Hallo allemaal. Zoals zovelen hier heb ik een prangende vraag ivm de opzeg van mijn huurcontract, jammer genoeg heb ik voor mijn specifieke situatie geen antwoord gevonden op het forum.
De feiten:
- Huurcontract voor een studio waar ik inmiddels gedomicileerd ben, voor een termijn van 1 jaar, begonnen op 01/09/2003.
- Geen schriftelijke staat van bevinding voor zover ik weet.
- Contract is niet geregistreerd naar mijn weten.
- 2 maanden waarborg gestort op rekening van de verhuurder zoals contractueel bepaald.
De vraag:
- Mijn contract beslaat een termijn van 1 jaar (tot 01/09/2004 zoals vermeld in het contract). Het contract bepaalt verder "Na het beëindigen van deze termijn kunnen de verhuurder en de huurder de stilzwijgende verlenging inroepen indien de huurder het eigendom verder betrekt. In dit geval zal de huurder of de verhuurder een einde kunnen stellen aan de huurovereenkomst op het einde van elk jaar, mits een aangetekende vooropzeg te geven van 3 maanden.".
Ik zit nu in mijn vijfde huurjaar, de huur is steeds stilzwijgend verlengd (met indexatie van huurprijs). Mijn vriendin en ik gaan nu samenwonen op een appartementje, dus heb ik de huur van mijn studio alvast mondeling opgezegd. De verhuurder beweert dat ik nog tot 01/09/2008 moet verder huren zoals in bovenstaande paragraaf vermeld staat. Volgens mijn interpretatie heb zou ik echter (na zoveel stilzwijgende verlengingen) de facto een 9-jarig huurcontract hebben. Dit zou betekenen dat ik na aangetekend schrijven voor nieuwjaar nog enkel drie maanden moet huren waarna ik zonder verdere vergoedingen op 01/04/09 de woning kan verlaten en geen huur meer moet betalen. Klopt deze redenering?
- Indien dit klopt, hoe formuleer ik dat dan best in mijn aangetekend schrijven?
- Als ik het aangetekend schrijven verstuur voor nieuwjaar, maar de brief wordt pas bezorgd na 1 januari, geldt mijn opzeg in dat geval toch vanaf 01/01/2008?
- En nog een detailvraagje: Ik dacht dat ik recht heb op de intresten op mijn waarborgbedrag aangezien dit op de priverekening van mijn eigenaar is gestort. Klopt dit?
Een hele boterham, I know. Maar ik heb echt nog geen antwoord gevonden voor deze specifieke zaak.
Alvast bedankt voor jullie reacties, het zou een hele hulp zijn!!!
Groetjes,
Cartman