Gaskraan niet bereikbaar.

Krikke007
Topic Starter

Gaskraan niet bereikbaar.

#1 , 27 jan 2013 10:55

Hallo!
Wij huren een duplex in een oud herenhuis op de bovenste verdieping. Op het gelijkvloers is er een garage gelegen die toebehoort aan een huurder die niet in het pand woont maar wat verderop in de straat. Wij kunnen op geen enkele wijze aan de gaskraan of elektriciteitskast. Naast de trap beneden is er wel een toegangsdeurtje, maar die is op slot. Ik heb ooit eens gevraagd, eventueel tegen betaling, om onze fietsen en kinderwagen in de garage te zetten omdat er geen andere optie is. Maar de huurder weigerde elke medewerking. Kan dat zomaar dat wij op geen enkele manier toegang hebben tot dit deel van het huis?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2013 12:55

king. Kan dat zomaar dat wij op geen enkele manier toegang hebben tot dit deel van het huis?
Mvg
Ja, want je bent er geen huurder van. Een hoofdgaskraan is wel best bereikbaar voor de bewoners, maar niet wettelijk verplicht dacht ik.

Fore

#3 , 27 jan 2013 12:58

Mava, ik meende dat men altijd toegang diende te hebben tot de gaskraan en elektriciteitskast. Wat bv bij gaslek?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

sloeberken

#4 , 27 jan 2013 13:37

Afsluitpunt van gaskraan, elektriciteitskast en water moeten altijd toegankelijk zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Krikke007
Topic Starter

#5 , 27 jan 2013 14:10

Idd, dat had ik ook in m'n achterhoofd... Wat bij gaslek... Ook als ik een kraan wil vervangen of eender wat kan ik nergens bij. Die huurder van de garage maakt zo goed als nooit gebruik van de garage, hoewel zijn werktuigen en werkbank er staan, mogen wij in geen geval binnenkomen. Hoe los je dan zoiets op?

Fore

#6 , 27 jan 2013 14:11

ik vrees eerder dat u zal moeten overleggen met de verhuurder
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105

#7 , 27 jan 2013 15:54

Graag het wetsartrikel waaruit blijkt dat gaskraan (meter) en elektriciteitsborden permanent toegankelijk moet zijn.
In veel grote appartementsgebouwen is het meterlokaal zelfs permanent afgesloten voor de bewoners, en heeft alleen de syndicus een sleutel.

sloeberken

#8 , 27 jan 2013 17:21

Maar die sleutel is altijd bereikbaar moest er iets gebeuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#9 , 27 jan 2013 17:44

http://www.vreg.be/rechten-en-plichten" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#10 , 27 jan 2013 19:42

Ik lees hierin nog steeds niets over de WETTELIJKE verplichting dat de meters STEEDS bereikbaar moeten zijn.
Voor de netbeheerder is het voldoende dat zij, op eerste verzoek, aan hun meter kunnen voor opname en/of herstelling.
Vorig jaar heb ik, als syndicus, een gasaansluiting laten uitvoeren in een klein appartementsgebouw (3 eenheden).
De gasmeter, en dus ook de hoofdafsluitkraan, staat in één van de 3 garages, waarvan de andere bewoners geen toegang hebben. Deze garage is toevallig die van mij. De netbeheerder heeft mijn telefoonnummer, en als zij er moeten zijn, bellen ze even. Woon op amper 100 meter van het gebouw.
Bij de installatie van de gasmeter heb ik diverse keren, zowel aan de persoon die terplaats is gekomen, als op het hoofdkantoor van de netbeheerder gevraagd of het een probleem vormde dat de 2 andere eigenaars geen toegang hadden, en dat vormde geen enkel probleem voor die mensen.

Vandebos

#11 , 27 jan 2013 19:53

Er is geen wet die dat bepaalt doch wel is ondertussen na een aantal gewonnen processen (voornamelijk aangespannen door verzekeringsfirma's) duidelijk geworden dat als de gebruiker van de nutsvoorziening geen toegang heeft tot de inleiding om de hoofdkraan (circuit) om alles in een beweging te kunnen afsluiten bij een lek/probleem het diegene is die deze toegang verhindert die voor de vervolgschade zal aansprakelijk gesteld worden.
Bovendien is er tevens art 15 GW waarmee rekening dient gehouden te worden. Vooral het arrest dat de rechten van de bewoner uitbreidt tot alle aangelegenheden. Een hoofdkraan die exclusief gebruikt wordt door de woning van de bewoner kan als een aangelegenheid behorend tot die woning beschouwd worden.

Krikke007
Topic Starter

#12 , 27 jan 2013 19:57

Allen bedankt , ik denk wel dat het duidelijk is ;)

bambipower

#13 , 27 jan 2013 19:59

Om reden van veiligheid wordt gesteld dat de afsluitkraan van het gas (meestal voorzien op de kop van de gasteller) voor alle bewoners bereikbaar moet zijn. Een afwijking hierop kan aanleiding zijn voor het aankruisen van rubriek 61. Een bijkomende afsluitkraan kan bij voorbeeld als oplossing voorzien worden op de hoofdtoevoerleiding naar de entiteit en op een bereikbare plaats voor de bewoners, en liefst zo dicht mogelijk bij de tellers. Indien de gasmeter niet bereikbaar is, maar de afsluitkraan wel, volstaat een opmerking op het technisch verslag.
http://www.wonenvlaanderen.be/uploads/d ... 76a51e.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 59

er zijn dus wel strafpunten, indien de kraan niet bereikbaar is... vanaf 15strafpunten kan je woning onbewoonbaar zijn

mava105

#14 , 27 jan 2013 20:08

In voorkomend geval ging het om een gemeenschappelijke gasmeter voor een gemeenschappelijke CV verwarming. Juist voor de CV ketel staat er nog een bijkomende afsluitkraan. Deze CV ketel staat echter in een andere garage, van en andere eigenaar. Als syndicus heb ik hier ook wel een sleutel van voor noodgevallen.
De gasleiding werd voor ingebruikname gekeurd door AIB, en goed bevonden.
In de appartementen zelf is er geen gasinstallatie aanwezig.

bambipower

#15 , 27 jan 2013 20:13

In veel grote appartementsgebouwen is het meterlokaal zelfs permanent afgesloten voor de bewoners, en heeft alleen de syndicus een sleutel.
in dat geval moeten bewoners toch nog steeds toegang hebben tot de kraan.
Desnoods werk je met een veiligheids sleutelkastje (glas breken in geval van gevaar) waarin een sleutel zit.

Terug naar “Huren”