Grootschalige fietsendiefstal in gemeenschappelijke ruimte

Sambal
Topic Starter

Grootschalige fietsendiefstal in gemeenschappelijke ruimte

#1 , 17 jul 2013 18:49

Ik heb helaas deze week dieven over de vloer gekregen, de buit was groot: mijn mountainbike die op slot stond was gestolen. De waarde ervan: ongeveer 2000 euro. Ik was niet de enige die dit probleem had, wat ik niet wist is dat er vorige week ook dieven waren langsgekomen en maar liefst 13 fietsen werden gestolen. Ook nu was het weer prijs met meerdere fietsen die gestolen zijn.

Ik huur het sedert april vorig jaar en de voordeur sluit al van toen niet meer als je er geen duw tegen geeft dan ben je gewoon binnen. Verder is er geen beveiliging. Vorige week is de immo vastgoedmakelaar op de hoogte gebracht weet ik nu..maar voor mij is dit te laat. Ik ben 2000 euro armer. Verder heeft de immo niks ondernomen en weigert deze voordeur te herstellen omdat de parlofoon dan niet meer zou werken.

Er worden volop PV's aangemaakt voor alle gestolen fietsen. De politie is ter plaatse gekomen en heeft alles vastgesteld. Nu gaat de zaak naar de vrederechter.

Ik vraag me af welke juridische feiten zinvol zijn bij deze zaak om dit aan de rechter voor te leggen? Het immokantoor zal gezamenlijk gedagvaard worden door alle huurders van dit pand.

EDIT (op 18jul2013): het vredegerecht heb ik inmiddels gecontacteerd. De eerste vraag die men stelt is of je een rechtzaak wil starten of een verzoeningsprocedure waarbij aanwezigheid van de verhuurder niet verplicht is en de rechter als bemiddelaar optreedt. Zelf heb ik voor het laatste gekozen, stel dat de verhuurder niet aanwezig is tijdens de zitting dan kan er alsnog een rechtzaak worden aangespannen.

Volgens de Vlaamse "Huurwet" dient de bouwfysica van het pand zodanig te zijn dat het gehuurde goed geen scheuren of barsten mag vertonen. Daar voldoet de voordeur niet aan. Bovendien stelt deze wet dat het pand afsluitbaar moet zijn en dat is ook niet het geval omdat de deur defect is. De huurprijs kan eventueel dalen als schadevergoeding. Maar dat is denkelijk het enige wat de rechter hier binnen het wettelijk kader kan/mag doen.

In de bijzondere bepalingen van het huurcontract staat letterlijk: " Fietsen moeten geplaatst worden op de daartoe voorziene berging" en "Er mogen geen fietsen via de trappen vervoerd worden".

Ik woon op de eerste verdieping dus ik MOEST mijn fiets laten stelen, omdat er eerder al melding werd gemaakt van deze fietsendiefstal aan de verhuurder die niks deed. Wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HSLimburg
Contacteer: Website

#2 , 23 jul 2013 14:32

Dit is niet iets dat wij vaak horen, maar indien een lid met zo een geval naar ons zou komen,
zouden wij deze aanraden om een schadevergoeding van de verhuurder eisen wegens gedeeltelijke verantwoordelijkheid. De verhuurder is nalatig geweest in zijn herstellingsplicht en daardoor is die inbraak mede mogelijk geweest, makkelijker gemaakt.

Denk wel dat het mogelijk moet zijn om basis van deze feiten een schadevergoeding te eisen.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Reclame

Terug naar “Huren”