Huurder overleden, erfgenamen betalen huur niet, wat nu?

renee444
Topic Starter

Huurder overleden, erfgenamen betalen huur niet, wat nu?

#1 , 11 mar 2013 20:33

Begin dit jaar is een huurder van mij overleden.

Van zodra ik dit (toevallig) vernomen heb heb ik deze huurder op zijn GSM opgebeld.
Zijn dochter nam op, deze zei dat ze verder wou huren tezamen met haar broer.

Hoewel dit afgesproken was is er nooit een nieuw huurcontract opgesteld, noch plaatsbeschrijving. Waarborg was er bij het vorige contract ook niet.

Betaling is 2 maal correct gedaan, van de rekening van overledene.

Nu niets meer. Ik ben bij de gemeente geweest, volgens het certificaat van domiciliering wonen de beide kinderen op het adres.
Ben aan huis (ver van mij) geweest ook, ziet er bewoond uit maar niemand thuis.
Heb verleden week geschreven met de vraag mij te contacteren, niets gehoord.

Wat kan ik doen? Eigenlijk zou ik willen ingebregestellen, om dan te kunnen verzoekschrift indienen, maar hoe te werk gaan gezien het huurcontract niet op hun naam is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 mar 2013 20:59

U zal hen aangetekend in gebreke dienen te stellen wegens het niet nakomen om de mondelinge overeenkomst om te zetten in een schriftelijke, het niet betalen van de afgesproken huurgelden en het niet storten van de afgesproken huurwaarborg op een geblokkeerde bankrekening. In het schrijven geeft u hen 10 werkdagen na kennisname de tijd om de achterstallige huurgelden alsnog over te maken , om de waarborg in orde te brengen en om met u af te spreken om het schriftelijk huurcontract te ondertekenen. U verwittigt hen dat bij het niet naleven van deze eisen dit schrijven geldt als laatste en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn om op hun kosten het lokale vredegerecht in te schakelen om een verbreking van het contract, inning van de achterstallen en schadevergoedingen en recht op uitzetting bij vonnis te bekomen.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

freelance

#3 , 11 mar 2013 21:26

Zouden de dochter en broer , als erfgenaam , niet het bestaande contract automatisch dienen over te nemen ?
Art. 1742. [...] Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Vandebos

#4 , 11 mar 2013 21:36

Je hebt gelijk... :oops:

Ik verbeter:

U zal hen aangetekend in gebreke dienen te stellen wegens het niet nakomen van de bestaande de schriftelijke overeenkomst, het niet betalen van de huurgelden. In het schrijven geeft u hen 10 werkdagen na kennisname de tijd om de achterstallige huurgelden alsnog over te maken. U verwittigt hen dat bij het niet naleven van deze eisen dit schrijven geldt als laatste en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn om op hun kosten het lokale vredegerecht in te schakelen om een verbreking van het contract, inning van de achterstallen en schadevergoedingen en recht op uitzetting bij vonnis te bekomen.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Excuses... 113 minuten vertraging bij het openbaar vervoer in een trein zonder werkende toiletten... doet je op andere dingen focussen..

renee444
Topic Starter

#5 , 11 mar 2013 22:43

Ik weet dat er nog minstens 1 zus is, naam of waar deze woont geen idee.

Moet ik alle erfgenamen in gebreke stellen, moeilijk aangezien mogelijk van hun bestaan niet eens afweet ...
Ik weet ook niet of ze de erfenis aanvaard hebben.

Of kan ik mij beperken tot de meerderjarigen ingeschreven op het adres (enkel de broer en zus denk ik)?

Vandebos

#6 , 11 mar 2013 23:06

Aangezien zij door in het pand te wonen het contract hebben overgenomen lijkt het me voldoende hen aan te schrijven en in gebreke te stellen.

Citeer in uw schrijven duidelijk art 1742. BW.

Jef 007

#7 , 12 mar 2013 09:32

zijdelingse vraag :
als die erfgenamen het huis niet overnemen als huurders, dienen ze dan alsnog de huur te betalen? of vervalt de huurovereenkomst bij het overlijden van de oorspronkelijke huurder?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2013 09:49

Excuses... 113 minuten vertraging bij het openbaar vervoer in een trein zonder werkende toiletten... doet je op andere dingen focussen..
Off topic: Uit onderzoek van Luk Warlop blijkt dat VDB juist betere beslissingen had moeten nemen in bovenstaand geval. VDB, what happened? :mrgreen:

artemis

#9 , 12 mar 2013 09:58

zijdelingse vraag :
als die erfgenamen het huis niet overnemen als huurders, dienen ze dan alsnog de huur te betalen? of vervalt de huurovereenkomst bij het overlijden van de oorspronkelijke huurder?
Zoals reeds gezegd, het overlijden van een huurder maakt geen einde aan de overeenkomst, dus de erfgenamen dienen verder huur te betalen tot er een opzeg gegeven wordt (en tot het einde van die opzeg) door een familielid (hoeft zelfs geen erfgenaam te zijn).

freelance

#10 , 12 mar 2013 12:32

..... (en tot het einde van die opzeg) door een familielid (hoeft zelfs geen erfgenaam te zijn).
Hoe kan een familielid die geen erfgenaam is ( of de erfenis verworpen ) hierin verplicht worden ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”