schadevergoeding bij voortijdige opzegging huur 1 jaar

lindsayvd
Topic Starter

schadevergoeding bij voortijdige opzegging huur 1 jaar

#1 , 13 aug 2013 11:49

In februari ging ik na mijn scheiding een appartement huren met een contract van 1 jaar. Sneller dan gepland vond ik een nieuwe partner en inmiddels wonen wij samen. Volgens de wet kan dergelijk contract niet voortijdig opgezegd worden, tenzij contractueel anders overeengekomen. In het contract staat letterlijk:
Indien de huurder het gehuurde goed vervroegd wenst te verlaten, zal de verhuurder, naar eigen keuze
- hetzij kunnen eisen dat de huurder verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de huurovereenkomst, met de toestemming evenwel tot overdracht van de overeenkomst aan een derde, die door de huurder wordt gezocht en door de verhuurder wordt goedgekeurd; dit alles onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de huurder alle verschuldigde bedragen heeft betaald tot op de datum van de inwerkingtreding van de overdracht; de volgens de plaatsbeschrijving van een in gemeen overleg, of door de Vrederechter aangeduide deskundige wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen.
- hetzij de vervroegde beëindiging van de huurovereenkomst toestaan mits naleving van een opzeggingstermijn van 3 maanden, die een aanvang zal nemen de 1ste dag van de maand die volgt op de maand tijdens dewelke de opzegging wordt gedaan, en betaling van en forfaitaire en onherleidbare verbrekingsvergoeding gelijk aan 3 maanden huur.

Ik koos natuurlijk voor optie 1 en heb netjes aangetekend mijn opzeg gedaan met de vraag of ze akkoord was dat we het op die manier zouden regelen en nog een aantal andere vragen betreffende meubels die zouden blijven staan en dergelijke.

Als antwoord kreeg ik een e-mail met op een aantal vragen antwoord, maar niet over die 2 opties voor opzeg. Ik ging uit van "zwijgen is toestemmen" maar heb nogmaals per e-mail gemeld dat ik dan zelf een huurder zou zoeken en zodoende geen schadevergoeding zou moeten betalen. Alweer een antwoord zonder te reageren hierop (dit onderwerp ontweek ze telkens). Ik begon de zoektocht, die niet evident was. Heb alles in het werk gesteld, heb wekenlang bezichtigingen gedaan, telefoons opgenomen tot er eindelijk een mijns inziens geschikte kandidaat was, die ik dan ook (alweer schriftelijk) heb voorgesteld aan de huisbazin. Zij heeft met de kandidaat een afspraak gemaakt en meteen het huurcontract in orde gebracht.
Gisteren was het dan het moment van sleuteloverdracht. Ik heb heel het appartement tot in de puntjes gepoetst, het gras nog afgereden,... dit nadat ik ook het afgelopen half jaar een voorbeeldige huurder ben geweest, wat ze ook zelfs gisteren nog heeft gezegd.
maar opeens zegt ze doodleuk dat ze besloten heeft de schadevergoeding van 3 maanden toch niet te laten vallen????!!!!! Ik stond aan de grond genageld. Ze kon me niet hard genoeg ophemelen dat ik toch wel een perfecte huurder was en dan dat??? Nu ging zij de plaatsbeschrijving alleen opmaken en moet ik die straks gaan tekenen. Ik ben nu bang dat ze me ineens ook gaat laten tekenen dat ik akkoord ben met die boete... NIET DUS!!! Graag jullie mening: wat kan ik hiermee doen? Mijn advocaat een brief laten schrijven? Meteen naar de vrederechter stappen? en wat mag ik wel en wat niet tekenen? En hoe zit het met de waarborg, kan zij die geblokkeerd houden zolang ik die boete niet voldaan heb? Of staat dat daar volledig los van?
Bij een contract van 1 jaar is er hier blijkbaar niets van bij wet vastgesteld en geldt het contract, en dus de goodwill van de huisbaas. Maar als zij vanaf het begin had geantwoord dat ik zowizo die boete zou moeten betalen, had ik het zoeken naar een andere huurder wel aan haar overgelaten natuurlijk! Het is allesbehalve proper hoe ze het gespeeld heeft maar kan ik daar ook effectief iets aan doen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 aug 2013 12:13

Heeft u al iets op papier hierover? Tot dan kan u niets doen.

Door niet te reageren op dat ene item van uw opzeg, en op de rest wel, kan u gerust stellen dat ze akkoord is gegaan met uw vraag om optie 1 te nemen, temeer daar u, zonder bezwaar van haar kant, u ook van uw verplichtingen hier heeft geweten (ik hoop wel dat u daar bewijzen van heeft).

Niet tekenen dus voor boete van 3 maand, en laten weten dat u bereid bent op haar kosten vrijgave van de huurwaarborg te vorderen bij het vredegerecht.

Doet ze nog moeilijk? Eerst een brief sturen (door uw advocaat is een goed idee), daarna vredegerecht.

lindsayvd
Topic Starter

#3 , 13 aug 2013 12:52

Bedankt voor het snelle antwoord! Er is nog niets op papier, ik vond het al raar dat ze dat gisteren niet gewoon bij zich had, had ook sterk de indruk dat ze zelf niet zeker was van haar stuk. Met woorden als "ik heb eens gepraat met mede-verhuurders" maakt ze zich niet echt sterk. En ja ik heb alles op papier, daarin ben ik inmiddels wel geleerd. Ik kan een mooi dossiertje maken van het hele zaakje en volgens mij zal elke zinnige vrederechter mij gelijk geven maar ja, wie ben ik??
Wat nu als zij de plaatsbeschrijving niet wil tekenen zolang ik dat van die boete niet teken? Uiteindelijk kan zij dan nadien nog zeggen wat ze wil van zaken die niet correct waren. Ze komt nu al af met het feit dat 1 van de 14 (!!!) sleutels niet pastte en of ik niet per ongeluk een verkeerde had afgegeven. Niet dus! Er zijn altijd maar 2 sleutels gebruikt en de overige 12 hebben 6 maanden in een potje in de kast gezeten... ben nu al bang dat dat haar volgende dingetje gaat worden (zogezegd nieuwe sloten moeten laten steken op mijn kosten). Ik heb bij het intreden niet al die sleutels getest, was weer te goedgelovig waarschijnlijk omdat het een tante van een collega is, die huisbazin. Zo zie je maar dat je niemand zomaar mag vertrouwen en je nooit voorzichtig genoeg kan zijn!

Reclame

HSLimburg
Contacteer: Website

#4 , 28 aug 2013 13:40

tja als het aantal sleutels en type klopt met het aantal sleutels en type in de plaatsbeschrijving, kan zij zeer moeilijk iets maken;
Staat er alleen een aantal bepaald en geen type, kan zij helemaal niets zeggen op dat gebied.

Indien zij weigert de overname documenten of de plaatsbeschrijving te tekenen, zou ik weigeren de sleutels te overhandigen,
of dreigen dat deze dan aangetekend opgestuurd worden en er dus geen geldige uittredende plaatsbeschrijving is geweest.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Terug naar “Huren”