Waarborg wordt niet vrijgegeven ondanks akkoord

bollywood
Topic Starter

Waarborg wordt niet vrijgegeven ondanks akkoord

#1 , 30 jan 2013 11:06

Hoi,

Ik heb op 1 Augustus mijn appartement verlaten. Bij mijn vertrek zijn we akkoord gegaan met een extra bedrag voor de schade. Dit bedrag was zeer hoog voor hetgeen er eigenlijk gaande was. 175 euro vroegen ze om nogmaals 4 uur te kuisen (wat reeds gedaan was), een tapijtje in de badkamer dat verdwenen was (we hadden het vervangen aangezien het beschimmeld was) en een overlaken dat precies verdwenen was. Ik heb er zeker van dat dit geen 175 euro kost maar omwille van een snelle afhandeling ben ik hiermee akkoord gegaan. Ik heb hiervoor een kopij ondertekend door beide partijen.

Ondertussen zijn we bijna februari en is dwe waarborg nog steeds niet vrijgegeven. De verhuurder stelt telkens dat hij nog wil wachten op de afrekening van de gemeenschappelijke lasten (staat ook als extra bij de kopij van de 175 euro dat dit geen rekening houdt met de gemeenschappelijke lasten). Echter waar deze ons eerst in November gingen bezorgt worden, kan de verhuurder me nu geen datum meer voorschotelen.

Wij hebben iedere maand correct op tijd het gevraagde bedrag betaald. Ik vermoed dat de verhuurder me gewoon wil pesten omwille van het feit dat ik vertrokken was tijdens het opmaken van de inventaris bij mijn vertrek. Ik had dit reeds aangegeven dat ik op de voorgestelde datum ten laatste om 11 uur moest beschikken maar dat mijn vriendin - die er ook woonde - aanwezig ging zijn. De verhuurder had me toen gezegd dat mijn vertrek niet wettelijk was en dat ik dat maar moest geweten hebben door aanvankelijk aanwezig te zijn op de voor hem voorgestelde datum. Gezien ik reeds andere afspraken had, ben ik toen toch gewoon vertrokken.

Ik heb vernomen via de bank dat ik enkel maar een vrijgeving kan bekomen via de griffie van de vrederechter gezien de eigenaar ook met een gedeelde vrijstelling niet akkoord ging. Nu vraag ik me af, hoe snel kan dit gaan? Moet ik eerst nog aangetekende brieven sturen of is de mailwisseling die we hadden reeds voldoende? Moet ik dit doen via de griffie van mijn domicilie of via deze van de woonplaats die we huurden?

Alvast van harte bedankt.
Bollywood

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bollywood
Topic Starter

#2 , 04 mar 2013 09:52

Hoi,

Ik heb op 1 Augustus mijn appartement verlaten. Bij mijn vertrek zijn we akkoord gegaan met een extra bedrag voor de schade. Dit bedrag was zeer hoog voor hetgeen er eigenlijk gaande was. 175 euro vroegen ze om nogmaals 4 uur te kuisen (wat reeds gedaan was), een tapijtje in de badkamer dat verdwenen was (we hadden het vervangen aangezien het beschimmeld was) en een overlaken dat precies verdwenen was. Ik heb er zeker van dat dit geen 175 euro kost maar omwille van een snelle afhandeling ben ik hiermee akkoord gegaan. Ik heb hiervoor een kopij ondertekend door beide partijen.

Ondertussen zijn we bijna februari en is dwe waarborg nog steeds niet vrijgegeven. De verhuurder stelt telkens dat hij nog wil wachten op de afrekening van de gemeenschappelijke lasten (staat ook als extra bij de kopij van de 175 euro dat dit geen rekening houdt met de gemeenschappelijke lasten). Echter waar deze ons eerst in November gingen bezorgt worden, kan de verhuurder me nu geen datum meer voorschotelen.

Wij hebben iedere maand correct op tijd het gevraagde bedrag betaald. Ik vermoed dat de verhuurder me gewoon wil pesten omwille van het feit dat ik vertrokken was tijdens het opmaken van de inventaris bij mijn vertrek. Ik had dit reeds aangegeven dat ik op de voorgestelde datum ten laatste om 11 uur moest beschikken maar dat mijn vriendin - die er ook woonde - aanwezig ging zijn. De verhuurder had me toen gezegd dat mijn vertrek niet wettelijk was en dat ik dat maar moest geweten hebben door aanvankelijk aanwezig te zijn op de voor hem voorgestelde datum. Gezien ik reeds andere afspraken had, ben ik toen toch gewoon vertrokken.

Ik heb vernomen via de bank dat ik enkel maar een vrijgeving kan bekomen via de griffie van de vrederechter gezien de eigenaar ook met een gedeelde vrijstelling niet akkoord ging. Nu vraag ik me af, hoe snel kan dit gaan? Moet ik eerst nog aangetekende brieven sturen of is de mailwisseling die we hadden reeds voldoende? Moet ik dit doen via de griffie van mijn domicilie of via deze van de woonplaats die we huurden?

Alvast van harte bedankt.
Bollywood
Beste ik heb nu eindelijk een afrekening gekregen van de gemeenschappelijke kosten. De redenering die de huisbaas gebruikt is echter totaal geen weergave van de werkelijkheid. Hij maakt gebruikt van de afrekening 1/10/2011 - 30/09/2012 en rekent daar het gemiddeld maandbedrag van en dat vermenigvuldigd hij met 17 (bewust weet ik niet maar we hebben maar 16 maanden op appartement verbleven). In de periode 2011-2012 hebben we ook slechts 10 maanden op appartement verbleven en 6 in de periode 2010-2011. Voor deze laatste periode kan ik wel zien dat we ongeveer een breakeven zouden hebben en zelfs moet terugkrijgen eenmaal kosten vooraleer we het appartement betrokken aftrekken (zoals sneeuwruimen 4 maand voor we het appartement binnentrokken). Voor de periode 2011-2012 merk ik een stijging in diverse kosten (ik heb nooit een gedetailleerde afrekening ontvangen van die periode) maar het zou me sterk lijken dat we die kosten die misschien vielen in de 10 maand in 2011-2012 ook nog eens 7/12e extra moeten betalen.

Bij deze nog eens mijn vraag van een maand geleden. Nu vraag ik me af, hoe snel kan dit gaan via griffie van de vrederechter? Moet ik eerst nog aangetekende brieven sturen of is de mailwisseling die we hadden reeds voldoende? Moet ik dit doen via de griffie van mijn domicilie of via deze van de woonplaats die we huurden?

freelance

#3 , 04 mar 2013 14:12

Vrederechtbank van de plaats waar het goed gelegen is .
Verzoekschrift Art. 1344 bis . Vrijgave huurwaarborg als geschil.
https://rapidshare.com/#!download|776p1 ... doc|38|0|0" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”