Beste
Sinds drie jaar huur ik nu een appartement, waarbij een kelder en een fietsenstalling is inbegrepen. Zonder deze laatste twee had ik ongetwijfeld verder gezocht, omdat deze onmisbaar zijn voor mij. Nu is het zo dat de fietsenstalling al onbruikbaar is sinds ik hier ben komen wonen: er staan een hoop kapotte en veroestte fietsen, als het hard regent, staan de fietsen in't nat, er is geen licht, dus je mag in de winter niet te vroeg vertrekken of te laat terugkomen, want dan zie je niets, er zijn al ratten gesignaleerd, de deur kon nooit afgesloten worden (met sleutel)... Mijn fiets is hierdoor al helemaal 'geroest' en achteruit gegaan in zijn staat, zoon van fiets staat in de hal van het appartement (wat eigenlijk ook niet mag). Van in het begin is er gezegd geweest dat ze dit gingen renoveren, zodat de fietsenstalling terug als 'fietsenstalling' kon dienen, en niet als stortplaats, maar ik ben nog steeds aan het wachten.
Kan ik de schade aan mijn fiets verhalen op de eigenaar? Of een mindering vragen van huishuur, omdat er geen fietsenstalling is?
Een tweede vraag: eind juni heb ik gemerkt dat mijn kelder onder water stond en heb dit meteen gemeld aan de eigenaar. Bleek dat dit kwam van een buis die langs de plafond van de kelder loopt en die gebroken was. Deze buis is de afvoerbuis van alle terrassen voor regenwater en voor het water als je je terras eens schuurt.
Ik heb alles zoveel mogelijk omhoog gezet in m'n kelder, maar dit lukte niet met alles. Dit duurt nu al drie maanden, zonder dat er al echt iets gedaan is. Als ik bel met de huisbaas, is het antwoord: "hier wordt aan gewerkt". Mijn kerstboom (een plastieke, herbruikbare) is al klaar om weg te gooien, want die is door het vocht helemaal beschimmeld. Kan ik de schade hiervan verhalen op de eigenaar? En kan ik ook hiervoor een vermindering vragen van het huishuur?
Mvg
Saskia