kan de een verhuurder de huurder laten op draaien voor de brandverzekering van het gebouw?
ik heb namelijk een brief gekregen van mij verhuurder waar het volgende instaat:
"Aangezien uw huurovereenkomst zijn tweede jaar ingaat, zijn wij zo vrij u de brandverzekering voor het voorbije jaar door te sturen. Dit volgens de verdeelsleutel zo als vermeld staat in huurovereenkomst.
uw deel van de brandverzekering bedraagt 134€ BLOKPOLIS 70.405.587-0300"
in mijn huur contract staat het volgende:
verzekering:
de huurder zal zijn meubelen en andere roerende voorwerpen laten verzekeren. hij hoeft geen verzekeringspolis 'integrale brandverzekering' onderschrijven. Deze wordt door de verhuurder voor het ganse gebouw en elk appartement, met afstand van verhaal tov de huurder afgesloten. De premiekost zal voor 1/5de verhaald worden op de verhuurder, voor zoveel maanden als de huur van het lopende jaar.
Mijn 1ste vraag: heeft de verhuurder nu een polis afgesloten die het gebouw tegen over de huurder? of heeft hij een polis afgesloten waar in hij zelf gedekt is tegen over de huurder en de huurder zelf gedekt is voor zijn inboedel ingeval van brand.
Mijn 2de vraag : Of heeft de huurder gewoon zijn brandverzekering die hij tegen over de huurder neemt in contract geplaatst dat de huurder die premie / polis kan betalen en ik persoonlijk zelf nog een brand verzekering moet nemen voor mijn inboedel?
Dank bij voorbaat.
Mvg
Tobias