisvredebreuk

bregtdejonghe
Topic Starter

opzeg en huisvredebreuk

#1 , 13 jan 2008 18:24

Goeienamiddag,

eerst even de feiten:
op 1 juni 2005 startte mijn huurovereenkomst voor een appartement
opzeg gegeven rond 20 december 2007, dus opzegtermijn loopt wettelijk gezien vanaf 1 jan 2008 tot 31 maart 2008.
aangezien wij in de loop van het derde jaar het huurpand verlaten heeft de verhuurder wettelijk gezien recht op 1 maand huur (af te houden van onze huurwaarborg), bovendien mag hij van ons ook de huur voor de maand maart eisen (wij verhuizen op 1 maart 08 naar een huurhuis).
Tot hiertoe in principe geen probleem.

Begin november 07 komen wij thuis na inkopen doen, en wij treffen de verhuurder samen met een elektricien aan in ons appartement. Zonder ons medeweten weliswaar. Wij hoorden hem midden in onze salon lopen waarna hij op zijn gemak zijn handen ging wassen in onze keuken.

Na het geven van onze opzeg kregen wij een brief toegestuurd van het immokantoor waarin ons werd meegedeeld dat de huurovereenkomst stopgezet wordt mits betaling van de maand waarborg en mits betaling van de huur voor de maand maart indien het pand tegen die datum niet herverhuurd is.

Nu mijn vraag:
voor zover ik weet kon ik in november toen de huisbaas zichzelf onwettig toegang had verschaft klacht ingediend hebben. Ik meen mij te herinneren dat ik hierdoor aanspraak zou kunnen maken op een schadevergoeding of dergelijke. Ik heb toen geen stappen ondernomen.

Nu wij vertrekken is er van enige toegeving van zijn kant echter blijkbaar totaal geen sprake en dienen we de wettelijke vergoedingen te betalen. En dit terwijl ik geen verdere stappen heb ondernomen toen hij huisvredebreuk pleegde!!!

Is er voor mij nog een mogelijkheid om alsnog te krijgen waar ik recht op heb en de huisbaas te dwingen af te zien van de inhouding van de maand waarborg en het vorderen van de huur van de maand maart?

alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp.

mvg,

Bregt De Jonghe
Brugge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 jan 2008 05:33

Dit is een zeer sterk verhaal.
Nu de feiten bewijzen is natuurlijk nog iets anders.
Je had best onmiddellijk de politie gebeld en de deur op slot gedaan, na eerst de elektrieker de toelating gegeven te hebben de woning te verlaten, in afwachting dat de politie aanwezig is om de inbraak te melden. Het blijft huisvredebreuk of inbraak, want ik dacht niet dat er iets moest geforceerd of inbraaksporen nodig zijn opdat het een inbraak zou zijn
Tenzij die elektrieker die er toen ook aanwezig is wil getuigen, kan je niets bewijzen.
Wat ik niet begrijp is dat de eigenaar in nov07 in je woning was en je in dec07 je opzeg gegeven hebt. Heeft het een iets te maken met het ander ?
Sloten wijzigen na ingebruikname appt. of woning is hetgeen ik iedereen aanraad. Je bent, zoals ik hier al ergens geschreven heb, niet verplicht een dubbel van het nieuwe slot te geven aan de huisbaas.

Wat die schadevegoeding met die huisvredebreuk/inbraak te maken heeft begrijp ik niet. Die 2 staan los van elkaar en er is nergens iets in de huurwetgeving dat voorziet dat je hier een schadevergoeding mag voor gebruiken. De huisvredebreuk kan voor een correctionele rechtbank behandeld worden en dan kan je misschien een soort schadevergoeding eisen. Ofdat dit zou ingewilligd worden is een andere materie.

bregtdejonghe
Topic Starter

#3 , 14 jan 2008 10:52

Bedankt voor je antwoord.

De opzeg heeft niets te maken met het feit dat de huisbaas zich onwettig toegang heeft verschaft tot onze woning.

Nee, inderdaad, je hebt gelijk dat de huisvredebreuk in principe niks te maken heeft met het al dan niet laten vallen van huurwaarborg en dergelijke meer.

Op dat bepaalde moment dacht ik (ietwat naïef misschien, dat geef ik toe) dat ik zijn fout/inbreuk nog tegen hem zou kunnen gebruiken op het moment dat we effectief onze opzeg zouden geven.

Ik besluit echter uit je antwoord dat dit niet zo evident zal zijn. Ik neem alvast nog eens contact met de huisbaas op. Daarin zal ik mss eens dreigen met verdere acties. Als hij niet wil toegeven zal ik mij waarschijnlijk spijtig genoeg moeten gewonnen geven. Ik voel er namelijk niet veel voor om effectief een procedure tegen hem te starten met alle kosten vandien.

Hartelijk bedankt voor je toelichting.

mvg,
Bregt

Reclame

JohnD

#4 , 14 jan 2008 11:04

Op dat bepaalde moment dacht ik (ietwat naïef misschien, dat geef ik toe) dat ik zijn fout/inbreuk nog tegen hem zou kunnen gebruiken op het moment dat we effectief onze opzeg zouden geven.
Ik besluit echter uit je antwoord dat dit niet zo evident zal zijn. Ik neem alvast nog eens contact met de huisbaas op. Daarin zal ik mss eens dreigen met verdere acties.
Hij zal heus wel weten dat je geen bewijs hebt. En dan is er nog het element van tijd. Het is neem ik aan nu dus reeds 2m. geleden; dus moest je nu nog klacht indienen zal dat niet erg geloofwaardig klinken. Politie zal je vragen waarom je zolang gewacht hebt. Je zou hem wel kunnen zeggen dat je je verplicht voelt, om dat voorval van de huisvredebreuk/schending van de privacy, aan de nieuwe huurders te melden. Ik vind het in elk geval een zr. zware inbreuk en had, uit reflex alleen nog maar, onmiddellijk de politie gebeld.

Terug naar “Huren”