vakantieappartement huren geen tweede sleutel

Alfredo
Topic Starter
Berichten: 11

vakantieappartement huren geen tweede sleutel

#1 , 10 jul 2013 22:00

Hallo !

Ik en mijn vriendin hebben samen met mijn ouders een vakantieappartement met twee ruime slaapkamers gehuurd voor een week ,en dit aan de kust
Daar er nog kameraden van ons aan de kust zullen zijn , zijn zullen we natuurlijk er ook samen op uit trekken en terrasjes gaan doen .
Mijn ouders zullen dus vaak vroeger terug naar het appartement gaan dan ons .
Maar nu drie weken voor we vertrekken zorgt de verhuurder voor een onaangenamen verrassing.
Op mijn vraag wanneer hij de sleutels zal verzenden ( want dit doet hij per post ) en of deze in dubbel zullen zijn vanwege dat wij met onze ouders zijn en ook deze het appartement moeten kunnen betreden zonder ons , antwoord deze doodleuk op mijn mail dat hij maar één sleutel heeft .

Ik heb hem vermeld dat dit wel voor enorme problemen gaat zorgen omdat mijn ouders misschien vroeger naar het appartement terug gaan dan ons enz enz .
Wij zullen dus steeds afhankelijk zijn van elkaar om het appartement te betreden .
Maar de verhuurder wil geen tweede sleutel opsturen , want hij kan er geen laten bijmaken want het is een veiligheidsslot enz enz .

Is de verhuurder normaal niet verplicht twee sleutels te geven aan de huurder van dat appartement ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfredo
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 10 jul 2013 22:01

Zou er ook een reden kunnen zijn dat hij dit niet wil doen , twee sleutels geven ?

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 jul 2013 22:16

In mijn (weliswaar beperkte) ervaring heb ik nog nooit meer dan 1 sleutel gekregen van een vakantie-appartement of hotelkamer. En voor zover ik weet is dit ook nergens verplicht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38771

#4 , 10 jul 2013 22:54

Aan de kust hebben schoonouders steeds 2 sleutels gekregen ook al waren het veiligheidssloten.
Was nooit een probleem.
Stel je trekt de deur achter je dicht in het gedacht dat opa de sleutel bij heeft niet dus....
Dan moet u toch ook de verhuurder lastig vallen?
Kan dus veel eenvoudiger met twee sleutels.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 11 jul 2013 00:09

Verhuurder is niet verplicht meerdere sleutels te voorzien tenzij het contract anders stipuleert.

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 jul 2013 09:59

Voor amper een paar € laat je toch bij iedere schoenmaker en/of slotenmaker een sleutel bijmaken als het geen veiligheidsslot is.

Tope
Berichten: 916

#7 , 11 jul 2013 10:07

'Maar de verhuurder wil geen tweede sleutel opsturen , want hij kan er geen laten bijmaken want het is een veiligheidsslot'
En zo'n sleutel kost wel flink wat meer dan een paar Euro!

Jabo
Berichten: 96

#8 , 11 jul 2013 10:16

Bij Brico een nieuwe cilinder halen? Dan heb je zelfs 3 sleutels.
Jabo

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 11 jul 2013 10:58

Aangezien op vakantiewoningen, juist om kopiëren van sleutels tegen te gaan, vaak duurdere veiligheidssloten zitten is het standpunt van de verhuurder in deze begrijpbaar.

Sirkii
Berichten: 5466

#10 , 11 jul 2013 21:58

Bij Brico een nieuwe cilinder halen? Dan heb je zelfs 3 sleutels.
Jabo
Perfecte suggestie : cylinder vervangen is 2 minuten werk maar er is één probleempje : waarschijnlijk bedient die ene sleutel ook de sasdeur ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jul 2013 09:36

Topic starter had er beter aan gedaan vooraf te informeren of er twee sleutels konden geleverd worden. Voor zover ik weet is het niet "standaard" dat er bij vakantiewoningen / appartementen twee sleutels gegeven worden. Wij zijn al verschillende maken met een grote groep vrienden (4 of 5 koppels) een weekendje weg geweest en telkens kregen we echt maar één sleutel bij die toch wel grote vakantiewoningen. Dit heeft nog nooit problemen gegeven: Ofwel deden we dingen samen, ofwel bleven er mensen in het huis en gingen anderen iets buitenshuis doen (en die namen dan de sleutel mee).

Wanneer heb je problemen? Als je op een bepaald moment niet weet of jij en je vriendin, of je ouders eerst gaan thuis zijn. Enkel dan weet je niet aan wie je de sleutel moet geven. In alle andere gevallen is het geen probleem want kan diegene die thuis is, de andere binnenlaten. Als je het echt héél laat wil maken en je ouders 's avonds niet uit hun bed wil halen, dan zal je pas met de sleutel kunnen vertrekken, als je ouders thuis zijn en niet meer van plan zijn weg te gaan. OK, het beperkt je iet of wat in vrijheid, maar is het een ramp om daar rekening mee te houden? Als dit met 4 of 5 koppels lukt, moet dit met 2 koppels ook wel lukken, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”