gemeenschappelijke delen

medea
Topic Starter

gemeenschappelijke delen

#1 , 07 mar 2013 14:44

Ik woon al 6 jaar (3-6-9) in een appartement (4 verdiepingen, ik op het 3de). Onlangs is er een overdracht van eigenaar geweest (binnen de familie).
Er is nooit een plaatsbeschrijving gebeurd noch een contract geregistreerd. Bij afrekeningen krijgen we de berekening van de eigenaar niet de detailfacturen van de verschillende energieleveranciers. Ik heb al herhaaldelijk om die detailfacturen gevraagd omdat de verwarmingskosten heel hoog liggen (op gas, met metertjes, dus we krijgen alleen de eenheden die we hebben verbruikt). Ik kan de opleg van afgelopen jaar niet betalen, ik was nog de opleg van het jaar ervoor aan het afbetalen. Met de nieuwe eigenaar (een notaris) is alles plots een stuk strikter. Hij wil dat ik de opleg in één keer betaal, zo niet komt er een intrest van 7% per jaar.
De 4 huurders zijn vorige week samengekomen om al onze grieven in een aangetekende brief te gieten en deze naar de huisbaas op te sturen. Hier zijn we nog aan bezig.s
Er is een discussie over de gemeenschappelijke delen (en dat is nu de dringende vraag); vroeger mochten we onze gesloten vuilniszakken, papier en glas plaatsen in de garage (waar we ook een kleine gesloten opslagplaats hebben -ter grootte van een krappe toiletruimte-). Toen werd de garage verhuurd aan de bewoners. Aangezien de verhuurkost van de garage zo hoog ligt wordt die nu verhuurd aan iemand die hier vlak in de buurt werkt.
Het verhuurcontract dat ik heb is heel basic. Kan de nieuwe eigenaar zomaar allerlei nieuwe regels opleggen?
Elk appartement heeft zijn eigen verdieping. Er is een kleine lift en een betonnen brandtrap. Het portiek of de meter op meter-hal die zich tussen de lift en mijn voordeur bevindt wordt nu plots ook als gemeenschappelijk bevonden (terwijl er niemand anders moet zijn, ik ben de enige die op die verdieping woont en bij brand mag je de lift niet gebruiken. De brandtrap bevindt zich apart. De eigenaar wil nu dat ik mijn kapstok van tegen de muur haal (er staat niks op de grond), iets wat er al 6 jaar hangt en nooit een probleem is geweest. Die kapstok vormt totaal geen hinder. Hij dreigt er nu mee om alles te laten weghalen op mijn kosten als dat tegen zijn volgende bezoek niet is weggenomen. Kan dat zomaar? Ook sluit ik mijn deur naar de brandtrap af als ik niet thuis ben (er zijn al inbraken geweest in dit gebouw via de brandtrap). Hij eist dat die altijd openblijft.
De poetsvrouw krijgt 20 euro voor de 15min dat ze snel met een dweil door de benedengang en lift gaat. We zijn daar allemaal niet tevreden van. Maar de huisbaas wil haar blijven houden omdat zij sociale controle uitvoert. Aangezien de huurders betalen; kunnen wij dan geen andere poetsvrouw eisen?
Ook heeft men mij gezegd dat de onderhoudskosten die de eigenaar ons doorrekent op een contract dat hij heeft met de liftmaatschappij, dat die niet aan ons mogen doorverrekend worden. Klopt dat?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”