Hallo iedereen,
Mijn situatie is de volgende:
Sinds vorig jaar huur ik een appartement met een 3-6-9 contract (geregistreerd). Ik heb hier regelmatig last van lawaai van de buren (geroep en getier, bv. zondagochtend om 7u). Ik heb eerst zelf een poging gedaan om dit met hen persoonlijk op te lossen maar zonder resultaat. Ik heb dit daarna dan doorgegeven aan mijn verhuurder, deze heeft contact opgenomen met de syndicus waarna een aangetekende brief is verstuurd aan de verhuurders van het appartement van de buren om hier iets aan te doen. Dit heeft geen effect gehad. Na een tijdje heb ik aan mijn verhuurder laten weten dat de problemen aanhouden. Hierop heeft mijn verhuurder geen actie meer ondernomen. Ondertussen ben ik het beu en heb ik mijn opzeg gegeven (3 maanden) en ben ik op zoek naar een ander appartement. Ik heb een compromis voorgesteld aan mijn verhuurder om een opzegvergoeding te laten vallen indien ik een geschikte nieuwe huurder zou vinden maar hier weigert mijn verhuurder op in te gaan.
Ik heb 2 afzonderlijke vragen i.v.m. de vergoeding die ik aan mijn verhuurder ben verschuldigd:
- Aangezien ik een 3-6-9 contract heb opgezegd in het 2de jaar ben ik normaal gezien 2 maanden huur verschuldigd aan mijn verhuurder. Kan ik de overlast van de buren aanhalen als een reden om deze vergoeding niet of slechts gedeeltelijk moeten betalen, aangezien dit de reden is voor mijn vertrek en de fout dus niet bij mij ligt? Maak ik kans om hiermee gelijk te krijgen van een vrederechter indien ik deze vergoeding weiger te betalen? Ik beschik over de bewuste brief van de syndicus waarin staat dat er meerdere klachten zijn geweest van overlast voor verschillende medebewoners van het gebouw.
- Daarnaast staat er in mijn contract een clausule dat ik bovenop deze 2 maanden ook nog een extra vergoeding zou moeten betalen voor de onkosten van het immo-kantoor bij het vinden van een nieuwe huurder. Is deze clausule niet onwettig gezien de huurwet (dwingend recht)?
Wat raden jullie mij aan om te doen? Alvast bedankt voor eventueel advies!