Huurcontract van 1 jaar, niet verlengd, dus intussen overgegaan in 9 jaar. Huurder zit nu in het 2e jaar van de totale duur.
Contract vermoedelijk geregistreerd. Plaatsbeschrijving aanwezig (doch stemt niet overeen met de werkelijkheid! Vage omschrijvingen, zaken die niet aanwezig zijn en foto's van 2008 die er helemaal niet op lijken.)
Woning is door de burgemeester ongeschikt verklaard met hersteltermijn van 12 maanden. Steunbalk moet vervangen worden (is gebarsten). Ter info, de vorige huurder heeft de procedure opgestart, weten we intussen. Het huis was tevens maar geschikt voor 2 personen, hoewel de verhuurder het aan een gezin van 3 heeft verhuurd. (Hetgeen we nu recent te weten zijn gekomen door de ongeschikt verklaring. Mijn zus is intussen ook nog bevallen van een tweeling. Ze willen dus verhuizen naar een grotere woning, doch gezien de financiële situatie is dit een moeilijke zoektocht.
Kortom, het huis had eigenlijk al in 1e instantie niet verhuurd mogen worden (in zijn geheel), of minstens aan de huidige huurder.
Huurder (mijn zus nb) heeft nu een brief (niet aangetekend) ontvangen waarin de verhuurder "vraagt" te verhuizen gezien de ongeschikt verklaring. Er staat dus geen termijn in en is niet in de bewoording van een opzeg opgesteld, doch eerder als verzoek.
Ik had graag geweten wat de rechten van de huurder zijn in dit geval.
Ik heb het technisch verslag nog niet kunnen inkijken dus weet niet exact welke strafpunten er zijn. Wat ik wel weet is dat ik (persoonlijk) het huis onbewoonbaar vind. Het regent binnen, steunbalk is zwaar gebarsten, bijna geen mogelijkheid tot verluchten (er is gewoon een gat gemaakt in de muur om Co te laten ontsnappen, keuken om van te wenen... Schandalig eigenlijk).
De verhuurder is bovendien advocaat. Huurcontract staat vol onwettige clausules enz. Hij heeft getracht mijn zus een nieuw contract (met hogere huurprijs) aan te smeren als "verlenging". Dit hebben we kunnen tegenhouden gelukkig, contract is dus vorig jaar overgegaan in 9 jaar.
Het is iemand die de wet kent, doch op alle mogelijke manieren tegen de wet in gaat, zonder schromen. En daarnaast teert op de naïviteit en onwetendheid van zijn huurders.
Graag raad wat we kunnen doen (wettelijke basis) nav de "verhuisbrief".