Opzeg door verhuurder zonder motief

ALVP
Topic Starter

Opzeg door verhuurder zonder motief

#1 , 09 apr 2013 13:41

Sinds 1/11/2007 verhuur ik een appartement. Er zijn enkele problemen met de huurder, waardoor ik de huur als verhuurder wens op te zeggen.

Na wat opzoekingswerk vind ik volgende zaken :

"In drie gevallen kan de verhuurder de lopende huurovereenkomst vervroegd beëindigen, telkens met een vooropzeggingstermijn van 6 maanden (vertrekpunt is de eerste dag van de maand volgend op de opzeggingsmaand).

Bij het verstrijken van elke driejarige periode is opzegging mogelijk, zelfs zonder reden.

De vergoeding die te betalen is door de verhuurder, bedraagt 9 maanden huur zo de huur beëindigd wordt bij het verstrijken van de eerste driejarige periode en 6 maanden bij het einde van de tweede driejarige periode."

Ik wens geen vergoeding te betalen aan mijn huurder en indien ik het goed begrijp moet ik dat vanaf 1/11/2013 ook niet meer.
Wel moet ik een opzegtermijn van zes maanden in acht nemen.

Als ik geen vergoeding wil betalen, dient het aangetekend schrijven dan verstuurd te worden 6 maand voorafgaand aan 1/11/2013 of op 1/11/2013 ?

Heel erg bedankt voor elke hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 apr 2013 14:19

Ik denk dat u dit verkeerd hebt begrepen. Uw opzeg dient te eindigen samen met een 3-jarige periode, in dit geval dus op 31/10/13. Uw huurder moet de opzeg hebben ontvangen tegen eind april, waarna de opzegtermijn begint op 1 mei (6 maanden tot tot 31 oktober), en u moet dan 6 maanden schadevergoeding betalen.
Wil u geen schadevergoeding betalen, moet u wachten tot 2016 om te kunnen opzeggen, waarbij u dan ook weer voor eind april moet opzeggen (weer 6 maanden voor het einde van een 3-jarige periode).

Kali

#3 , 09 apr 2013 14:24

U kan pas elke DRIEJARIGE periode opzeg geven zonder reden, dus pas vanaf 1/11/2016 bent u geen vergoeding meer verschuldigd.

Indien u NU opzegt voor 1/11/2013 dan dient u 6 maanden te betalen.

Reclame

ALVP
Topic Starter

#4 , 09 apr 2013 14:34

Goed, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zal dan maar wegens een "contractuele wanprestatie" naar de vrederechter stappen.

Terug naar “Huren”