Besten,
Mijn vriend en ik huurden van september 2011 tot september 2012 een appartement, met een 3-6-9 contract.
Tijdens die periode werd het appartement echter verkocht, waarvan de authentieke akte was op 14/08/2012. In onderling akkoord met de nieuwe eigenaar zijn wij daar vertrokken. De laatste maand huur werd al aan de nieuwe eigenaar betaald, en de waarborg hebben wij in de loop van december teruggekregen, de sleutels zijn ook terugbezorgd.
Afgelopen mei (2013) hebben wij een eindafrekening van de kosten gekregen van de advocaat van de vorige eigenaar (waarom van hem?), die wij ondertussen betaald hebben. Bij deze afrekening kregen we echter ook de melding dat we de huur van de maand mei 2012 niet hebben betaald en dat dit eerstvolgende op zijn rekening moest staan. Anders zou hij een procedure op gang zetten bij de vrederechter en zouden we nog veel armer zijn, omdat deze kosten dan ook voor ons zijn.
Ik ben naar de huurdersbond geweest, om te vragen of hij dat nog wel kon. Daar wisten ze me te vertellen dat hij dat niet kan, omdat hij door de verkoop zijn hoedanigheid als verhuurder, dus rechten en plichten, heeft overgedragen aan de nieuwe eigenaar, maar dat de nieuwe eigenaar deze achterstallige maand huur wel kan opeisen en aan hem kan bezorgen.
Nu ben ik aan het rondkijken op internet (ik heb eerder al heel fout advies gekregen bij de huurdersbond), en lees ik allemaal tegenstrijdige zaken. Dat de nieuwe eigenaar dit juist niet kan, maar dat de eigenaar aan wie de schulden zijn dat enkel kan.
(Deze man heeft ons het afgelopen jaar regelmatig bestookt met dreigbrieven van zijn advocaat om van alles en nog wat van kosten op ons te verhalen. Waarom bekijkt hij dat niet eens eerder en alles samen, in de plaats van ons om de paar maanden een nieuwe hartaanval te bezorgen?)
Mijn vraag is dus heel concreet, aan welke van beide (de oude of de nieuwe) ben ik die maand huur verschuldigd, en hoe moet hij dit aanpakken?
Bedankt voor de hulp!