Twee jaar geleden huurden we een appartement, met een contract op jaarbasis. eind juli 2012 hadden we via mail te kennen gegeven dat we uit het appartement wouden trekken, waar hij mee instemde, en wat hij geen probleem vond. 15 september zijn we er dan ook feitelijk uitgetrokken. In eerste instantie hoorden we niets meer van de verhuurder, tot ik hem over de huurwaarborg aansprak. In eerste instantie lijk hij er geen problemen over te willen maken, tot ik uiteindelijk een afspraak met de bank had gemaakt, waarna hij met verschillende verwijten begon te gooien, en uiteindelijk de helft van de waarborg eist.
Toen we in het appartement trokken was er geen plaatsbeschrijving opgemaakt (ook niet toen we er uit trokken). Na navraag bij het departement Registratie, bleek er ook niets terug te kunnen worden gevonden van enige registratie van het contract.
enkele van zijn verwijten zijn: Achterstallige energiekosten, die hij "nu pas had opgemerkt"( in eerste instantie zou het zijn gegaan om 1200euro, maar nu spreekt hij van 200 euro), het gasvuur dat niet meer werkte en vervangen moest worden (terwijl het nog perfect werkte de dag dat we eruit trokken), "opzettelijk" trachten kortsluiting te veroorzaken in het appartement door de bedrading van belichtingen rond elkaar te draaien (geen idee, maar het lijkt me te gaan om de bovenverlichting, waar de aarding bestond uit twee plugs die in de muur zaten, waarbij er eentje was losgekomen en er uiteindelijk kortsluiting was ontstaan, wat waarschijnlijker te wijten is geweest aan de verouderde bedrading), het niet verven van de muren beneden en boven (terwijl wij bij intrekking nog verschillende half afgewerkte muren moesten schilderen, en gaten moesten dichten), enzovoort.
Nog een punt zijn de sleutels. Wij hadden twee bossen, en een bos had ik aan de nieuwe huurders gegeven (!). De tweede bos heb ik later afgegeven, omdat ik ten eerste inzat met de waarborg, en ten tweede vond dat ik ze aan hem persoonlijk moest geven. Wat niet gebeurd is, en wat natuurlijk dom van me was.
Nu is mijn vraag of hij ons iets kan maken als we dit voor de vrede rechter brengen?
Vooral ook het punt dat we (net) geen twee maanden opzeg hebben gegeven en geen bewijs hebben van zijn toezegging speelt me parten.
Ook heeft hij wel foto's van alle zogenaamde schade genomen, maar deze heb ik nooit gezien of getekend.
Hopelijk kunnen jullie ons hiermee helpen.
groetjes