Onderhoud / Keuring verwarmingstoestel

nemof
Topic Starter

Onderhoud / Keuring verwarmingstoestel

#1 , 08 okt 2013 10:59

Ik heb een appartement gehuurd (1ste huurder) met een 3-6-9 huurcontract dat ingegaan is op 1 mei 2012 en gestopt is op 30 september 2013 (m.a.w. 1 jaar en 5 maanden).

In het huurcontract staat dat het verwarmingstoestel door de eigenaar (die voordien zelf in het appartement woonde) gekeurd is op 30 juni 2011 m.a.w. 11 maanden voor de start van mijn huurcontract.

Nu vraagt de eigenaar dat ik het verwarmingstoestel alsnog opnieuw laat keuren op eigen kosten of equivalent inhoudt van de huurwaarborg.

Is dit inderdaad nog ter mijnen lasten en indien zo moet dit dan niet pro rata zijn? Keuring zou om de twee jaar moeten plaatsvinden volgens wat ik lees maar ik heb geen twee jaar gehuurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 okt 2013 11:17

Indien in uw huurcontract een clausule werd opgenomen dat u om de 1 of twee jaar die controle dient uit te voeren is dat inderdaad ter uwe laste. Gelet op het feit dat u het grootste deel van een onderhoudscyclus in het pand hebt gewoond zal hier geen ontsnappen aan zijn.

nemof
Topic Starter

#3 , 08 okt 2013 11:33

In de plaatsbeschrijving staat:

1. Centrale verwarming

Deze werden in goede staat bevonden, behoudens de hierna vermelde opmerkingen:
Vaillant werd onderhouden op 30 juni 2011

In het huurcontract staat er niet direct iets specifieks, enkel dat klein onderhoud en herstellingen voor de huurder ziijn met een opsomming waar oa. in staat sanitaire installaties.

Reclame

Vandebos

#4 , 08 okt 2013 12:28

Dan bent u gebonden aan de minimum tweejaarlijkse termijn door de wetgeving opgelegd.

Terug naar “Huren”