Hallo,
Eind 2012 ontvingen we van de huurder een aangetekend schrijven waarin hij het huurcontract met ingang op 1 januari opzegt. Het huurcontract werd afgesloten vanaf 1 mei 2012, het is een standaard 3-6-9 contract en het werd geregistreerd.
De huurder heeft de huur van december nog niet betaald en na herhaaldelijk informeren wanneer deze kon betaald worden krijgen we vandaag via SMS het bericht dat hij eind deze week zal verhuizen en dat hij de huur van december en januari wil verrekenen via de huurwaarborg.
Ik kan de huurder telefonisch niet bereiken, hij beantwoordt mijn oproepen niet en is blijkbaar nooit thuis als ik langs kom. Ik heb de indruk dat hij ons enkel de huur voor december en januari wil betalen en dat hij verwacht nog een halve maand huur van de huurwaarborg terugbetaald te krijgen.
Hoe moeten we dit verder aanpakken om dit correct af te handelen? In principe is hij verplicht om huur te betalen tot eind maart en moet hij volgens mij ook nog een schadevergoeding betalen ter waarde van 3 maand huur. Kan hij zomaar voorstellen de huurwaarborg te gebruiken voor het betalen van achterstallige huur? Op dit moment weten we ook niet in welke staat we de woning gaan terugkrijgen, dus misschien blijft er van de huurwaarborg niet veel meer over. Is hij verplicht ons zijn nieuwe verblijf adres door te geven? Morgen een aangetekend schrijven versturen heeft waarschijnlijk geen zin aangezien dit nooit op tijd kan afgeleverd worden.
Alvast bedankt voor jullie reactie.