Contract van lange duur

robinvanes
Topic Starter

Contract van lange duur

#1 , 02 apr 2013 22:16

Geachte

Door persoonlijke omstandigheden zou ik graag met mijn vriendin verhuizen.
Het gaat hier over een 3-6-9 contract dat ongeveer een 10-tal maanden loopt.
De verhuurder wil ons bij deze dus niet laten gaan.

Er is geen plaatsbeschrijving gebeurd en de verhuurder is volgens mij met andere zaken ook niet in orde betreffende :

- Geen brandblussers
- Geen rookmelders ( die ging hij morgen misschien komen brengen)
- Onze muur aan de wc staat helemaal gebogen van het vocht
- Onze ketel van de verwarming verliest altijd zijn druk
- Over een brandtrap is naar mijn weten geen sprake
- De lampen en bedrading in de hal en kelder zijn niet beschermd. ( geen kappen of dergelijke)

Is er misschien bij deze een mogelijkheid om toch het contract op te kunnen zeggen ?
Ik weet dat je het kan mits een 'boete' te betalen maar dit zouden we natuurlijk liever niet doen aangezien dit financiëel moeilijk is.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2013 10:10

Is het contract geregistreerd?

Xastheron

#3 , 03 apr 2013 12:10

Spreken we over een appartement of een huis? Indien appartement: is de "onbeschermde bedradig" aanwezig in de gemeenschappelijke of de privatieve delen?

Voor verwarming dat druk verliest: huisbaas vragen om de loodgieter te sturen. Waarschijnlijk zit er ergens een lek (misschien vandaar dat de wc-muur nat staat?)

Brandblussers in privatieve gedeelten zijn niet verplicht, brandtrappen/brandladders enkel in "bepaalde" gevallen: hiervoor kan u navraag doen bij de lokale brandweer.

Reclame

Turaki

#4 , 03 apr 2013 12:33

De verhuurder wil ons bij deze dus niet laten gaan.
De verhuurder moet u ook niet laten gaan. U geeft gewoon uw opzeg, en vertrekt na het einde van deze. Duur van de opzeg en eventuele schadevergoeding hangt af van de registratie van het contract.

robinvanes
Topic Starter

#5 , 03 apr 2013 12:35

Ik weet niet of het contract gerigstreerd is.

Het gaat hier over een huurappartement. De onbeschermde bedrading bevindt zich in de gemeenschappelijke inkomhal en in de kelder.

Alvast bedankt.

freelance

#6 , 03 apr 2013 14:17

U kunt electronisch nagaan of het contract op DIT adres geregistreerd is .
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/e ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien niet geregistreerd kunt u opzeggen wanneer u wil , zonder schadevergoeding te moeten betalen .
Indien geregistreerd :
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5§, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>

U geeft opzeg met 3 maand op voorhand +
U betaald 3 maand vergoeding in het éérste jaar .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#7 , 03 apr 2013 15:02

Contract zit in 10e maand, opzeg nu geven wil zeggen einde opzeg in 2e jaar, dus 2 maand schadevergoeding.

robinvanes
Topic Starter

#8 , 03 apr 2013 16:46

U kunt electronisch nagaan of het contract op DIT adres geregistreerd is .
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/e ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien niet geregistreerd kunt u opzeggen wanneer u wil , zonder schadevergoeding te moeten betalen .
Indien geregistreerd :
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5§, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>

U geeft opzeg met 3 maand op voorhand +
Ik heb zonet op de website gekeken maar ik vind alleen modellen van Test aankoop en KAB. Doe ik iets fout of kan ik dit niet zien ?

freelance

#9 , 03 apr 2013 22:57

Zelfde site . Kijken rechts naar "toegang" .
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/e ... access.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo niet , registratiekantoor van de plaats waar u woont . Huurcontract meenemen als bewijs .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”