Huurder laat weten dat hij niet gaat komen

prado
Topic Starter

Huurder laat weten dat hij niet gaat komen

#1 , 24 sep 2013 14:11

Huurder laat een week voor de huur begint weten dat de verhuur niet doorgaat.
Er was alleen nog maar 1 maand huur gegeven.
Kan men verder nog een schadevergoeding vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 sep 2013 14:28

Ja, een aangegane overeenkomst wordt verondersteld nageleefd te worden. Door het verhuren aan hem en het feit dat hij nu de overeenkomst niet nakomt lijdt u bovendien economische schade aangezien u andere potentiële huurders nu bent kwijtgespeeld en et pand opnieuw op de markt moet zetten.

Ging het over een huurovereenkomst van beperkte duur of een negenjarig contract?

prado
Topic Starter

#3 , 24 sep 2013 14:43

Hij ging normaal gezien vandaag komen voor het contract te tekenen en de waarborg naar de bank te doen.
We hebben alleen een overeenkomst dat hij 1 maand huur gegeven heeft in afwachting dat het contract in orde was.
Hij wil die maand laten vallen.
Maar ik ga dat nooit binnen de maand terug kunnen verhuren, met alle gevolgen vandien.....

Zou ik meer kunnen eisen?

Reclame

Vandebos

#4 , 24 sep 2013 14:59

Als er nog geen contract getekend is wordt het bij geding woord tegen woord en kan hij aanhalen dat de deponering van een maand huur diende voor het nemen van een optie.

Dan is het riskant hier verder mee te gaan en is het beter de zaak te laten zoals ze is.

prado
Topic Starter

#5 , 24 sep 2013 15:27

Dank je Vandebos voor uw vlugge reactie en mening.
We zullen het hierbij dan maar laten. (anders zitten we met dezelfde gevolgen voor de rechtbank als die andere zaak van wanbetaling,....)
Dus volgende keer direct contract laten tekenen.
Tegenwoordig krijg je met verhuren meer sensatie dan geld!

sloeberken

#6 , 24 sep 2013 15:27

Als u een kwijting hebt met daarop vermeld huur maand october 2013 dan is er een mondelinge huurovereenkomst, ik heb 2 maand geleden zo een rechtzaak gewonnen tegen een verhuurder.
“De overhandiging van een huurwaarborg is geen wezenlijk bestanddeel van een huurovereenkomst. De huurovereenkomst komt tot stand door een loutere wilsovereenstemming van de huurder en verhuurder nopens de essentiële bepalingen, met name het verhuurde goed, de prijs en de duur. Inontvangstneming van een voorschot tegen afgifte van een kwitantie geldt als buitengerechtelijke bekentenis van het bestaan van een mondelinge huurovereenkomst.”
Zie: Vred. Halle 19 januari 2005, Huur 2005, 144.
Ik kan u prive het vonnis opsturen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

prado
Topic Starter

#7 , 24 sep 2013 15:40

Hij heeft de maand huur casch gegeven, dus we hebben alleen maar die overeenkomst met zijn handtekening.

sloeberken

#8 , 24 sep 2013 15:47

Welke overeenkomst en wat staat erop.

prado
Topic Starter

#9 , 24 sep 2013 15:55

Ondergetekende.....verklaar mij akkoord om het pand gelegen te ....te huren vanaf 01-10-2013.
De verhuurder erkent hierbij reeds de huurprijs van één maand te hebben ontvangen op 02-09-2013.
Na het ondertekenen van het huurcontract en betalen van de waarborg zal in onderling overleg overeengekomen worden wanneer de sleutel kan worden overhandigd en het pand beschikbaar is.

sloeberken

#10 , 24 sep 2013 16:25

Dat moet toch voldoende zijn om min 3 maand schadevergoeding te bekomen. Heeft hij dat schriftelijk gemeld dat de huur niet doorgaat.

Vandebos

#11 , 24 sep 2013 17:04

Dat is wat anders, dan kun u werken op deze wijze:

Je dient de huurder aangetekend te verwittigen dat hij een bindende overeenkomst heeft gesloten die enkel nog geformaliseerd diende te worden in een contract en hij bij officiële opzeg hiervan de wettelijke gevolgen dient te dragen. Dat deze in zijn geval drie maand opzeg en drie maand schadevergoeding bedragen. Dat u gelet op de situatie bereidt bent de drie maand opzeg te laten vallen doch gelet op de late verwittiging en de opnieuw te maken kosten om te herverhuren de schadevergoeding niet kan laten vallen. Dat dit aanbod geldig blijft tot 5 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven. Dat u van hem een bevestiging van akkoord per brief of per mail binnen die periode dient te ontvangen aangezien u anders, mocht hij de overeenkomst nog steeds wensen te verbreken, verplicht zal zijn het lokale vredegerecht op zijn kosten in te schakelen om de totaalvergoeding van 6 maand huur waarop u recht heeft bij vonnis te innen.

prado
Topic Starter

#12 , 24 sep 2013 18:50

@Sloeberken
Neen, hij heeft me gebelt.

@Vandebos
Dus toch de kans dat we de schade wat kunnen beperken.

Maar stel dat hijl 3 maanden wil betalen. Mochten we ondertussen een andere huurder vinden ,moeten we wel die maanden wachten.

prado
Topic Starter

#13 , 24 sep 2013 18:56

Nog vergeten,....
De afspraak was wel om eerst een contract voor 1 jaar en indien geen opzeg verder te laten lopen in een 3-6-9.
Staat natuurlijk nog nergens geschreven, maar zo was het al afgesproken.Maakt dat verschil in vergoeding?
Hij heeft het contract ook al thuis om eens te lezen.

Vandebos

#14 , 24 sep 2013 20:10

@Sloeberken
Neen, hij heeft me gebelt.

@Vandebos
Dus toch de kans dat we de schade wat kunnen beperken.

Maar stel dat hijl 3 maanden wil betalen. Mochten we ondertussen een andere huurder vinden ,moeten we wel die maanden wachten.
neen, u vraagt in het schrijven immers het gedeelte schadevergoeding, niet het respecteren van een opzeg waar hij er effectief nog drie maand van gebruik zou kunnen maken..

Wat betreft het type van contract maakt het in feite weinig uit:

- De huurder heeft de overeenkomst verbroken.
- Bij een negenjarig contract zou hij drie maand opzeg moeten geven en drie maand schadevergoeding betalen.
- Bij een contract van bepaalde duur zijn er noch voor de huurder, noch voor de verhuurder opzegmogelijkheden bij wet voorzien. Indien het dan toch tot een eenzijdige breuk komt verkiezen veel vrederechters ervoor naar analogie van de opzegmogelijkheden in de negenjarige wetgeving te handelen in plaats van bij vonnis het verplichte gebruik van het pand gedurende de contractueel bepaalde looptijd te vellen. (de klassieke gulden middenweg...)

Bovendien zijn er op dit ogenblik enkel mondelinge afspraken, bij twijfel of duidelijkheid stelt art 3§1 woninghuurwet zeer duidelijk:
Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
Gelet op deze punten en het feit dat de overeenkomst niet wordt gerespecteerd voor deze zelfs van kracht wordt zou ik in een dergelijk steeds proberen de zaak in der minne te regelen met drie maand schadevergoeding zodat wanneer ik toch verplicht wordt de zaak voor de vrederechter te brengen ik dat kan aantonen en slechts vanwege volharding in de boosheid van de gedaagde partij uiteindelijk heb besloten op mijn strepen te staan en het volle pond van schadevergoeding te eisen waar ik volgens jurisprudentie recht op heb.

Terug naar “Huren”