#10 , 14 feb 2013 02:56
Met de huurprijs valt dus ook niets te beginnen . Deze staat op papier , en men zal daar niet op terugkomen .
"Beloftes maken schuld " is een gezegde , maar juridisch gezien moeten die beloftes op papier staan , zo niet wordt het juridisch niet aanvaard.
Handelshuur zou ik hier niet bij betrekken :
a/ handelshuur is 9 jaar
b/ in het contract is wel degelijk sprake van : "Artikel 1: De huurder verklaart keuze van woonst te doen in de hierna gehuurde lokalen,"
Telefoon gesprekken kunnen over van alles gaan . Indien géén audio opnames daarvan , is dit verloren moeite .
Art. 3 van de overeenkomst is ook al weer in het voordeel van verhuurder.
Dit , gecombineerd met een plaatsbeschrijving waar reeds allerlei zware gebreken opstaan is ook niet bepaald voordelig om een "woningonderzoek" aan te vragen . ( tenzij het pand werkelijk gevaar zou opleveren , voor zowel de huurder , als voor voorbijgangers ) .
Maar het staat u vrij om de gemeentelijke woningdienst ( en eventueel de brandweer ) al eens op de hoogte te brengen , en vragen of ze eens willen langskomen .
Wat verder WEL nog bruikbaar is :
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1§Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2§ Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3§ De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.
Dit is dus gemene huur ( geen woninghuurwet ) .
1719 ten titel van inlichting . Eventueel §2 , als u beroepshalve hinder zou ondervinden van de gebreken .
1720 : gebreken moeten met aangetekend schrijven gemeld worden , met termijn waarop u antwoord verwacht , en termijn waarop u verwacht dat de problemen opgelost worden.
De opgelijste gebreken in de plaatsbeschrijving kunnen hierbij van pas komen .
Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
Het is aan u , om hier creatief mee om te gaan , en aan te tonen dat de gebreken , het gebruik van uw praktijk verhinderen . ( inclusief de hinder voor uw clienteel ) .
Indien dit zo zou zijn , kunt u dit artikel ( schadeloosstelling ) gebruiken om te onderhandelen .
Het moge verder duidelijk zijn , dat u van de kant van verhuurder geen oplossing hoeft te verwachten .
U bent vragende partij , niet de verhuurder .
De verhuurder zit op rozen , mooie huurprijs , en geen leegstandsbelasting te betalen ( wat anders wel het risico is ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .