Prostitutie in appartementsgebouw

Talya
Topic Starter

Prostitutie in appartementsgebouw

#1 , 03 apr 2013 11:42

Ik woon sinds zes maanden in een appartement dat bestaat uit een gelijkvloers en een duplex. Zo zijn er een vijftal naast elkaar gebouwd, met ieder een aparte ingang en huisnummer. Ik woon op de hoek van de straat. Een tweetal maanden nadat ik er woonde zou er boven mij een vrouw met kinderen komen wonen. Ik heb haar ook het appartement zien komen bezichtigen MET kinderen.. Echter na een paar weken had ik door dat het geen normale situatie bleek te zijn boven.. Verschillende vrouwen kwamen in het appartement en er was ook veel komen en gaan van mannen.. Na wat zoeken op internet heb ik de site gevonden, waar mijn adres op staat.. Mannen bellen soms verkeerd aan bij me omdat er op hun bel geen briefje met naam hangt. Ik heb achteraan een groot terras waar mijn dochter van 5 zou kunnen spelen, maar waar echter ook de mannen zich parkeren. Ik word soms aangegaapt door die mannen.. En voel me er helemaal niet meer op mijn gemak. Ik ben alleenstaand en heb dus een dochtertje. De huisbaas is hiervan op de hoogte, maar zegt niets te kunnen doen..
Ik heb een huurwaarborg van DRIE maanden gestort bij het begin. Ik zou nu graag onmiddellijk willen verhuizen. Is dit mogelijk op grond van deze praktijken, dat hij mij de volledige huurwaarborg terug moet geven, plus me moet laten gaan zonder opzeg? Dit is voor mij, mijn familie en mijn reputatie schadelijk.
Ik zou liever zelf vertrekken dan dat de huisbaas hen er uit zou zetten, vermits ik zeker geen problemen wil met de eventuele organisatie die hier achter zit. Ze weten dat ik werken ben gedurende de dag en zou dus niet willen dat ze mijn appartement leeg maken of iets dergelijks.
Als de huisbaas mijn huurwaarborg opeist en wilt dat ik mijn opzegtermijn naleef zou ik bij de vrederechter bijvoorbeeld mijn huurwaarborg kunnen terugeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2013 12:15

Wordt dat appartement opgegeven als handelsruimte?
Eens gaan praten met de wijkteammanager (commissaris) van uw lokale politiezone.

Mariette

#3 , 03 apr 2013 13:00

Ik zie totaal niet in waarom uw huisbaas geen opzegtermijn zou mogen krijgen, noch dat hij zijn waarborg volledig moet terugbetalen ook al zijn er eventueel beschadigingen aan uw appartement. Dat alles enkel omwille van de (mogelijke) activiteiten van de bovenburen? Heeft U bewijzen dat het over prostitutie gaat?

Reclame

Talya
Topic Starter

#4 , 03 apr 2013 13:11

Zoals ik zei is er een site op het internet.. Als ze bij mij aan de deur komen bellen en vragen of het nog vrij is.. Ik de types van vrouwen zie die boven mij vertoeven en de vele mannen die in en uit lopen..
Ik zit er niet mee in van een opzeg te doen, het gaat me vooral over de huurwaarborg..dat ik deze zou kunnen terugvorderen door de "overlast" en ook de omgeving waar ik mijn dochter aan bloot stel.
@ Franciscus: Het wordt verhuurd als gezinswoning en zou hetzelfde contract als het mijne zijn.. De huisbaas zegt ook dat hij er vanuit ging dat het de vrouw met haar kinderen ging zijn.. Zij verblijft daar echter nooit en is zelden aanwezig..

Lanox

#5 , 03 apr 2013 13:44

Ik zit er niet mee in van een opzeg te doen, het gaat me vooral over de huurwaarborg..dat ik deze zou kunnen terugvorderen door de "overlast" en ook de omgeving waar ik mijn dochter aan bloot stel.
De huurwaarborg dient om de schade die u toebrengt aan het pand te vergoeden. Indien u geen schade aangebracht heeft, vordert u de huurwaarborg om deze reden terug. Andere redenen heeft u niet nodig en zullen u ook niet helpen.

freelance

#6 , 03 apr 2013 13:58

Art. 1729. Indien de huurder het gehuurde voor een ander gebruik bezigt dan waarvoor het bestemd was, of voor een gebruik waaruit enig nadeel kan ontstaan voor de verhuurder, kan deze, naar gelang van de omstandigheden, de huur doen ontbinden.

Dit is een wetsartikel die de VERhuurder eventueel zou kunnen gebruiken . ( afgezien van andere mogelijkheden , indien zich iets onwettelijks zou voordoen ) .
Zelf kunt u zich op weinig of niets beroepen om een vroegtijdige opzeg te doen .
Of u de huurwaarborg zou terugkrijgen zal dan ook afhangen van de houding van de verhuurder , en uw eventuele verplichtingen t.o.v. het contract .

Onmiddelijk verhuizen zal zeker niet zo maar kunnen , op basis van wat nu bekend is .
u kunt al eens de volgende info geven :
Welk soort huurcontract ( korte termijn - lange termijn ) , en de begindatum van contract .
Staan er opzegmogelijkheden in vermeld ?
U huurt in hoofdbewoning ( domicilie ) ? - Is het contract geregistreerd .
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt ?

Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.

Huurwaarborg kan WEL gebruikt worden om andere zaken ( buiten schade ) te vergoeden .
Als u , afhankelijk van het type contract , een verbrekingsvergoeding van x-aantal maanden niet zou betalen , kan de waarborg daarvoor ingehouden worden .
Als u de extra verbrekingsvergoeding betaald , en er is geen schade , dan hebt u recht op de teruggave van de waarborg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Talya
Topic Starter

#7 , 03 apr 2013 14:13

Het is een huurcontract van type 3-6-9 gesloten voor een periode van 9 jaar. Er is een opzeggingtermijn van 3maanden en met betaling van een vergoeding gelijk aan drie maanden het eerste jaar, twee het tweede en één het derde jaar. Het contract is geregistreerd en er is een plaatsbeschrijving opgemaakt. Het is ook mijn domicilie.
Het is een nieuwbouw en er werd geen schade toegebracht.

freelance

#8 , 04 apr 2013 00:01

Dat is een correcte weergave van de situatie . ( en antwoord op de vraag ) .
Dus NU opzeggen betekent 3 maand nog wonen , en 3 maand extra vergoeding betalen . ( dan moet huurwaarborg terugbetaald ) .
U kunt beter eerst eens de politie contacteren , zoals Franciscus voorstelt .
Mischien zijn er mogelijkheden , mischien niet . Wat er boven u gebeurt is mischien vervelend , doch niet noodzakelijk onwettelijk . ( en bewijzen is weer een andere zaak ).

Als u toch enig lichtpunt zou zien , na een gesprek met de politie , kan het volgende eventueel bruikbaar zijn om het huurcontract langs gerechtelijke weg te laten ontbinden zonder vergoeding .

Burgerlijk Wetboek - Gemene Huur .
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1°Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Het volgende is dan weer een artikel die de verhuurder eventueel kan laten toepassen ( onder sterk voorbehoud van bewijzen ) :

Art. 1729. Indien de huurder het gehuurde voor een ander gebruik bezigt dan waarvoor het bestemd was, of voor een gebruik waaruit enig nadeel kan ontstaan voor de verhuurder, kan deze, naar gelang van de omstandigheden, de huur doen ontbinden.

Turaki

#9 , 04 apr 2013 13:10

Ik betwijfel sterk dat artikel 1719 een basis kan zijn voor verbreking door de vrederechter. Verhuurder kan namelijk niet aansprakelijk zijn voor het gedrag van derden, en enige dat hij kan doen (en voldoende om zichzelf in te dekken), is de andere huurders melden dat u last van hen heeft.

Wat welk een mogelijke piste is, is dat de verhuurder weigert om zich te beroepen op artikel 1729, wat voor u overmatige burenhinder veroorzaakt, waarna de vrederechter eventueel wel kan beslissen om het contract te verbreken zonder kosten voor u.

freelance

#10 , 04 apr 2013 13:54

Ik heb enkele artikelen meegegeven die MOGELIJKS kunnen gebruikt worden , maar geen enkel artikel uit de huurwet zal hier een 100% sluitende oplossing voor geven .
Alleen een combinatie van artikelen en feitenmateriaal kan eventueel soelaas bieden .
Het gaat hier eigenlijk meer over burenhinder dan over huurkwesties ( ook al is de vraag zo gesteld , en staat die onder vastgoedrecht - huren ) .

mava105

#11 , 04 apr 2013 15:47

Heb in Antwerpen ooit meegemaakt dat in een gebouw met 80 studio's en appartementen, er meer dan 50 % verhuurd was aan prostituees. Enkelen waren zelfs eigenaar van hun studio. Omdat dit enorm veel overlast gaf voor de andere bewoners (vandalisme, wateren in de lift, grafiti, brievenbussen openbreken enz...) probeerden de gewone verhuurders en huurders hier een eind aan te stellen. Verschillende pogingen via de vrederechter mislukten, niettegenstaande de 10-tallen tussenkomsten van de politie bij lawaaioverlast. Het politiebureau was bijna aan de overkant van de straat.
Uiteindelijk heeft de AV een beslissing genomen waarbij die verhuurders, die hun eigendom ter beschikking stelden van een prostutuee een bijkomende onkostenvergoeding moesten betalen, die bijna 5 x de gewone huur was.
Hierdoor zagen die verhuurders hun superhuurwinsten slinken, en hebben ze er uiteindelijk de brui aan gegeven.
Na enige tijd bleven alleen nog de prostituees die eigenaar waren van het appartement of studio over, maar na enige jaren hebben ook die besloten hun eigendom te verkopen. Het sop was de kool niet meer waard.
Heb die zaak bijna 10 jaar lang kunnen opvolgen, omdat ik voor mijn werkgever, die eigenaar was van de horecazaak op het gelijkvloers, de jaarlijkse AV moest bijwonen en opvolgen.

Franciscus

#12 , 04 apr 2013 18:52

Een kennis van mij heeft zelfde probleem gehad in een appartementsgebouw van zijn schoonouders.
Politie is overlast gaan vaststellen en ook de cel prostitutie is daarop beginnen te werken.
Tevens waren het in dit geval de belastingdiensten die de kat de bel hebben aangebonden .... de eigenaar van het pand werd veronderstelt mee te profiteren.
Onderbuur werd ook belast op de ruimte als handelsruimte en niet aangeven van juiste belastingen, bleek dat het pand enige tijd in het oog gehouden was en tevens hadden ze enkele malen gebeld om de prijs te vragen.
Dus Y bezoeken x €Z x dagen gewerkt geeft ....
In de aangifte stond iets minder...

Terug naar “Huren”