Vragen ivm huisbaas

MieMie26
Topic Starter

Vragen ivm huisbaas

#1 , 15 mar 2013 13:54

Wij wonen sinds juni 2008 in een huurhuis en hebben al redelijk wat problemen gehad.
Als we naar de huisbaas bellen om een probleem te melden valt hij uit de lucht en komt hij na een tijd eindelijk kijken om het dan zo goedkoop mogelijk op te lossen.
Dat is zijn recht maar dan moet het ook goed zijn.

We hebben hem in oktober 2011 een aangetekende brief gestuurd met alle dingen die zouden moeten gebeuren.
Hij belde mij op om te zeggen dat we bedankt waren om alles voor hem eens op papier te zetten.
Terwijl wij op reis waren is hij de koepel komen maken (toeplakken waar het lek zit). Moluur latten komen hangen waar nog nodig was. (mijn moeder was wel aanwezig)

Maar nu hebben wij al maanden dat onze douche cabine lekt. Wij moeten constant handdoeken leggen of we schuiven uit!
Iedere 4 dagen moeten we een ander matje leggen want het druipt van t water. We hebben hem al gebeld om het op te komen lossen maar dan krijg ik als antwoord 'ik zal nog es proberen bellen naar de loodgieter'. Maar nu, een jaar verder is het nog steeds niet gemaakt. Mijn man heeft al geprobeerd met silicone maar wij krijgen het niet goed! De douche blijft lekken!
Waardoor onze badkamer overal schimmels krijgt! Het ziet er gewoonweg vies uit!

Ook onze beerput verstopt constant! Iedere 2 maand moeten wij hem zelf leegscheppen, want om hem iedere keer leeg te trekken is dat financieel ook niet te doen aan 70€ per keer!
Hij heeft er zelf een schot in komen steken van een regenton maar het is nog erger geworden!

Ook onze kelder staat water in, we hebben hem 2 maanden geleden al eens gebeld, hij is zelfs nog niet komen zien!

Als ik hem bel en ik durf mij eens kwaad te maken dan zegt hij zonder schaamte als wij nog interesse hebben om dat huis te kopen!
Want dat er nog een bod op dit huis was gekomen! Er is geen epc attest, er is niemand komen zien! Dus hij bluft!

Wat kunnen wij hier tegen doen dat wettelijk is? Want wij zijn dit zo moe!
Ikzelf heb reuma en overal zit schimmel, ik voel mijn gezondheid achteruit gaan!
Wij betalen iedere maand op tijd de huur. En wij zijn echt brave mensen maar we weten echt geen raad meer :(

Dus een beetje feedback zou welkom zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 mar 2013 14:54

Bellen haalt blijkbaar niets uit, dus telkens een AS met alle gebreken, en een termijn waarin u antwoord verwacht met een planning voor herstel.

Daarna (als dit niet helpt) kan u een woononderzoek vragen bij de gemeente, en bij de vrederechter huurvermindering.

freelance

#3 , 15 mar 2013 15:07

Voorlopig blijven aangetekende brieven sturen ( hoe meer u er hebt , hoe beter uw dossier later ) .
Zoals Turaki schrijft : alle gebreken in detail , en een planning voor herstel eisen .
Let wel , dat sommige kleine gebreken door de huurder dienen in orde gebracht . ( lekken douche is normaal huurder , tenzij de leidingen echt zouden versleten zijn )
Wat zegt het huurcontract hierover ?

Indien eigenaar halsstarrig blijft weigeren , zal dit uitmonden in een officieel woningonderzoek , en later eventueel vredegerecht . U zult daarvoor wel zelf het initiatief dienen te nemen ( en bij een onbewoonbaarverklaring zult u waarschijnlijk moeten verhuizen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

HSLimburg
Contacteer: Website

#4 , 15 mar 2013 15:25

Het herstellen van een douche die lekt, is een herstelling voor de huurder. Dit kan niet gezien worden als normale "onderhoudswerken".
Zeker niet indien de huurders er nog niet lang wonen.

Er zijn verschillende mogelijkheden die u kunt overwegen, maar eerst en vooral zoals Turaki meldt: aangetekene brieven schrijven met duidelijke termijnen
Reageert de verhuurder niet, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
1. schriftelijk melden dat als de verhuurder de herstellingen niet doorvoert binnen bepaalde termijn, u de herstellingen zelf laat uitvoeren en deze kosten zal regelen met de huurprijs. Zeer belangrijk dat u dit schriftelijk op voorhand meldt!!
2. oproep in verzoening: Dit is voor de vrederechter, kosteloos.
Nadeel: partijen zijn niet verplicht om op te dagen.
Voordeel: kosteloos, geen advocaten nodig, als er een akkoord bereikt wordt heeft deze dezelfde waarde als een vonnis. Geen akkoord? dan nog steeds aangetoodn dat u geprobeerd heeft dit buiten de rechtbank op te lossen.
3. Zoals reeds gemeld: een woningonderzoek aanvragen via de gemeente
4. Een procedure ten gronde voor de vrederechter om de herstelling te eisen.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2013 16:13

1. schriftelijk melden dat als de verhuurder de herstellingen niet doorvoert binnen bepaalde termijn, u de herstellingen zelf laat uitvoeren en deze kosten zal regelen met de huurprijs. Zeer belangrijk dat u dit schriftelijk op voorhand meldt!!
.
Denk niet dat dit mag. Vrederechter zal er in ieder geval niet tevreden mee zijn.
Wat als verhuurder naderhand betwist dat er iets stuk was, of dat de kosten voor de herstelling te hoog waren?
Laat wat voor de eigenaar is aan de eigenaar of de vrederechter over.

Vandebos

#6 , 15 mar 2013 17:47

Mits bewijsbare herhaaldelijke vraag tot reparatie en een duidelijke omschrijving van het probleem aanvaarden vrederechters dat de huurder een aantal reparaties laat uitvoeren en de kosten nadien herhaalt op de verhuurder. Aan deze werkwijze kleven echter een aantal nadelen en vereisten.

vereisten:

- Je moet als huurder aantoonbaar kunnen bewijzen dat je je plicht als goede huisvader hebt gepleegd en de verhuurder verscheidene malen hebt verwittigd van de problemen. (AS is dus onontbeerbaar)
- Je moet minstens in je laatste AS de verhuurder in gebreke stellen als hij niet binnen een redelijke vastgelegde termijn in het AS het defect verhelpt.
- Je moet minstens in je laatste AS vermelden dat bij niet reparatie door hem je deze op zijn kosten zal laten verrichten door een reparateur.
- Indien het tot een geding komt dien je het bewijs materiaal te hebben van hoe de situatie was voor de reparatie en hoe de situatie is erna.
- Indien het tot een geding komt dien je te bewijzen dat je de kostprijs van de reparatie binnen het redelijke valt de verrichte werken. (meerdere prijsbestekken door verschillende firma's is dus aangewezen)

Nadelen:

- een dergelijke handeling draait bijna altijd uit op een geding voor de vrederechter.
- Je legt bijgevolg bijna altijd de beslissing in handen van een derde die geen betrokken partij is.
- Verdeling van de kosten van het geding is niet altijd louter aan de verliezende partij; de vrederechter kan oordelen dat de huurders in se gelijk hadden de reparatie te verrichten maar dat ze te weinig moeite hebben verricht om de zaak in der minne te regelen. Hij kan de kosten van het geding dan verdelen over beide partijen.

Ter afsluiting:

Herstellen van een lekkende douche is niet altijd zomaar ten laste van de huurder. Men dient de oorsprong van het lek te achterhalen. Het is immers perfect mogelijk dat een slechte plaatsing gezorgd heeft voor een ongewoon snelle sleet die niet op te lossen valt door een kleine reparatie. Heb dit zelf in een van mijn huurhuizen meegemaakt. (was nochtans geplaatst door een professional)

MieMie26
Topic Starter

#7 , 16 mar 2013 02:53

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de reacties, ik ga zien met mijn man wat we eraan kunnen doen.
Wij wonen hier in juni 5 jaar en hebben nooit moeilijk gedaan, integendeel. Het huis was een stort als we hier in kwamen en we hebben veel dingen zelf in orde gebracht.
De huisbaas had wel een badkamer laten zetten. De douche cabine was dus nieuw gezet als we er in kwamen maar ze heeft altijd gelekt.

Ikzelf heb zwaar reuma en met het vele water in de badkamer is het voor mij levensgevaarlijk.

Hopelijk komt dit in orde. Eerst en vooral alles eens goed bekijken en ons goed laten informeren.

Bedankt iedereen!

Terug naar “Huren”