Ik lees elders dat het gebruik als hoofdverblijfplaats principieel niets te maken heeft met administratieve registraties als domicilie, maar dat dit wel gaat om de werkelijke situatie.“Art.1. § 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende TOESTEMMING van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
‘Ik huur de kamer nu al 3 jaar en heb het 2de jaar mijn domicilie er genomen.’
Er was dus het eerste jaar geen ‘uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder‘ de gehuurde studentenkamer tot uw hoofdverblijfplaats te bestemmen. Indien u bij uw latere domiciliëring hiervan geen kennis gaf aan uw verhuurder dan gaf hij evenmin een stilzwijgende toestemming daartoe. Uw huurovereenkomst valt dus niet onder toepassing van de Woninghuurwet,doch wel onder het gemene huurrecht , nl. onder “Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).
Het gaat er dus niet om of ik mijn 2de jaar pas mijn administratie in order gebracht heb, terwijl ik van meet af aan de woning al als hoofdverblijfplaats genomen heb, zonder onmiddelijke tegenwerking van de eigenaar.
"De verhuurder kan zich vanaf het sluiten van de over eenkomst verzetten tegen de bestemming van het verhuurde goed tot de verblijfplaats van de huurder. In dat geval zal het moeilijk, zelfs onmogelijk zijn voor de huurder te bewijzen dat de verhuurder zijn toestemming had gegeven."
De verhuurder heeft zich helemaal niet verzet tegenover het feit dat ik de woning van meet af aan, en gedurende 3 jaar lang ononderbroken, als hoofdverblijfplaats heb gebruikt.
Het is pas vanaf hij een adminstratieve notering heeft ontdekt na 2.5 jaar (die ik zelfs verplicht ben te doen) dat men dit is gaan gebruiken. Alle brieven inclusief de gerechtsbrieven (maar ook eerdere brieven) werden van meet af aan naar mijn huuradres gestuurd, toch vreemd indien de eigenaar zou stellen dat dit zeker niet mijn hoofdverblijfplaats mag zijn? Zo ook facturen voor internet, gas ... Bovendien is het een zeldzaamheid dat een 'studentenhuur' in juli en augustus zomaar zou doorlopen, dat er geen 'model kot-verhuur' contract genomen is, en dat het contract altijd stilzwijgend verlengd wordt op de allerlaatste dag (principieel zou ik telkens 1 september de zaak kunnen verlaten zonder de eigenaar mij iets kan verwijten, maar er was 0,0 communicatie, bovendien ben ik al 28 jaar en was ik op het moment van het huren zelfs geen student, dit stond ook niet in de advertentie). Ook de vorige huurder, en de bovenhuurder, hebben er hun hoofdverblijfplaats. Als dit geen stilzwijgend instemmen is dan weet ik het ook niet meer.
Op het contract staat er trouwens NIETS over dat het niet zou mogen mijn hoofdverblijfplaats zijn, en het woordje 'student' impliceert ook niets vermits een student ook zijn hoofdverblijfplaats mag nemen in zijn stad.
U doet alsof dit zulk een uitgemaakte zaak is maar dat is het volgens mij dus niet?
Ik vraag mij trouwens af hoe men dit kan opvragen. Mag ik zomaar op de gemeente gaan opvragen wie zijn domicilie al dan niet heeft op een bepaald adres? Weet iemand hier het antwoord op? Is dit geen schending van de privacy? Of zou de verhuurder dit via andere kanelen ontvangen hebben? Niet onbelangrijk?