Huurprijs zomaar verhogen bij huurcontract 1 jaar?

CDT
Topic Starter

Huurprijs zomaar verhogen bij huurcontract 1 jaar?

#1 , 12 jun 2013 11:07

Beste,

Ik zit op kot in Brussel. Vorige maand heeft de kotbaas besloten om de huur met 10 euro op te slaan.
Reden? Elke week moet er iemand de vuilzakken buiten zetten. Maar sommige personen doen dat niet wanneer zij aan de beurt zijn. Ookal weet de kotbaas wie zijn taak niet uitvoert, vindt hij dat iedereen moet boeten, dus 10 euro huurverhoging.

Ze zeiden via e-mail dat iedereen een aangetekend schrijven zou ontvangen via post. Maar maand later, en nog steeds niet ontvangen. Ik heb al paar keer gemaild met de boodschap dat ik het aangetekend schrijven nog niet ontvangen heb en het onredelijk vind dat de studenten die hun taken wel uitvoeren, ook gestraft worden. Bovendien is de lift al 2 maand stuk! En ze willen die niet meer repareren, ondanks dat in het huurcontract een aanwezig zijn van een werkende lift vermeld staat!!! Ze antwoorden mijn e-mails niet en gisteren heb ik terug een herinnering gekregen dat ik 10 euro te weinig heb betaald vorige maand! Ik vertik het om die 10 extra euro te betalen! Volgens mij kunnen ze mij niets doen en kan ik hunzelf nog aanklagen voor de lift die niet werkt.

Maar ik denk dat ze die 10 euro per maand zullen afhouden van mijn huurwaarborg.

Kan dat allemaal zomaar? Wetende dat het huurcontract van 15 september 2012 tot 7 september 2013 loopt.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 jun 2013 11:33

Zomaar de prijs verhogen kan inderdaad niet. Ik stel voor dat u antwoord dat de verhoging niet contractueel voorzien is, en dat u deze pas zal betalen indien ze juiste rechtsgrond hiervoor voorleggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2013 13:09

En verhuurder aangetekend in gebreke stellen voor het niet nakomen van zijn verplichting nl. een werkende lift.
Dat indien de lift niet onmiddellijk gemaakt wordt aangifte bij gemeente zal gedaan worden om nazicht van het gebouw inzake veiligheid.

Reclame

CDT
Topic Starter

#4 , 12 jun 2013 16:54

Alvast bedankt voor de reactie!

Ik had al verschillende e-mails gestuurd met over de lift dat niet werkt en dat de kost van de lift ook in de huur is inbegrepen. Ik had ook gezegd dat ik de laatste maand een volledige maand moet betalen, terwijl we na de 3e week onze sleutel al moeten afgeven. En toch rekenen ze een volledige maand huur aan.

Aangezien ik al zeker 3 e-mails heb gestuurd, en ze toch blijven sturen voor die 10 euro ( vandaag zelfs de verantwoordelijke voor de boekhouding ), begin ik me af te vragen of ze toch in hun recht zijn? Of moet ik gewoon dreigen met wat u aanraadde: aangetekend schrijven ivm de lift?

Jabo

#5 , 12 jun 2013 16:58

Is je relatie nu zo ver verziekt dat je niet meer terug zal komen in dit kot? Zo ja, dan niet dreigen, doen dat aangetekend schrijven. Liever vandaag dan morgen!
Jabo

CDT
Topic Starter

#6 , 12 jun 2013 17:22

Voila, ik heb een reden gevonden waarom ze dit niet mogen doen!
Volgens art. 1728 bis BW mogen ze 1maal per jaar de huur verhogen voor kost van levensonderhoud, ten vroegste om de VERJAARDAG van de inwerkingstreding van de huurovereenkomst. Aangezien het huurcontract pas om 15 september 2013 1 jaar oud is, kunnen ze dit niet doen!

Terug naar “Huren”