opzegtermijn appartement

bgeeroms
Topic Starter

opzegtermijn appartement

#1 , 04 jul 2013 19:19

In mijn huurcontract staat vermeld dat de opzeg moet gebeuren 1 maand vóór de 3 maand opzegtermijn. Is een dergelijke bepaling wettelijk ?
Zo ja, is dit ook nog het geval als het huurcontract niet geregistreerd is?
Alvast bedankt voor jullie verduidelijking

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 04 jul 2013 20:11

De opzeg begint op de 1e van de maand na ontvangst van de opzeg. Als u uw opzeg geeft half juni, begint die dus op 1 juli en eindigt op 30 september.
Als u uw opzeg echter pas op (bv) 30 juni verstuurd en de brief dus pas in juli aankomt/aangeboden wordt bij de verhuurder, gaat de opzeg pas in op 1 augustus om op 31 oktober te eindigen.

Als uw huurcontract (3-6-9) niet geregistreerd is, kan u vandaag opzeggen om morgen te vertrekken.

bgeeroms
Topic Starter

#3 , 08 jul 2013 08:49

Ik heb mijn opzeg gegeven op 30 juni per aangetekend schrijven (datum poststempel = 30 juni). Normaal zou de opzeg een einde nemen op 30 september. Maar nu dreigt de verhuurder met een rechtszaak als ik de waarborg die ik indertijd betaalde niet laat vallen aangezien er in het contract staat dat de opzegging moet gebeuren 1 maand vóór de eigenlijke opzegging van 3 maand. Is een dergelijke bepaling in het huurcontract wettelijk en mag de verhuurder hiervoor de waarborg inhouden? Wordt in dat geval het huurcontract niet automatisch verbroken op 31 oktober in plaats van 30 september? Het zou jammer zijn om om die redenen de volledige waarborg te moeten verliezen.

Reclame

Turaki

#4 , 08 jul 2013 08:57

Niet datum verzenden telt, maar datum 1e aanbieding. Bij verzending op 30 juni, zal de opzeg niet meer in juni aankomen maar in juli, start de opzeg dus op 1 augustus, en eindigt op 31 oktober.

bgeeroms
Topic Starter

#5 , 08 jul 2013 09:15

Volgens de vehuurder had ik nog een maand eerder moeten opzeggen. Hij steunt zich daarbij op de bepaling dat de opzegging moet gebeuren 1 maand vóór de eigenlijke opzegging van 3 maand. Kan dit zomaar en moet ik daarom de volledige waarborg verliezen ?

Turaki

#6 , 08 jul 2013 09:27

Volgens mij is dergelijke bepaling nietig, daar de wet van dwingend recht is. Bovendien is het inhouden van de waarborg enkel toegelaten voor huurschade, of eventueel huurachterstand (onderling akkoord of vonnis vrederechter).

Staat er iets over een boete in het contract bij deze clausule? Indien niet, heeft hij helemaal geen poot om op te staan.

HSLimburg
Contacteer: Website

#7 , 08 jul 2013 13:28

Ik moet mij volledig aansluiten bij Turaki.

De opzeg begint altijd te lopen op de 1e van de volgende maand. (bijgevolg kunt ge zelf aannemen dat u een maand op voorhand heeft opgezegd)
het is de poststempel die telt en niet de datum van ontvangst.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Vandebos

#8 , 08 jul 2013 14:28

Ik moet mij volledig aansluiten bij Turaki.

De opzeg begint altijd te lopen op de 1e van de volgende maand. (bijgevolg kunt ge zelf aannemen dat u een maand op voorhand heeft opgezegd)
het is de poststempel die telt en niet de datum van ontvangst.
Niet correct. Sedert enige jaren is in de Belgische jurisprudentie aanvaard (zie honderden vonnissen vredegerecht, eerste aanleg, parlementaire vraag) dat het kennisname principe effectief beaamt dat de ontvanger de gelegenheid moet worden verschaft om kennis te nemen van het schrijven in kwestie. Om dit feit te rechtvaardigen wordt steeds naar analogie verwezen naar artikel 53bis GW die geldt voor stukken in een gerechtelijk dossier.
Art. 53bis.<Ingevoegd bij W 2005-12-13/35, art. 2; ED : 31-12-2005> Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
[1 3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.]1
----------
(1)<W 2011-08-13/17, art. 3, 011; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

duma

#9 , 08 jul 2013 16:06

Verzonden 30 juni, dus aangeboden in juli. Opzeg begint op 1 augustus en loopt inderdaad tot oktober.

Dat wil echter niet zeggen dat je de waarborg moet verliezen, je moet gewoon 1 maand langer huren dan je van plan was. De waarborg is normaal wel méér dan 1 maand huur?

Is het contract geregistreerd?

Terug naar “Huren”