Bezoekrecht

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

Bezoekrecht

#1 , 12 feb 2013 19:31

We verhuren een appartement voor één jaar. Drie maanden voor het einde van de overeenkomst hebben wij het contract opgezegd met aangetekend schrijven. De huurder haalt deze aangetekende brief niet af en geeft geen teken van leven. Hoe kunnen we hem verplichten dat we het appartement kunnen bezoeken met kandidaat-huurders?
We vrezen ook dat hij het appartement op het einde van de huurovereenkomst niet gaat verlaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 feb 2013 19:52

U stuurtde huurder per gewone post een kopie van het as met de opzeg en deelt deze in begeleidend schrijven mee dat bij gebrek aan een schriftelijk antwoord voor 28/02/2013 u op zijn kosten het lokale vredegerecht zal inschakelen.

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 14 feb 2013 19:17

Onze huurder heeft me uiteindelijk telefonisch voorgesteld dat we zonder zijn aanwezigheid het appartement mogen laten bezichtigen door kandidaat-huurders. Is het mogelijk dat hij ons schriftelijk toestemming plus één van zijn sleutels geeft om met kandidaat-huurders het gehuurde appartement te betreden? Kan hij dan nog beweren dat er goederen ontvreemd zijn?

Wij hebben te maken met een zeer ervaren huurder: als wij een misstap zouden doen met ongeoorloofd het appartement te betreden, ben ik er zeker van dat hij dat tegen ons gebruikt. Ook al beweert hij nu van niet. Dus ik wil me beschermen.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 14 feb 2013 20:52

Zonder schriftelijke toestemming moet u er nooit aan beginnen .
Met schriftelijke toestemming van huurder , en sleutel , kan hij niet beweren dat er goederen ontvreemd zijn . Bij discussie moet hij dan het bewijs leveren.
Indien geen aanstalten om schriftelijke toestemming : idem antwoord vandebos.( vrederechter )
Dus huurder is klaarblijkelijk op de hoogte van de huuropzeg , door zijn telefonisch reageren . Mogelijks woont hij er al niet meer , of zeer weinig aanwezig .
U kunt navraag doen bij wijkinspecteur .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 14 feb 2013 20:59

Bevestig het telefonisch gesprek middels een as en stel vraag hem hierin u het ingesloten toestemmingsformulier ondertekend samen met een sleutel terug te bezorgen.

Sluit uw schrijven af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname van dit schrijven te garanderen wordt dit u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Kost je een postzegel meer, maar levert een zee van extra geruststelling op.

Terug naar “Huren”