huurhuis brandverzekering

TobiasV
Topic Starter

huurhuis brandverzekering

#1 , 24 jul 2013 19:54

kan de een verhuurder de huurder laten op draaien voor de brandverzekering van het gebouw?

ik heb namelijk een brief gekregen van mij verhuurder waar het volgende instaat:

"Aangezien uw huurovereenkomst zijn tweede jaar ingaat, zijn wij zo vrij u de brandverzekering voor het voorbije jaar door te sturen. Dit volgens de verdeelsleutel zo als vermeld staat in huurovereenkomst.
uw deel van de brandverzekering bedraagt 134€ BLOKPOLIS 70.405.587-0300"

in mijn huur contract staat het volgende:

verzekering:

de huurder zal zijn meubelen en andere roerende voorwerpen laten verzekeren. hij hoeft geen verzekeringspolis 'integrale brandverzekering' onderschrijven. Deze wordt door de verhuurder voor het ganse gebouw en elk appartement, met afstand van verhaal tov de huurder afgesloten. De premiekost zal voor 1/5de verhaald worden op de verhuurder, voor zoveel maanden als de huur van het lopende jaar.

Mijn 1ste vraag: heeft de verhuurder nu een polis afgesloten die het gebouw tegen over de huurder? of heeft hij een polis afgesloten waar in hij zelf gedekt is tegen over de huurder en de huurder zelf gedekt is voor zijn inboedel ingeval van brand.

Mijn 2de vraag : Of heeft de huurder gewoon zijn brandverzekering die hij tegen over de huurder neemt in contract geplaatst dat de huurder die premie / polis kan betalen en ik persoonlijk zelf nog een brand verzekering moet nemen voor mijn inboedel?

Dank bij voorbaat.

Mvg

Tobias

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TobiasV
Topic Starter

#2 , 25 jul 2013 18:46

weet er niemand geen Antwoord op?

Sirkii

#3 , 25 jul 2013 20:48

Een blokpolis is een brandverzekering die door de syndic afgesloten wordt voor alle appartementen uit de blok en dan verrekend wordt aan de eigenaars pro rata hun aandeel (normaliter de tienduizendsten). Contractueel moet jij blijkbaar 20% van de blokpolis betalen doch die 135 euro lijkt mij z n volledige blokpolis te zijn. Dit veronderstel ik op basis van wat ik als eigenaar van appartement betaal aan blokpolis.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jul 2013 21:56

Belangrijk hierin is dat u een kopie heeft van de blokpolis zodat u zekerheid heeft dat er effectief afstand van verhaal is in opgenomen.

TobiasV
Topic Starter

#5 , 28 jul 2013 14:39

ik heb aan de huisbaas de polis gevraagt voor in te kijken. Weet graag wat ik betaal en wat ik nog extra moet verzekeren. Heb zelf ook een brandverzekering waar ook schade tegen 3de instaat en wat volgens mij overeen komt met wat in de blokpolis verzekert word.

Terug naar “Huren”