verkoop in der minne aan gemeentebestuur

HILDA VAN HOEYVELD
Topic Starter

verkoop in der minne aan gemeentebestuur

#1 , 30 jun 2013 17:33

Over onze eigendom loopt een bijna niet gebruikte buurtweg die in de toekomst de toegang zal moeten verlenen tot één woning. De gemeente wil onze grond (buurtweg) hiervoor aankopen. Zij hebben hiervoor een schattingsverslag aangevraagd aan de registratie der domeinen. Hierin staat vermeld, dat omwille dat de grond belast is met een buurtweg, de waarde geschat wordt op 22,5% van de onderliggende waarde van een bebouwd perceel en ze verwijzen hiervoor naar een vonnis van 2006 van de vrederechter te Aarschot betreffende een onteigening door Aquafin.
Wij gaan ervan uit dat dit niet kan omwille dat het hier niet gaat over een onteigening maar een aankoop in der minne. Er is geen sprake van openbaar nut gezien er maar één privé persoon de gebruiker zal zijn. De weg eindigt aan deze eigendom.
Mag de gemeente deze vermindering toepassen ?

Dank bij voorbaat,

Hilda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarkiZN

#2 , 01 jul 2013 12:45

Het lijkt me sterk dat het hier een buurtweg zou betreffen aangezien de weg doodloopt en maar door een persoon gebruikt wordt... Staat hij in de Atlas der Buurtwegen (check http://gis.vlaamsbrabant.be/webgis/bin/ ... Buurtwegen" onclick="window.open(this.href);return false;) en indien niet in openbare versie , vraag dan es inzage of een uittreksel van het exemplaar dat op de gemeente aanwezig is)
Is de weg verhard en zo ja door wie is die verharding aangelegd?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2013 15:21

Ik vraag me wel af waarom een gemeente de grond voor deze weg zou aankopen of onteigenen voor maar één gebruiker. Die kan dan toch het zogezegde buurtpad blijven gebruiken

Reclame

HILDA VAN HOEYVELD
Topic Starter

#4 , 01 jul 2013 15:30

Heb nagekeken, ja de weg staat op de atlas der buurtwegen onder Weg 16. Hij is niet verhard, bestaat uit gras dat door ons af en toe gemaaid wordt.
Weg wordt gebruikt voor een achterliggend weiland en zou daarna dienen gebruikt worden om één woning te bereiken, gelegen aan de bosrand. De weg die zij vroeger gebruikten, werd tenietgedaan door een uitspraak van de rechtbank van 1° aanleg. (was een erfdienstbaarheidsweg over de eigendom van onze gebuur).

Mag de gemeente de waarde van de grond vastleggen op 22,5% van de normale waarde ? volgens mij mag dit uitsluitend igv onteigening (zie rechtspraak 2006 vredegerecht Aarschot op verzoek van Aquafin) ?

HILDA VAN HOEYVELD
Topic Starter

#5 , 01 jul 2013 15:33

De gemeente wil de grond aankopen omdat hij in de huidige staat niet berijdbaar is, ( gras en putten) gaat niet voor wagens en eventueel camion of hulpdiensten.
Ze willen een verharding aanbrengen.

MarkiZN

#6 , 01 jul 2013 16:19

ik vind het een eigenaardige zaak: buurtwegen hebben een openbaar karakter ook als ze op privéterrein liggen maar openbaar betekent dat iedereen ze mag gebruiken en dat ze meerdere mensen tot nut zijn. Dit is hier niet het geval aangezien de weg doodloopt . Loopt de weg in de Atlas der Buurtwegen dan niet dood en is het verder gedeelte in onbruik geraakt of afgeschaft? In dit laatste geval zou je het openbaar zijn van jouw gedeelte kunnen betwisten aangezien hij niet nuttig is voor de gemeenschap.
Maar in ieder geval, als jij tot nog toe het onderhoud gedaan hebt, kan de gemeente hem niet claimen (privéwegen van openbaar nut kunnen door verkrijgende verjaring eigendom worden van de gemeente bvb als die systematisch onderhouden wordt door de gemeente of als bvb de gemeente een verharding aanlegt ).
Ik vind het net als Mava 105 eigenaardig dat de gemeente zich zoveel moeite getroost voor 1 persoon :? en ik zou mij zeker niet laten afschepen met 22,5 % van de normale waarde.
Is dat weiland in woonzone gelegen? Kan ook zijn dat ze die weg willen verharden om te kunnen bouwen op percelen waar het nu niet mag omdat de weg niet voldoende uitgerust is...

meer info over buurt -en trage wegen hieronder.

http://www.landelijkvlaanderen.be/sites ... ekeken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tragewegen.be/nl/component/r ... buurtwegen" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”