Na twee jaar een appartement gehuurd te hebben, hebben wij ons contract opgezegd. Aangezien het over een negenjarig contract ging, dat NIET werd geregistreerd, zijn wij na opzegging er onmiddellijk uitgetrokken. Dit was op zich geen probleem. Verantwoordelijke van de immo was aanwezig om de sleutels in ontvangst te nemen na inspectie van het appartement.
In ons contract staat zwart op wit dat de kosten voor water, kabel, elektriciteit etc voor de huurder zijn.
Bij aanvang van onze huur werd er een plaatsbeschrijving opgemaakt waar uitdrukkelijk in werd vermeld dat er GEEN meters waren gevonden voor ons appartement in het appartementsgebouw. Wij hebben hier nog enkele malen voor gebeld hoe het met de meters zat toen, maar na enige tijd laten vallen (bij nader inzien hadden we toen moeten doorvragen).
Nu, een maand na verhuis krijgen we de afrekening in de bus, hier staat echter een forfaitar bedrag op (nl 670 euro per jaar voor elektriciteit en 170 per jaar voor water) wat natuurlijk niet zo in ons contract werd vermeld (!)
Wij zijn het erover eens dat we iets moeten betalen, want nu hebben we twee jaar niets betaald voor elek en water, wat natuurlijk niet kan.
Maar ik kan mij niet vinden in de manier waarop de immo dit doet en vraag mij ook af of dit legaal mag. Indien zij wisten dat er geen meters waren voor ons appartement, hadden ze mijns inziens een nieuw contract moeten opstellen waar een forfaitair bedrag duidelijk in stond vermeld. Ik geef toe dat de bedragen niet schandalig hoog zijn, maar om dit na twee jaar op te moeten hoesten... Ik kan het ook niet verhelpen te denken dat zij eigenlijk gewoon de huurwaarborg willen houden. Aangezien zij deze kwijt zijn omdat het contract niet geregistreerd werd ( indien wel: hadden we normaal nog een maand moeten verder huren en een maand huurwaarborg moeten afstaan). De twee bedragen lijken verdomd goed op elkaar
Het kantoor stelt zelf voor om de kosten van de huurwaarborg af te houden (met nog een opleg van 50 euro). Ik dacht dat dit ook niet mocht en
dat de huurwaarborg dient om gemaakte schade te betalen. (ze zijn trouwens ook de interest vergeten bij te rekenen...maar dat is bijzaak).
Waarschijnlijk betalen we het gewoon, maar ik wou misschien een brief schrijven om het eventueel 'in der minne' te regelen. En er bijvoorbeeld 250 euro van af te pingelen, moest het immokantoor idd niet koosjer bezig zijn.
enkele opinies aub? alvast bedankt