Hallo,
Ik zit met een grote dillema op het moment.
In september 2006 vond ik een kleine studio die te huur was.
Het bezichtegen van deze studio moest snel gebeuren omdat de verhuurder snel door moest naar zijn werk.
Hierdoor zijn er veel gebreken voor het zicht achterwege gelaten.
Zo had deze studio geen verwarming , geen gasleidingen en geen warm water, geen voordeur, de slaapkamerdeur bleek achteraf gezien alleen van buitenaf gesloten te kunnen worden met de sleutel (jezelf van binnen opsluiten kan dus niet) en de woonkamer deur kon geeneens helemaal dichtsluiten, laat staan dat er nog een slot op kon.
Ook was de keuken maar een kast waar de huiseigenaar een wasbak in heeft ingebouwd.
Dit waren allemaal kleine problemen volgens de huisbaas die hij binnen 3 weken zou verhelpen.
Ik tekende het contract in alle vertrouwen dat alles inderdaad gauw verholpen zou worden.
We zijn nu meer dan een jaar verder en de huiseigenaar weigert nog steeds iets te herstellen.
Meneer wordt zelfs boos als ik vraag of hij voor voorzieningen voor warm water wilt zorgen.
Volgens hem heb ik alles geacepteerd zoals het was en heb ik hem nu niks te verwijten.
Ik kan dit heel moeilijk bevatten vooral nu ik in de kou zit als zwangere vrouw. De afgelopen winter was vreselijk , maar ergens nog draagelijk omdat ik niet zwanger was.
Ik begrijp niet hoe onmenselijk iemand kan zijn.
Het enige wat de huisbaas in die jaar tijd heeft gemaakt is een voordeur aangelegd, die hij overigens van de badkamer van de benedenburen heeft gehaald.
Op dit moment zijn alle huurders hem zat en hebben we gezamelijk besloten om ook niet te betalen tot meneer het huis komt herstellen.
We hebben van veel dingen last namelijk.
Onder andere; elke dag stroomuitval omdat 4 gezinnen het met 1 stroommeter moeten doen (we moeten de huisbaas elke maand 20 euro betalen elk voor de elektriciteit) en de stroommeter overbelast raakt, verwarming moet op mazout gebeuren en dat heeft hij never nooit gemeld daar moesten we zelf achterkomen..het probleem hierbij is dat alle 4 gezinnen gezamelijk een bedrag moeten betalen om 1 tank te vullen waar 4 gezinnen hen verbruik uit moeten halen , er is een gaslek in huis , we hebben allen last van ongedierte en zo nu en dan ook een waterleiding die stuk gaat.
We hebben nu woonwijzer gecontacteerd en die hebben het huis op zo een 60 of 80 strafpunten beoordeeld.
De dossier is verder in behandeling om het huis onbewoonbaar te verklaren.
De huisbaas is hier woedend over en bedreigt ons ook elk dmv telefoontjes en bezoeken.
Verder ontkent hij dat wij (ik en mijn man) en de onderburen hem in de beginperiode contant hebben betaald.
Meneer heeft daarover nooit een betalingsbewijs afgegeven omdat hij elke keer een andere smoesje had en wij ons daarin lieten meeslepen.
Wij hebben hem 4 maanden contant betaald wat hij nu ontkend en 3 maanden hebben we hem ECHT niet betaald, de onderburen ontkent hij in 7 maanden niet betalen terwijl ze dat wel gedaan hebben en 2 maanden daarop nog eens die ze ook ECHT niet betaald hebben uit protest.
Hij heeft advocaten in de armen genomen en over 8 dagen wordt er naar de rechtbank gestapt om ons uit huis te zetten en de huurovereenkomst te ontbinden.
Wij zelf weten niet wat onze hele aandeel (rechten) in dit verhaal zijn en hoe we die kunnen halen?
Zijn wij alsnog verplicht hem te betalen? Of blijft het maar bij uitzetting?
Zal de rechter ook rekening houden met de staat van het huis?
Volgens woonwijzer hebben we weinig te vrezen omdat het huis in een zeer slechte staat is en is het in onze voordeel dat hij nu pas zogenaamd zijn geld opeist nadat wij een klacht ingediend hebben.
Een beetje natrappen zeg maar.
Een lang verhaal is het geworden ..maar kan iemand me aub helpen?
Ik ben bijna 7 maanden zwanger en wil niet meer stress op me opnemen dan ik nu al heb.
En hoe moet ik het doen als hij opeens mijn spullen op straat gooit met het rechtsysteem achter hem zoals hij het zegt?
Wat kan ik doen hier tegen? Ik ben zijn dreigementen meer dan zat en zijn spelletjes ook.
Meneer besteld namelijk nu ook al 2 maanden onder de nam van mijn echtenoot allemaal goederen die hij morgenvroeg komt ophalen als we niet in huis aanwezig zijn. (hij heeft sleutels)
Ik ben bezig met aangifte hierover en ben nog harde bewijzen aan het verzamelen hierover, maar jullie begrijpen dat dit me echt slapeloze nachten bezorgt.
Hij vreet al mijn energie op en ik kan het niet meer aan allemaal.
Ik ken het rechtensysteem in Belgie helemaal niet en dat werkt in mijn nadeel vrees ik.
Help me aub!
Groetjes