Huuropzeg zonder mogelijke verdere betalingen

mamu
Topic Starter

Huuropzeg zonder mogelijke verdere betalingen

#1 , 25 feb 2013 16:22

Momenteel heb ik als verhuur een huuropzeg gekregen 3 maanden op voorhand met als einde huur 31 mei 2013. Ik vrees dat de huurder de volgende 3 maanden niet meer zal betalen en dat hij de waarborg van 2 maanden wenst in te roepen als betaling van de huur. Ik ben niet van plan deze huurder zijn waarborg door allerlei mankementen te laten hypothekeren. De huurder klaagt wel regelmatig dat het leven duur is, doch jaarlijks gaat betrokkene bvb naar de vriend in Cuba. Ik vermoed als er geen betaling van de laatste 3 maanden meer volgt dat ik het volgende dien te doen: dien ik de gewone voorziene procedure toe te passen: eerst aangetekend schrijven, bij geen oplossing verzoeningspoging via Vrederechter? En wat als betrokkene verhuist en nog niets betaald heeft? Ik moet nu wel tot de vaststelling komen dat het huurcontract 3/6/9 door het immokantoor niet geregistreerd werd, dit terwijl andere immokantoren destijds voor mij wel hebben gedaan. Dank bij voorbaat voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 feb 2013 17:24

Geen registratie en de huurder geeft een opzeg van drie maand die eindigt op 31/05/2013?

Dan zendt u ten laatste morgenochtend de huurder een aangetekend schrijven waarin u de ontvangst van de opzeg bevestigt en aanvaardt. U verzoekt de huurder in het zelfde schrijven met u contact op te nemen om de bezoekuren en ophangen affiches te regelen.

U sluit uw schrijven af met "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden.

Morgen naar post en zowel aangetekend als per gewone post verzenden.

Een gesloten onderlinge overeenkomst is later niet meer eenzijdig te verbreken.

Later bij niet betaling: één AS met aanmaning/definitieve ingebrekestelling. Bij verstrijken gegeven termijn tot betaling onmiddellijk voor vrederechter middels een procedure art 1344bis/ev Ger.W. Kost u € 40 maar levert bij niet opdagen voor verzoening onmiddellijke inleiding geding op en hoogstwaarschijnlijk een verstekvonnis.

freelance

#3 , 25 feb 2013 18:38

Met aanvaarding ( en bevestiging ) van huuropzeg ( zoals Vandebos schrijft ) hebt u nog een (kleine ) poot om op te staan . Aangezien huurder daarbij zelf te kennen geeft van het contract pas op 31 mei te willen verbreken ( en hij bijgevolg tot die datum verantwoordelijk blijft ) .
Bij niet registratie kan de huurder bij manier van spreken van vandaag op morgen opzeggen ( wat hij evenwel niet zal doen vanwege de uitstaande huurwaarborg ) , zonder dat u enig verweer hebt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Vandebos

#4 , 25 feb 2013 21:13

Meer dan een kleine poot, een onderlinge overeenkomst is sluitend en perfect bindend afdwingbaar voor het vredegerecht, einde verhaal.

Huurder moet maar zo slim zijn om het plethora aan hem met dwingend recht toegekende rechten voorafgaandelijk te bestuderen. (of zich tijdig op JF komen bevragen... :D )

Terug naar “Huren”