Vocht in huurappartement + afrekening water

Peejski
Topic Starter

Vocht in huurappartement + afrekening water

#1 , 25 jul 2013 22:38

Vochtprobleem:

Door koudebruggen ontstaat er schimmel op verschillende plaatsen in het appartement (ondanks maximale verluchting -> niet veel verluchting mogelijk, maar voor zover we kunnen, zetten we alles open dat open kan staan). Huisbaas is hier naar komen zien, maar zegt dat dit door ons aquarium komt (wat me nogal straf lijkt op 120m² appartement dat een aquarium van 60l zulke vochtplekken veroorzaakt). Het gaat volgens ons eerder om een structureel probleem aan de isolatie + te weinig mogelijkheden om te verluchten. Volgens de huisbaas zijn wij hier verantwoordelijk voor en kunnen/moeten zij hier niets aan doen, klopt dit?

Afrekening water:

We wonen nu een jaar in ons appartement, vandaag staat er op mijn voicemail een bericht dat het immokantoor steeds onze waterfacturen betaalt heeft. Ze vragen om nu het water op onze naam te zetten en willen het bedrag van afgelopen jaar terugvorderen. Ik weet niet over welke som dit gaat, vind het ook normaal dat wij ons water moeten betalen, maar waren in de veronderstelling dat dit mee in de huurprijs zat. Staat echter niets van in het contract, maar mag het immokantoor hier een jaar na datum mee afkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2013 22:54

Wie heeft het water verbruikt?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2013 10:31

Werd er een meterstand opgenomen toen jullie het appartement betrokken? Hebben jullie die ondertekend?
Indien niet, hoe gaat de immo dan jullie verbruik berekenen? Mogelijks zal je dan ook een deel van de vorige huurder mee betalen. Hoe wordt uw gratis water berekend per gedomicilieerde persoon op 01.01.xxxx?
Wordt er gewerkt met tussenmeters, of is een meter van de watermaatschappij per appartement?

Reclame

bambipower

#4 , 26 jul 2013 10:54

een aquarium kan de vochtigheid in huis inderdaad sterk omhooghalen. Een hulpmiddel kan zijn om daarop een glasplaat te plaatsen.
Of het echt de oorzaak is van de schimmel is natuurlijk nooit zeker. Er kunnen meerdere factoren zijn, die die schimmelvorming veroorzaken.

http://reefsecrets.org/portal/index.php ... Itemid=155" onclick="window.open(this.href);return false;

LegalLimbo

#5 , 31 jul 2013 18:24

In het algemeen moet de huurder enkel de kosten en de lasten betalen die in het huurcontract zijn overeengekomen.
http://www.huurder.be/kosten_en_lasten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als water niet is overeengekomen in het contract en het immokantoor dat tot nu toe betaald heeft, lijkt mij dat hun probleem te zijn. Ik denk wel dat ze dan langs de vrederechter kunnen eisen dat u dit in de toekomst wel betaald. Best eens navragen, misschien weet iemand anders iets.

Schimmel is een probleem dat vaak (niet altijd) voor de huisbaas is, of uw aquariumke van ocharme 60 liter (~40 cm op 40 cm op 40 cm) daar veel voor verantwoordelijk is, is ten zeerste bedenkelijk. Zoals u zegt is veel isolatie en weinig verluchting vaak het probleem. Er iets aan gedaan krijgen van de huisbaas is vaak een ander paar mouwen. ZEKER per aangetekende brief met ontvangstbevestiging (ontvangstbevestiging bijhouden, kopie brief netjes bewaren) de vochtproblemen melden anders kan uw huisbaas nog moeilijk doen over de huurwaarborg bij uittrede als hij beweert dat u vochtschade zou hebben veroorzaakt en een deel of alles wil inhouden. Hoe zit het in dit verband met plaatsbeschrijvingen?

Terug naar “Huren”