Achterstallige kosten

berie
Topic Starter

Achterstallige kosten

#1 , 06 apr 2013 20:04

Betreft :
Een huurcontract van een appartement voor een periode van 9 jaar met aanvang op 01/04/2008 en eindigend op 01/04/2017
( dit is een modelhuurcontract, van het voormalige Dexia, aangegaan tussen de eigenaar en mijzelf)
In december 2012 beslis ik om het huurcontract stop te zetten, met ingbegrip van 3 maanden vooropzeg (via aangetekend schrijven)
Het contract loopt dus ten einde op 28/02/2013.

* Op 01/03/2013 wordt een plaatsbeschrijf opgemaakt en komt de eigenaar plots op de proppen met achterstallige gemeenschapskosten van de
voorbije 5 jaar (kopieën van alle overschrijvingen ook ontvangen), die hij van de waarborg wil aftrekken. Het betreft een bedrag van ca. 170 Euro.
Ik vroeg hem of hij mij meer gedetailleerde info hieromtrent kon geven.
In mijn contract staat echter het volgende :
"Gemeenschappelijke lasten - Voor de ze lasten stort de huurder aan de verhuurder een maandelijkse provisie van 40 EURO. Dit bedrag kan jaarlijks herzien worden in functie van de werkelijke gemeenschappelijke lasten tijdens het voorbije jaar. Jaarlijks zal de huurder of de verhuurder het verschil tussen de provisies en de werkelijke gemeenschappelijke kosten afrekenen.
In het contract spreekt men duidelijk dat dit jaarlijks moet gebeuren, wat bij mij nooit gebeurd is. Kan de verhuurder dan zomaar de kosten van de voorbije 5 jaar doorrekenen aan mij?

* Bij verdere inzage van het contract lees ik dat de waarborg op een rekening op mijn naam bij Dexia moest komen te staan. Dit is echter nooit het geval geweest.
Het geld werd gestort op de persoonlijke rekening van de verhuurder. Bijgevolg kan ik dus ook niet genieten van de intresten. Kan ik de eigenaar hiervoor in gebreke stellen?

De ellende is nog niet gedaan, op het plaatsbeschrijf bij vertrek worden alle water- en elektriciteitstellers genoteerd en de verhuurder verzekert mij ervan dat hij alles ging regelen, tot dat ik een maand na datum nog steeds facturen ontvang (en moet betalen).
Ik heb dan maar zelf alles moeten regelen in verband met het einde van deze contracten...`

Alvast bedankt voor de feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2013 09:54

Ja, hij kan zeker 5 jaar teruggaan.
Intresten moet je zowiezo krijgen, ook al staat de waarborg op zijn eigen rekening.
Opname en doorgeven van meterstanden moet je best STEEDS ZELF doen.

Vandebos

#3 , 07 apr 2013 11:51

Zoal Mava zegt, de verhuurder heeft zich ertoe verbonden een jaarlijkse afrekening te maken betreffende de algemene kosten, niet dat hij u deze jaarlijks eveneens zal presenteren. Hij kan dus, rekening houdend met de wettelijk bepaalde verjaringstermijnen, perfect deze afrekeningen x jaar later presenteren.

wat betreft de waarborg hebt u overeenkomstig art 10§2 is de verhuurder u verplicht de gemiddelde rentevoet gekapitaliseerd op de looptijd te betalen.
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.

Reclame

Terug naar “Huren”