opzegtermijn huur

Johan vm
Topic Starter

opzegtermijn huur

#1 , 28 feb 2013 17:07

Hallo,

op 01/03/2007 ben ik een huurcontract aangegaan. Contract van 1 jaar, stilzwijgend verlengd van jaar tot jaar. Op 30/01/2013 heb ik dit opgezegd. Kan iemand mij vertellen wat hier de opzegtermijn is (ik raak er niet meer aan uit). De verhuurder gaat er vanuit dat dit sowieso altijd 3 maanden is, ongeacht de opzegdatum. Ik heb nog niet gecontroleerd of het contract geregistreerd is.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 feb 2013 18:41

Stilzwijgende verlenging bestaat niet (of wordt toch niet altijd door de rechter aanvaard), en verlenging kan maar 1 keer. U heeft momenteel dus een contract van 9 jaar, met startdatum 1/3/07.

Opzegtermijn is indien geregistreerd 3 maanden, indien niet geregistreerd vrij te kiezen door u (en te bepalen in uw opzegbrief).

Johan vm
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 19:01

Ik heb ergens gelezen dat, bij niet-registratie, het vrij kiezen enkel geldt voor contracten afgesloten op 1/7/2007 of later. Maar ik heb niets gevonden over de contracten die voor 1/7/2007 afgesloten zijn.

Reclame

Turaki

#4 , 28 feb 2013 19:30

Voor de huurwet:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik de flowchart op p 61 volg, kan de huurder de opzegtermijn vrij kiezen bij huurovereenkomsten vanaf 28/2/91.
De datum die uw gevonden heeft, is de datum waarop bovenstaande bepaling geldig werd, ook voor bestaande huurcontracten.

freelance

#5 , 28 feb 2013 20:52

Voor de huurwet:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik de flowchart op p 61 volg, kan de huurder de opzegtermijn vrij kiezen bij huurovereenkomsten vanaf 28/2/91.
De datum die uw gevonden heeft, is de datum waarop bovenstaande bepaling geldig werd, ook voor bestaande huurcontracten.
Datum 28/02/1991 is de inwerkingtreding van de nieuwe huurwet .
De meest recente wet op de registratie dateert van 27december 2006 , en is/was geldig voor alle contracten die bestonden/bestaan op die datum .

Het contract van TS is automatisch overgegaan naar een langlopend contract .
Indien geregistreerd is opzeg altijd 3 maand .
De opzegging gaat in de 1e van de daaropvolgende maand , dus op 1 februari 2013 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”