Samenhuizen in Leuven - concrete situatie

josdevos
Topic Starter

Re: Samenhuizen in Leuven - concrete situatie

#16 , 27 aug 2013 15:50

Beste mensen,

Eerst en vooral enorm bedankt voor al jullie hulp, dit wordt enorm gewaardeerd.

Ik kan ook opvolgen met een update, ik heb namelijk een advocaat gecontacteerd en die wist me het volgende te zeggen: een gezinswoning mag enkel bewoond door meerdere 'gezinnen' (lees: er bestaan aparte contracten voor de inwonenden) indien de huiseigenaar over een stedenbouwkundige vergunning beschikt die opdeling van het huis toelaat. Zoals gezegd in de OP is dit bij ons niet het geval. Maar men kan nog steeds in de woning samenleven indien er 1 huurcontract wordt opgesteld dat ondertekend wordt door alle inwonenden.

Wat betreft domiciliëring is dit volgens de advocaat ook geen vereiste, vooral niet wanneer de meerderheid van de bewoners wel gedomicilieerd is (dit zou bij ons ook het geval zijn). Om toch op veilig te spelen zou ik wel willen dat iedereen gedomicilieerd is, heb ik hier gelijk in? Als iemand hier verder advies op kan geven zou dit mij enorm helpen.

@eylis, indien men feitelijk samenwoont mag men inderdaad kiezen 'hoe' men samenwoont - op voorwaarde dat er 1 huurcontract is in ons geval, zie bovenstaand - maar met hoeveel hangt natuurlijk af van de beschikbare kamers. Hoewel mogelijk is het niet toegestaan om iemand in de living te laten wonen.

Ik denk dat mijn probleem hiermee opgelost is, op de vraag van het domicilie na, dat was me niet volledig duidelijk. Enerzijds zei de advocaat dat domicilie niet vereist is, anderzijds beweert een vriend die in de rechten is afgestudeerd dat er domiciliefraude kan worden vermoed. Iemand ideeën hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarkiZN

#17 , 27 aug 2013 16:21

Heeft je advocaat jou ook verteld wat de gevolgen kunnen zijn als iedereen het huurcontract tekent; er zal daar immers op staan 'hoofdelijk en ondeelbaar' en dat kan voor een heleboel problemen zorgen ( heb er ervaring mee). Zo kan de volledige huur verhaald worden op elke huurder apart als iemand of meerder huurders niet zouden betalen. De individuele inboedel zal je moeten laten beschrijven of die kan ook van elke huurder aangeslagen worden in geval van schulden van een andere huurder. Bij elke verandering van één van de huurder moet iedereen akkoord zijn en in principe is dat telkens een ander huurcontract (kan ondervangen worden door annex op te maken). De waarborg door iedereen voor een deel te storten en pas terugbetaald als iedereen akkoord gaat. Het hoeft geen problemen te geven maar toch opletten wie je in huis haalt als medehuurder . Een ander aspect is dat je als iemand een vervangingsinkomen geniet , dat dat wellicht kleiner gaat zijn omdat jullie als samenwonend beschouwd worden ( alhoewel de RVA daarover onlangs op de vingers is getikt zie http://www.samenhuizen.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Reclame

Terug naar “Huren”