Rechten bij huren van schoonvader

sdg561
Topic Starter

Rechten bij huren van schoonvader

#1 , 14 okt 2013 12:31

Ik zit momenteel in een vervelende situatie. Ik heb lange tijd alleen gewoond en woon nu sinds twee maand samen met mijn vriend in het huis van mijn vriend zijn vader. Mijn vriend zijn vader zijn domicili staat ook nog steeds op het huis maar hij woont wel bij zijn vriendin (hij weigert om deze na 10 jaar nog altijd te wijzigen). Mijn vriend heeft nooit een huurcontract gehad met hem omdat het zijn vader was, maar ik heb daar in het begin sterk op aangedrongen om mezelf toch een beetje in te dekken, kwestie moest het nu vandaag of morgen fout lopen dat ik niet zomaar op straat sta zijn vader heeft dit steeds afgewimpeld onder het motto wij gaan je nooit zomaar op straat zetten. Dit weekend heeft mijn vriend zijn vader nu wel laten vallen dat indien het ooit fout loopt tussen ons, ik wel diegene zou zijn die de woning onmiddellijk zou moeten verlaten.
Kan iemand zeggen wat mijn rechten zijn? Ik heb nog geen huurcontract met hem maar mijn domicili staat er wel.
Ik ben wel van plan om hem na deze uitspraak een huurcontract voor te schotelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 14 okt 2013 13:36

Betaal je huur?

Turaki

#3 , 14 okt 2013 14:48

Ook zou ik de wijkagent contacteren om uw vriend zijn vader te laten schrappen op dat adres, zolang zijn domicilie bij u staat kan hij namelijk altijd binnen.

Reclame

duma

#4 , 14 okt 2013 14:49

Wijkagent ook het nieuwe adres geven, dan gaat het wat sneller.

sdg561
Topic Starter

#5 , 15 okt 2013 09:50

Wij betalen huur aan hem, mijn vriend deed dit voordien ook al en nu heeft hij het bedrag een beetje verhoogd omdat we er met ons twee wonen.

Hij wil zijn domicilie niet veranderen voor de belastingen.

En dat doet hij inderdaad, in het begin kwam hij daar binnen en buiten ook als wij op het werk waren, soms ook voor stomme dingen, zoals een kom uit de kast te nemen om iets van eten in te doen. Mijn vriend heeft dan op aandrang van mij hem laten weten dat dit zo niet werkt, wij huren dit en hij daar zomaar niet kan binnen en buitenlopen.

Gisteren nog heeft hij de struiken voor het huis komen snoeien zonder dat wij van iets wisten, toen ik buiten het snoeiafval zag liggen wisten zowel ik als mijn vriend van niks.

Turaki

#6 , 15 okt 2013 10:27

En hoe betaalt u deze huur? Als u dit bewijsbaar doet (vb overschrijving met vermelding "huur oktober"), kan u makkelijk bewijzen dat u een mondeling huurcontract heeft. In dat geval kan uw schoonvader u niet zomaar buiten zetten.

Daarnaast kan ik alleen maar aandringen op het laten veranderen van zijn adres (bij schulden van hem is het uw inboedel die ze meenemen), en zodra u dit heeft doorgegeven ook meteen de sloten veranderen.

j.demoor

#7 , 16 okt 2013 08:21

“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...De beslissingen tot afvoering van ambtswege bedoeld in het tweede en derde lid nemen aanvang op de datum van de beslissing van het college...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘Mijn vriend zijn vader zijn domicili staat ook nog steeds op het huis maar hij woont wel bij zijn vriendin’

Doe hiervan aangifte bij de Bevolkingsdienst van uw gemeente en vraag daarbij uitdrukkelijk zijn uitschrijving op uw adres.

“Art.1bis.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat...De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst...Onverminderd het tweede en derde lid blijven de vóór de inwerkingtreding van dit artikel mondeling gesloten huurovereenkomsten onder de toepassing vallen van deze afdeling.”(20 februari 1991 Woninghuurwet ; art.1bis ingevoegd bij wet 26 april 2007).

Betaal de huur giraal met een gemeenschappelijke rekening of minstens afwisselend met een eigen rekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”