Jaarlijks maakt de syndicus een eindafrekening.
Wanneer er tijdens dat jaar een wisseling van huurders is geweest verdeel ik de kosten pro rata van de tijd dat ieder heeft gehuurd.
Bijv. wissel van huurders na zes maanden = beide huurders wordt de helft aangerekend, enz... Praktisch gezien lijkt dat de enige werkbare oplossing.
Maar aangezien er steeds een verschil van één of meer maanden is tussen uitvoering van een dienst met een daaraan verbonden kost en de facturatie daarvan komt het geregeld voor dat een prestatie geleverd in de eerste zes maanden wordt betaald door de syndicus tijdens de tweede periode van zes maanden.
De huurder van de tweede zesmaandelijkse periode maakt hier problemen over omdat hij moet betalen voor prestaties die geleverd werden tijdens de eerste zes
maanden toen hij nog geen huurder was. Die kosten aanrekenen aan de huurder van de eerste zes maanden gaat ook niet, want die zegt op zijn beurt dat hij in het verleden ook reeds heeft betaald voor prestaties van voor de periode dat hij huurde.
Het uiteenrafelen van alle uitgavenposten en het herklasseren ervan volgens het tijdstip van uitvoering is compleet onbegonnen werk, het zou ook betekenen dat ik nog kosten moet gaan recuperen bij ex-huurders die reeds twee jaar voordien zijn vertrokken.....
Bestaat hieromtrent een wettelijke regeling? Ik ging er steeds van uit dat men de effectief betaalde (en aan de huurder aanrekenbare) kosten, zoals die zijn opgenomen in de afrekening van de syndicus, pro-rata mag verdelen tussen opeenvolgende huurders?