Verhuis huurder met behoud zelfde verhuurder en contract

lucas123
Topic Starter

Verhuis huurder met behoud zelfde verhuurder en contract

#1 , 25 mar 2013 11:17

Familie van mij verhuren 2 appartementen. 1 appartement is op het gelijkvloers en het andere is er boven op de eerste verdieping. Gebouw telt maar 2 appartementen.
Het appartement op het gelijkvloers heeft nu geen huurder. Er is overeengekomen dat de huurder van het bovenste appartment
binnen een maand 'verhuist' van de bovenste verdieping, naar het appartment op het gelijkvloers (omwille van medische/fysische redenen/beperkingen van de huurder...).
Ik zit nu met de vraag ofdat er:
. geen nieuwe contract moet opgesteld worden;
Of
. een bijlage aan het bestaande contract moet toegevoegd worden dat de verhuis vermeld;
Of
. een nieuw contract moet opgesteld worden.
Wat zou het beste zijn wetende dat er bij een eventuele opzeg van de huurder door de verhuurder binnen enkele jaren, geen discussie mag zijn over de datum van
inwerking treden van het contract en dus van de periode/tijdstip waarbinnen men een wettelijke opzeg door de verhuurder kan doorvoeren ?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 25 mar 2013 12:17

Nieuw contract opstellen, gezien onderwerp van de verhuring wijzigt.

Wat u wel kan doen is een addendum in het nieuwe contract plaatsen die vermeldt dat de huurwaarborg uit het vorige contract overgenomen wordt (indien deze niet aangesproken dient te worden voor schade in het andere appartement) met vermelding van het rekeningnummer waar deze op geblokkeerd staat.

U kan ook bepalen dat u verzaakt aan de opzegvergoeding (indien de huurder het vorige appartement al 3 jaar of meer huurt) en dit ondubbelzinnig in het contract plaatsen. Anders geldt de ingang van het nieuwe contract voor de bepaling van de opzegvergoeding.

Vergeet ook niet een uitgaande en ingaande plaatsbeschrijving te doen. Indien er dus kosten gedekt moeten worden, laat dan een nieuwe waarborg storten op een nieuwe rekening.

lucas123
Topic Starter

#3 , 09 sep 2013 12:32

Omwille van bepaalde dwingende redenen is er geen nieuw contract opgesteld, maar is het bestaande contract gewijzigd: er wordt gewezen op het feit dat er een verhuis heeft plaatsgevonden.
Ik probeer nu om dit aangepast huurcontract als toevoeging bij het bestaande contract te laten registreren en de nieuwe plaatsbeschrijving als toevoeging bij de bestaande plaatsbeschrijving.
Bij de administratie doet men moeilijk:

Ze zeggen:
"Aangezien het voorwerp wijzigt ( zijnde het onroerend goed) kan dit niet worden beschouwd als toevoeging van het reeds bestaande huurcontract.
Gelieve ons een contract en plaatsbeschrijving aan te bieden dat voldoet aan de vereisten
"

Waarop ik geantwoord heb:
"U leest en interpreteert wat er in de toevoeging staat: dat moet u natuurlijk niet doen. Vergeet dus mijn uitleg over de documenten die ik u toestuurde
en beschouw het enkel als een toevoeging. Met alle respect: maar als ik bv. vraag een toevoeging aan
een contract toe te voegen en deze is in het CHinees opgesteld, dan gaat u deze toch eerst niet laten vertalen om te weten wat erin staat.
Dat het voorwerp wijzigt wil ik bij deze dus niet gezegd hebben: ik meld bij uw diensten enkel een toevoeging van een document aan het huurcontract aan.
Wat er in die toevoeging staat is van geen belang. Graag dus toch registratie van de documenten als toevoeging: tenzij u me natuurlijk de wetteksten
kan bezorgen die u zeggen dat u de toevoeging moet lezen en interpreteren.

Ik zou trouwens niet weten wat het bezwaar kan zijn om een document zonder relevante inhoud in theorie toe te voegen aan een bestaand huurcontract
."

Hun antwoord:
"Volgens onze instructie ( die uitsluitend bestemd is voor de Administratie) en artikel 161 ,12 wetboek registratierechten (door iedereen raadpleegbaar)
kunnen enkel kosteloos worden geregistreerd :
-de in artikel 19,1 en 19,3a bedoelde akte houdende verhuring van in België gelegen onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor huisvesting
- de plaatsbeschrijvingen opgemaakt n.a.v. voorgaande akten
- de documenten die krachtens de artikelen 2 en 11 bis van het boek III titel VIII Hoofdstuk II afdeling 2 van het Burgerlijk Wetboek gevoegd bij de vorige aktes ( zijnde de minimumvoorwaarden en de regionale bijlagen)

Voor andere bijlagen is het algemeen vast recht van 50 € verschuldigd. Deze mogen evenwel kosteloos worden geregistreerd op voorwaarde dat de bijlage samen met het huurcontract ter registratie wordt aangeboden en dat er in het huurcontract uitdrukkelijk naar die bijlagen wordt verwezen
De door U bedoelde 'toevoeging' valt dus niet onder de kosteloos te registreren bijlagen en maakt derhalve het algemeen vast recht van 50 € opeisbaar.

Ik blijf echter bij mijn eerder gehaald standpunt dat het hier handelt om een nieuw huurcontract.
"

Mijn vraag aan de hooggeachte forumleden:
Kunnen ze weigeren om iets dat er uitziet als een gewijzigd huurcontract en dat ik vraag om als toevoeging bij het bestaand huurcontract te registreren, te verwerken en registreren.
Idem voor de nieuwe plaatsbeschrijving ?

Kunnen ze geld vragen om een toevoeging bij een bestaand contract te registreren ?
Kunnen ze geld vragen om een plaatsbeschrijving als toevoeging bij een reeds geregistreerd contract toe te voegen ?

Mbt de laatste opmerking van de ontvanger: ik blijf bij mijn standpunt dat het hier handelt om een nieuw huurcontract: mogen en/of moeten zij toevoegingen die ik aanbied lezen en interpreteren. Als ik in een toevoeging zet dat "mijn zoontje in zijn neus peutert", dan doe ik dat toch...interpretatie ofdat het een nieuw huurcontract betreft komt mijn
insziens alleen toe aan een vrederechter moest dit ooit nodig zijn..

Alvast bedankt,

Reclame

Vandebos

#4 , 09 sep 2013 12:51

Het is in regel een nieuw huurcontract. Het onderwerp van het contract verandert immers, dit is niet zomaar een wijziging van een bestaand contract. Anders kan ik de volgende keer ook gaan claimen dat het bij nieuwe huurders voldoende is middels een wijziging de namen op het reeds geregistreerde oude contract te veranderen...

Dit kan zelfs problematisch zijn voor de huurwaarborg.

Welke zijn de redenen waarom een nieuw contract moeilijk is?

lucas123
Topic Starter

#5 , 09 sep 2013 13:09

Geachte Vandebos:
Een nieuw huurcontract gaat niet omdat huurder en verhuurder dat niet willen...is niet nodig volgens hun, dus doen ze dat ook niet...(tja oude eigenwijze mensen...)...ik ben maar administratief tussenpersoon, maar wil wel dat gewijzigd contract geregistreerd wordt als toekomstige 'erfgenaam' van het contract...ik wil het trouwens ook als gewijzigd huurcontract zien (kan met de nodige fantasie toekomstig interessant zijn(nadenkertje)...er is trouwens een indexatie gebeurt waardoor impliciet een voortzetting van het het bestaande huurcontract wordt aanvaard door de huurder...er staat trouwens: bestaand contract wordt gewoon voortgezet op de wijziging...
U zegt dus ook dat het een nieuw contract is, maar mijn vraag aan u blijft dan: mag de admin. de toevoeging die ik aanbied lezen en interpreteren (welke regel bepaalt dit) als nieuw contract
en geld vragen ?

bambipower

#6 , 09 sep 2013 13:21

Hun antwoord is nochtans vrij duidelijk, en juist

"Aangezien het voorwerp wijzigt ( zijnde het onroerend goed) kan dit niet worden beschouwd als toevoeging van het reeds bestaande huurcontract.
Gelieve ons een contract en plaatsbeschrijving aan te bieden dat voldoet aan de vereisten"

lucas123
Topic Starter

#7 , 09 sep 2013 13:30

Ofdat dat nu een nieuw huurcontract is of niet doet er nu niet toe denk ik dan...dat zal de vrederechter wel beslissen als het ooit nodig is..
Ik wacht nog altijd op een antwoord: mag de admin. de toevoeging die ik aanbied lezen en interpreteren (welke regel bepaalt dit) als nieuw contract en ze weigeren als toevoeging en geld vragen ?

bambipower

#8 , 09 sep 2013 13:33

ze mogen natuurlijk wel nagaan of het over hetzelfde pand gaat, dusja, ze mogen het lezen. Anders zou die dienst vrij nutteloos zijn hé?

Vandebos

#9 , 09 sep 2013 13:53

U leest het verkeerd.

De registratie heeft uw "wijziging" correct ontvangen en maakt hierbij de opmerking dat het document dat u hen heeft gezonden niet als wijziging kan aanvaard worden aangezien het niet gaat om een gewone aanpassing van een huurcontract doch een fundamentele wijziging ervan. Bijgevolg verzoeken ze u om een nieuw huurcontract en plaatsbeschrijving mocht deze wensen te laten registreren.

Hierop laten zij u weten dat een dergelijke wijziging zonder nieuw contract niet door hen aanvaard mag worden. (hetgeen me nogal wiedes lijkt aangezien het onwettig is)

Indien u daar niet mee akkoord kan gaan rest er u geen ander mogelijkheid dan de registratie voor de rechtbank te dagen.

Gelet op het feit dat:

- het onderwerp van het huurcontract verandert,
- het onderwerp van de huurwaarborg niet meer overeenkomt,
- de plaatsbeschrijving niet meer van toepassing is

schat ik uw kansen byzonder laag in...

Verder kan u uw ouders en de huurder enkel duidelijk proberen te maken dat het hier niet gaat om wat zij al dan niet wensen doch om wat de wetgeving van hen verwacht. Dat de verhuurders zich bijzonder kwetsbaar opstellen aangezien ze vanaf de verhuis in realiteit, in het beste geval middels een mondeling huurcontract verhuren dat naar hen toe geen enkele bescherming biedt op geen enkel niveau, in het slechte geval ter bede verhuren.

Koppigheid is allemaal goed en wel, maar dat ze dat dan wel wetend op welk glad ijs ze zich begeven doen. Dit is gewoon vragen om door de huurder of diens erfgenamen genaaid te worden.

lucas123
Topic Starter

#10 , 09 sep 2013 14:11

Geachte Vandebos:
Ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd. Zou u het aub willen lezen.

Terug naar “Huren”