#3 , 09 sep 2013 12:32
Omwille van bepaalde dwingende redenen is er geen nieuw contract opgesteld, maar is het bestaande contract gewijzigd: er wordt gewezen op het feit dat er een verhuis heeft plaatsgevonden.
Ik probeer nu om dit aangepast huurcontract als toevoeging bij het bestaande contract te laten registreren en de nieuwe plaatsbeschrijving als toevoeging bij de bestaande plaatsbeschrijving.
Bij de administratie doet men moeilijk:
Ze zeggen:
"Aangezien het voorwerp wijzigt ( zijnde het onroerend goed) kan dit niet worden beschouwd als toevoeging van het reeds bestaande huurcontract.
Gelieve ons een contract en plaatsbeschrijving aan te bieden dat voldoet aan de vereisten"
Waarop ik geantwoord heb:
"U leest en interpreteert wat er in de toevoeging staat: dat moet u natuurlijk niet doen. Vergeet dus mijn uitleg over de documenten die ik u toestuurde
en beschouw het enkel als een toevoeging. Met alle respect: maar als ik bv. vraag een toevoeging aan
een contract toe te voegen en deze is in het CHinees opgesteld, dan gaat u deze toch eerst niet laten vertalen om te weten wat erin staat.
Dat het voorwerp wijzigt wil ik bij deze dus niet gezegd hebben: ik meld bij uw diensten enkel een toevoeging van een document aan het huurcontract aan.
Wat er in die toevoeging staat is van geen belang. Graag dus toch registratie van de documenten als toevoeging: tenzij u me natuurlijk de wetteksten
kan bezorgen die u zeggen dat u de toevoeging moet lezen en interpreteren.
Ik zou trouwens niet weten wat het bezwaar kan zijn om een document zonder relevante inhoud in theorie toe te voegen aan een bestaand huurcontract."
Hun antwoord:
"Volgens onze instructie ( die uitsluitend bestemd is voor de Administratie) en artikel 161 ,12 wetboek registratierechten (door iedereen raadpleegbaar)
kunnen enkel kosteloos worden geregistreerd :
-de in artikel 19,1 en 19,3a bedoelde akte houdende verhuring van in België gelegen onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor huisvesting
- de plaatsbeschrijvingen opgemaakt n.a.v. voorgaande akten
- de documenten die krachtens de artikelen 2 en 11 bis van het boek III titel VIII Hoofdstuk II afdeling 2 van het Burgerlijk Wetboek gevoegd bij de vorige aktes ( zijnde de minimumvoorwaarden en de regionale bijlagen)
Voor andere bijlagen is het algemeen vast recht van 50 € verschuldigd. Deze mogen evenwel kosteloos worden geregistreerd op voorwaarde dat de bijlage samen met het huurcontract ter registratie wordt aangeboden en dat er in het huurcontract uitdrukkelijk naar die bijlagen wordt verwezen
De door U bedoelde 'toevoeging' valt dus niet onder de kosteloos te registreren bijlagen en maakt derhalve het algemeen vast recht van 50 € opeisbaar.
Ik blijf echter bij mijn eerder gehaald standpunt dat het hier handelt om een nieuw huurcontract."
Mijn vraag aan de hooggeachte forumleden:
Kunnen ze weigeren om iets dat er uitziet als een gewijzigd huurcontract en dat ik vraag om als toevoeging bij het bestaand huurcontract te registreren, te verwerken en registreren.
Idem voor de nieuwe plaatsbeschrijving ?
Kunnen ze geld vragen om een toevoeging bij een bestaand contract te registreren ?
Kunnen ze geld vragen om een plaatsbeschrijving als toevoeging bij een reeds geregistreerd contract toe te voegen ?
Mbt de laatste opmerking van de ontvanger: ik blijf bij mijn standpunt dat het hier handelt om een nieuw huurcontract: mogen en/of moeten zij toevoegingen die ik aanbied lezen en interpreteren. Als ik in een toevoeging zet dat "mijn zoontje in zijn neus peutert", dan doe ik dat toch...interpretatie ofdat het een nieuw huurcontract betreft komt mijn
insziens alleen toe aan een vrederechter moest dit ooit nodig zijn..
Alvast bedankt,