huurcontract en huisdieren toelaten

dirkp106
Topic Starter

huurcontract en huisdieren toelaten

#1 , 24 mar 2013 20:22

Hoi
Wij hebben nieuwe huurders voor ons huis da we verhuren.
Nu hebben deze mensen 2 kleine hondjes (maltezer) dit is voor ons geen probleem.Nu zouden ze graag hebben dat we in het huurcontract opnemen dat ze de hondjes mogen houden in de woning oml zo problemen te voorkomen.
Nu ben ik opzoek hoe ik dit best kan opnemen in het contract dat ze de 2 kleine hondjes mogen houden maar wil ze er ook op attent maken dat de schade aangericht door de honden ten hunne laste is.
We willen ook voorkomen dat er hinder voor de buren zou zijn en dat ze ik weet niet hoeveel honden gaan houden.

Hoe kunnen we dit best vermelden?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 24 mar 2013 21:51

Toestemming opnemen in huurcontract op voorwaarden door u te bepalen .
* schade ten laste van huurders ( schade door huisdieren is zo wie zo ten laste van de huurder ) .
* Géén klachten van buren .
* Toestemming voor 2 maltezers . Indien nieuwe hond , toestemming vragen . ( idem voor andere huisdieren ) .
Zorgen voor een goede plaatsbeschrijving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#3 , 24 mar 2013 23:47

Ik wil er wel even op wijzen dat rechtspraak de clausules betreffende het houden van huisdieren in een huurwoning (beperking of verbod) meestal als nietig beschouwd. Mochten ze dus toch nog extra honden in huis halen, zelfs als u dit expliciet verbied in het contract, is er weinig dat u daaraan kan doen.
Langs de andere kant is de rechtspraak ook altijd zo geweest dat alle schade door huisdieren (en daar valt ook geurhinder) altijd voor de huurder zijn (zolang de verhuurder dit maar kan bewijzen, zoals via een goede PB), ook als er in het contract niets staat over huisdieren.

Mijn inziens lijkt het mij dus onzinnig om ook maar iets over huisdieren in het contract op te nemen, enerzijds omdat u het toch niet kan verbieden/beperken, anderzijds omdat u reeds wettelijk ingedekt tegen schade.

Eventuele klachten van de buren is ook geen zaak voor u, maar een zaak tussen de bewoners en de buren. U wil dit misschien wel vermijden, maar mocht het toch gebeuren, zal geen enkele rechter een clausule hierover aanvaarden als grond om uw huurders buiten te zetten.

Reclame

tismoeilijk

#4 , 26 mar 2013 09:46

blij dat er nog verhuurders zijn die huisdieren toestaan
in ons contract staat dat het houden van huisdieren mag mits toestemming van de verhuurder. Het aantal huisdieren kan idd niet beperkt worden.

groet

Terug naar “Huren”