miserie met beëindiging huurovereenkomst

Nann
Topic Starter

miserie met beëindiging huurovereenkomst

#1 , 26 mar 2013 13:01

Hallo,

Momenteel ben ik huurder van een pand met verscheidene gebreken, meermaals de verhuurder ingelicht over de problemen maar van de kant van de verhuurder nooit actie ondernomen.

muur van de badkamer zakt in, tegels laten los, badkamer niet geïsoleerd, 3 muren zijn uitbouw met als gevolg dat de temperatuur hetzelfde is als de buiten temperatuur, specie achter de tegels helemaal nat en zacht over de gehele muur, hetzelfde geval aan de buitenkant, er bevind zich een steun/draag balk onder de badkamer muur,betreft de muur die in aan het inzakken is, zichtbaar vanaf buitenkant, deze is door en door verroest, zwarte schimmel in elke hoek en "kleurrijke' schimmel op de voegen, douchebak verzakt waardoor er een grote hoeveelheid water tussen muur en douchebak terecht is gekomen met als gevolg dat er aan de andere kant van de muur ( in de keuken ) er zich zwammen hebben gevormd op het hout van de plinten, de voegen van de muren in de kelder die zich rechtstreeks onder de badkamer bevinden zijn eveneens zacht en doorweekt.

In de badkamer is geen verwarming aanwezig ook geen " normale ' ventilatie ( enkel een groot raam die open kan )

zelf heb ik een elektrisch kacheltje geplaatst, maar die laat ik ook niet dag en nacht aan staan, want ik betaal me al blauw op de eindafrekening die de verhuurder jaarlijks presenteert. En een raam open zetten met graden onder nul is het niet meer leefbaar in de rest van het huis. Ook spray ik wekelijks de volledige badkamer onder de anti-schimmel spray, maar met z'on gigantisch vocht probleem blijft het terug komen.

De douchebak van de badkamer heb ik zelf opnieuw dicht gekit, want de verhuurder zei dat hij wel iemand langs ging sturen maar dat dat wel een weekje ging duren, nu vind ik douchen wel een basisrecht dus heb ik zelf dan maar actie ondernomen. en uiteindelijk is er ook nooit iemand langs gekomen.

Ik heb meermaals de verhuurder op de hoogte gebracht van de badkamer, eenmalig is hij zelf komen kijken en kreeg ik weer het antwoord " dat hij wel iemand langs ging sturen en die zou dan van te voren contact met mij opnemen" nooit meer wat van gehoord.

En dan is dit nog maar het puntje van de ijsberg, aangezien de stroom om de haverklap uitvalt, leuk als je niet thuis bent en je hebt een koelkast+diepvries vol met eten, en dan kom je er achter dat het licht van de gang en het deel van de gemeenschappelijke kelder + parlofoon van het hele pand ook op je circuit staat en je bovenbuurman profiteert ook nog een klein gedeelte van je circuit mee.

weer aan de verhuurder gemeld, ook verzocht om het uit te zoeken, niks meer van vernomen

Nu ben ik het hier natuurlijk zat, en wil hier dus vertrekken

Maar aangezien ik een groentje ben op het gebied van een appartement huren, en ondertussen wel mijn lesje heb geleerd

Ik heb de verhuurder in januari telefonisch gemeld dat ik het pand wil verlaten, waarop de verhuurder zijn goedkeuring gaf maar dat ik me wel aan de 3 maand opzeg moest houden en de verhuurder zou dan de makelaarster contacteren en de makelaarster zou mij dan contacteren ivm bezichtiging etc. En of ik juist nog een email wou versturen ter herinnering.

Eerlijk gezegd is het versturen van de email me helemaal ontgaan, de verhuurder nam opnieuw contact met mij op een week nadien.
Ik bood mijn excuses aan dat ik de mail nog niet had verstuurd en beloofde dat ik het alsnog zou doen. Hierop antwoordde de verhuurder dat het niet meer nodig was en dat hij er toch al van op de hoogte was en dat we het zo wel zouden regelen. Toch vroeg ik of een aangetekend schrijven ook nodig was, hierop antwoordde de verhuurder dat dat ook niet nodig was. en ja hier ben ik in de fout gegaan om er in te trappen...

Vol enthousiasme ging ik opzoek naar een nieuw huurpand, uiteindelijk een gevonden en deze mag ik betrekken op 1 april, met de veronderstelling dat alles en koek en ei was tussen mij en de verhuurder, heb ik dan ook getekend voor het nieuwe pand wat op zich niet het probleem is want hoe sneller ik dit pand kan verlaten hoe beter.

1 maand na het telefonisch contact met de verhuurder had de makelaarster mij nog altijd niet contact met mij opgenomen. ik nam contact op met de verhuurder en gaf dit aan, hierop antwoordde de verhuurder dat ik anders zelf even contact op moest nemen met de makelaarster en dat ik dan de rest ook via haar kon regelen. Zo gezegd zo gedaan, hierna hebben 2 bezichtigingen plaatsgevonden.

Tot op de dag dat ik een email ontving van de makelaarster waarin een bericht van de verhuurder stond, " ik heb nog geen opzeg ontvangen van de huurders " dus waar het uiteindelijk op neer komt, is dat de verhuurder ineens van niks meer wist en zogenaamd nergens van op de hoogte was. Wat wel vreemd is aangezien hijzelf de makelaarster heeft gecontracteerd...

Ik heb mezelf enorm ingehouden en tot op heden geprobeerd om vriendelijk te blijven, en alsnog een email verstuurd met de opzeg en daar bovenop een aangetekend schrijven gestuurd ( ook al zei de verhuurder nogmaals dat dit niet nodig was) , ik kreeg de melding dat mijn opzeg totaal verkeerd was en pas ingaat op 1 april en dat mijn ex ( waarmee ik destijds het pand mee betrokken heb ) die hier al 2 jaar niet meer ingeschreven staat, ook een opzeg moet doen. Nu is mijn ex spoorloos ik heb geen flauw idee waar hij zich bevind en heb ook geen contact gegevens meer.

Op 1 april is mijn contract van het nieuwe pand van kracht, en dat betekend dus dat ik 3 maand + 1 maand huur schuld en huur van het andere pand mag gaan betalen...

Van mijn huidige huurpand heb ik een contract van 1 jaar, wat met stilzwijgen wordt verlengd tot 9 jaar, dit is het derde jaar dat ik hier woon.

Een dezer dagen stap ik ook naar de huurders bond, ook omdat ik de indruk heb dat er niet veel actie wordt ondernomen door zowel verhuurder als makelaarster om een nieuwe huurder te vinden. Ook heb ik contact opgenomen met de makelaarster of ik zelf dat niet het pand te huur mocht aanbieden op het internet, de makelaarster antwoordde hierop dat dit niet mag en dat enkel zij dit mag doen..

De reden dat ik hier mijn hele verhaal op zet ook al ga ik naar de huurders bond is omdat de mening van kennissen niet al te positief zijn over de huurders bond

dus ja,.. help?!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2013 15:17

Ik denk dat je hier zelf in de fout bent gegaan. Hoe heb je verhuurder van de pandproblemen in de badkamer in kennis gebracht? ALTIJD doen via Aangetekend schrijven. Jij hebt dat waarschijnlijk telefonische gedaan.
Ik lees hier nergens dat jij een aangetekende opzegbrief voor uw huurovereenkomst hebt gegeven.
Even bellen is hier niet voldoende. Voor een rechtbank vrees ik dat je over de hele lijn uw ongelijk zal halen.

Nann
Topic Starter

#3 , 26 mar 2013 18:04

ik heb wel alsnog een aangetekend schrijven betreft de opzeg opgestuurd.

Kan ik hierbij geen aanspraak maken op ; koninklijk besluit van 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waarvan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veilheid, gezondheid en bewoonbaarheid - Artikel 3. Het onroerend goed en inzonderheid de fundering, de vloeren en het timmerwerk mogen geen uitwendige of inwendige structurele of stabiliteitsgebreken vertonen of andere gebreken zoals scheuren, breuken, uitgesproken slijtageverschijnselen of de aanwezigheid van zwammen of parasieten die de veiligheid of gezondheid in het gedrang kunnen brengen.

Artikel 4. De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak, de dakgoten, de muren of het buitenschrijnwerk alsook van opstijgend vocht via de muren of vloeren die de gezondheid in het gedrang kunnen brengen

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2013 19:51

Dat kan je inderdaad, maar het is niet aan u om die onvolkomenheden en problemen vast te stellen
Je zal dan eerst een woningonderzoek moeten aanvragen bij uw gemeente, of aan de vrederechter, die dan een deskundige zal sturen. Dat kan maanden in beslag nemen.

freelance

#5 , 26 mar 2013 21:12

Met al dergelijke problemen had u veel meer kunnen doen en bereiken in uw voordeel . Helaas is het kalf reeds verdronken nu .
Op 1 april is mijn contract van het nieuwe pand van kracht, en dat betekend dus dat ik 3 maand + 1 maand huur schuld en huur van het andere pand mag gaan betalen...

Van mijn huidige huurpand heb ik een contract van 1 jaar, wat met stilzwijgen wordt verlengd tot 9 jaar, dit is het derde jaar dat ik hier woon.
Bedoelt u met het huidige pand , dat waar u wil uit vertrekken ? ( is niet helemaal duidelijk ) .
Indien dit zo is , en er staat in het huurcontract dat dit voor 1 jaar was , en daarna stilzwijgend verlengd word naar 9 jaar ;
en in de veronderstelling dat die één jaar reeds voorbij is ( gelieve aanvangsdatum op te geven ) dan geeft dit volgende situatie :

§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Als de éénjarige periode voorbij is zonder geldige opzeg ( dit betekend : per aangetekend schrijven ) dan komt u automatisch in een negenjarige periode terecht , die met terugwerkende kracht naar het begin van uw huurperiode gaat .
Zodoende zou u nu ( waarschijnlijk ) in het 2e jaar komen te zitten .
Vanaf het 2e jaar dient u 3 maand opzeg te geven + vergoeding van twee ( 2 ) maand huur .
Waarschijnlijk gaat uw ( aangetekende ) opzeg pas in op 1 april.
Wanneer exact hebt u opgezegd ? ; en wat was daar verkeerd aan volgens verhuurder ?

Waarom zou makelaar , verhuurder of u een nieuwe huurder moeten vinden ? ( ingangsdatum van uw contract is hier van belang ) .

Plaatsbeschrijving : U schrijft "bezichtiging " . Wat houdt dat in ? Nazicht op de staat van het pand . In hoeverre gedetailleerd ? Hebt u iets ondertekend ? -- Is er een dergelijke plaatsbeschrijving /bezichtiging gebeurt helemaal in het begin ? Staat dit op papier met uw handtekening ?

Hebt u een waarborg betaald , hoeveel , en wat is er mee gebeurt ?

De Art. 3 en 4 die u opgeeft ( over de staat van de woning ) zijn juist ; maar dit had u voordien aan de verhuurder moeten laten weten allemaal , met aangetekend schrijven .
Eenmaal u vertrekt is dit allemaal te laat .
We kunnen mogelijks nog verder helpen , als u meer concrete gegevens opgeeft .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”