problemen ex-verhuurder

KennyD
Topic Starter

problemen ex-verhuurder

#1 , 22 jan 2013 22:45

Goedeavond,

Ik zit op dit moment met een geschil met mijn ex-verhuurder. Het zit hem namelijk zo:

In 2010 ondertekende ik een huurcontract voor 3 jaar, nu vorig jaar heb ik besloten terug te gaan studeren en terug thuis te gaan wonen. Zoals vermeld in het huurcontract heb ik dan ook een opzegbrief opgesteld om de opzeg te laten ingaan vanaf 1 juli 12 en verstuurd, op dd van 12 juni is deze richting verhuurder gegaan. De verhuurder op zijn beurt heeft dit bevestigd zodat volgens mijn berekening en zijn brief de 3 maanden opzeg ten einde kwam dd 1 oktober 12.

Daar er reeds intresse was van een familielid om de woonst te huren na mijn opzeg, iets waar de verhuurder al op de hoogte van was en ik niet, stond er in zijn bevestiging ook dat de persoon in kwestie verder contact met hem diende op te nemen enz.. Dit gebeurde dan ook mondeling, voor zover ik er weet van had.

Op de dag van verhuis bleek alles in orde te zijn met die andere huurder, buiten enkele administratieve zaken, en omdat het familie is vertrouwde ik de persoon ook op zijn woord en gaf hem op het einde van mijn huurperiode de sleutels, ja ik weet het niet echt slim maar het is tenslotte toch familie.

Het enige dat ik hierachter nog gehoord heb van beide partijen is dat ik mijn documenten moest bezorgen ivm de vrijgeving van de huurwaarborg. Dit heb ik dan ook zo spoedig mogelijk bezorgd aan de verhuurder. Alles leek toch in orde te zijn, volgens het familielid dan toch en aangezien ik ook niet meer vernam van de verhuurder spendeerde ik er ook niet veel aandacht meer aan.

Maanden hoor ik niets meer uit die richting tot plots gisteren een aangetekende brief binnenkwam van het gerecht..

Nu blijkt dus dat mijn ex-verhuurder een heel dossier heeft ingediend tegen mij en waar documenten in verschijnen die ik voor vandaag nooit gezien heb.

Het eerste document is een brief dd 22 okt, dus al na mijn opzeg periode, waarin vermeld staat dat mijn contract verloopt eind van de maand.
- In zijn bevestigingsbrief staat wel degelijk dat het pand vrijkomt op 1 oktober
- Deze brief zal net als zijn bevestigingbrief waarschijnlijk gewoon in de bus gestoken zijn geweest, waardoor ik dit natuurlijk niet meer ontvangen heb.

Het tweede document is weer een brief maar deze keer gericht aan de bezitter van de sleutels van het pand, in mijn ogen het familielid dus, maar ook deze is waarschijnlijk weer gewoon in de bus gestoken net als al zijn andere correspondentie. Deze gaat over het bezichtigen van het pand.
- Niet op kunnen reageren aangezien ik deze niet ontvangen heb.

Het dossier gaat over kosten de hij graag had gecompenseerd zien.

1 maand huurachterstal. Hij rekent dus gewoon in mijn ogen de maand oktober door en dit terwijl effectief in de bevestigingbrief staat dat het contract ten einde loop op 30 september.

2 Door een poging tot inbraak tijdens mijn opzegperiode is de voordeur een beetje geforceerd geweest. Heb hem daarvan telefonisch op de hoogte gebracht en hij vertelde me dat ik me daar geen zorgen over diende te maken. Nu eist hij een vergoeding van 2527€ voor de reparatie van de voordeur, met de melding "wegens niet afsluiten van een brandverzekering zoals gevraagd in het contract, Ik had weldegelijk een brandverzekering voor het huurpand. Hij heeft mij enkel nooit op de hoogte gebracht over een eventuele herstelling en navraag gedaan voor documenten om dit via de verzekering te laten doen.

3. Blijkbaar heeft het familielid na mij serieuze zaken uitgestoken die nu in mijn schoenen worden gestoken. Verscheidene zaken afgebroken, kladverven,enz... Alsook een pak inboedel achtergelaten en vuiligheid. Ik viel achterover toen ik de foto's zag in het dossier. Er is bij het het begin van het contract geen plaatsbeschrijving geweest, dus ook niets ondertekent, net als bij de uittrek. Nu steekt er in het dossier ineens foto's van het pand van voor de intrek die hij aanhaalt als plaatsbeschrijving.. Nu kan ik natuurlijk wel niet bewijzen dat bij mijn uittrede alles nog in goede staat was, heb er geen foto's van genomen, hechte er ook niet veel belang aan omdat de volgende huurder een familielid was en bij eventuele gebreken er onderling wel wat zou afgesproken kunnen worden. De kosten hiervoor zijn opgelopen naar 2340,25€

4 Hij eist ook 1750€ voor de huurverlies die hij heeft geleden( 5 maand januari inbegrepen). Als ik goe kan tellen is oktober - januari geen 5 maand maar soit. Ik weet ook niet wat er in die periode met dat familielid is gebeurd, heeft hij huishuur betaald enz?, Heb van dat familielid niets meer gehoord tot vandaag toen ik hem ivm deze zaak opbelde, na lang zoeken achter zijn telefoon nummer, en hij vertelde me doodleuk dat ik het maar kon oplossen dat hij er niets mee wilt te maken hebben. Na het telefoontje heb ik dan ook enkele bedreigingen ontvangen van deze persoon.

Nu weet ik niet goed wat ik hier mee kan en moet aanvangen. Ik sta een beetje met de rug tegen de muur. Kan dit allemaal zomaar? of valt er hier iets tegen te beginnen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 22 jan 2013 23:09

**Aangetekende brief gerecht : is er een zittingsdatum ?
**U hebt een opzeg gegeven , en dit is door de verhuurder aanvaard : opzeg aangetekend verzonden ? - wat staat er precies in het antwoord van verhuurder in verband met zijn akkoord -- alsook datum van deze brief ? U hebt daar een schriftelijk bewijs van ?
** Is er in het begin van UW huurperiode een plaatsbeschrijving opgemaakt ?
**Is UW huurwaarborg vrijgegeven ?

Aan de hand van een paar extra antwoorden van u , kan er wellicht vlug een oplossing komen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KennyD
Topic Starter

#3 , 22 jan 2013 23:29

**Aangetekende brief gerecht : is er een zittingsdatum ?

ja, Woensdag 30 Januari 2013
**U hebt een opzeg gegeven , en dit is door de verhuurder aanvaard : opzeg aangetekend verzonden ? - wat staat er precies in het antwoord van verhuurder in verband met zijn akkoord -- alsook datum van deze brief ? U hebt daar een schriftelijk bewijs van ?
Opzeg is aangetekend verzonden.
Datum bevestigingbrief : 22-07-2012

inhoud:

Beste,

Bedankt voor uw schrijven ivm de opzegging huur.
Volgens uw scghrijven zou de woning terug vrijkomen op 1 oktober 2012
We zullen een nieuw document TE HUUR ophangen per 1 september 2012.
In september zullen er dan ook bezoeken van potentiele huurders plaatsvinden.
Gelieve ook de laaste week van september het pand reeds zo veel mogelijk leeg te maken zodat eventueel de nodige herstellingen kunnen uitvoeren.

Alvaste bedankt

ps: Mocht ...(naam familielid) intresse hebben in de huur van het pand, dat hij dan asap contact opneemt met mij zodat we de nodige administratie vlot kunnen regelen.
** Is er in het begin van UW huurperiode een plaatsbeschrijving opgemaakt ?
Neen, tenzij buiten mijn weten dan, heb niets ontvangen noch ondertekent hieromtrent
**Is UW huurwaarborg vrijgegeven ?
Neen, documenten zijn nooit teruggekomen.

Reclame

freelance

#4 , 23 jan 2013 00:16

Dan is het hier relatief eenvoudig .
U dient zich aan te melden op de zitting ( advocaat niet nodig ) . met alle documenten die u hebt hierover .
1/ Uw opzegging is aangetekend verzonden met een opzeg van 3 maand .
2/ Verhuurder is duidelijk akkoord met deze opzeg , zoals blijkt uit bevestiging .
3/ Eind datum is duidelijk 30 september .
4/ Geen plaatsbeschrijving opgemaakt bij begin contract .

Daaruit volgt :
1/ De brief van verhuurder van 22 oktober die stelt dat uw contract ten einde loopt eind oktober , is duidelijk in tegenspraak met zijn bevestiging die spreekt van 1 oktober. ( brief niet aangetekend = niet bewijskrachtig ) .
2/ 2e brief gericht aan bezitter van sleutels . ( is dit op uw naam ? welke datum ? ) ivm. bezichtigingen . Indien brief gedateerd van na 30 september , hebt u niets meer mee te maken . Niet aangetekend = idem vorige .
3/Eén maand huurachterstal . Kan niet . Bewijs einde contract zie bevestiging verhuurder .
4/Vergoeding voor voordeur : sorry , géén bewijs dat u verantwoordelijk bent . Dit had verhuurder u véél vroeger moeten laten weten ( vooraleer u vertrok ) , en had bovendien moeten vermeld staan in de uittredende plaatsbeschrijving ( die niet bestaat ) .
5/ Schade en kosten volgende huurder . Met deze huurder hebt u niets te maken ( tenzij dat u familie bent , maar dat doet niet ter zake ) , en kosten kunnen u zeker niet aangerekend worden . Het is niet uw schuld dat verhuurder werkt zonder plaatsbeschrijvingen . Foto's nadien zijn géén bewijs .
6/ Waarom zou u verantwoordelijk moeten zijn voor een huurverlies van 5 maand , wanneer u daar niet meer woonde ? Uw contract afgelopen / voor niets meer verantwoordelijk .

Huurwaarborg : is nog niet duidelijk . Hoe is huurwaarborg geregeld ( geblokkeerde rekening op uw naam ? ) .
Welke dokumenten moest u vrijgeven ? Handtekening op gezet voor vrijgave waarborg ?
Waarom is deze waarborg niet terug gekomen bij u ?
Bijkomende vraag : U had een contract van 3 jaar . Was de einddatum daarvan eind september 2012 ,of is de volle drie jaar niet uitgedaan ? Wanneer exacte begindatum in 2010 ?
Blijkbaar is dit géén volle drie jaar geweest ?
Zijn er bijkomende voorwaarden gesteld geweest om vroegtijdig op te zeggen ?

KennyD
Topic Starter

#5 , 23 jan 2013 00:25

Alvast bedankt voor alle uitleg!
Huurwaarborg : is nog niet duidelijk . Hoe is huurwaarborg geregeld ( geblokkeerde rekening op uw naam ? ) .
Welke dokumenten moest u vrijgeven ? Handtekening op gezet voor vrijgave waarborg ?
Waarom is deze waarborg niet terug gekomen bij u ?
Bijkomende vraag : U had een contract van 3 jaar . Was de einddatum daarvan eind september 2012 ,of is de volle drie jaar niet uitgedaan ? Wanneer exacte begindatum in 2010 ?
Blijkbaar is dit géén volle drie jaar geweest ?
Zijn er bijkomende voorwaarden gesteld geweest om vroegtijdig op te zeggen ?
huurwaarborg is geregeld middels een geblokkeerde rekening bij mijn bank. Ik heb de documenten voor vrijgave bezorgd aan de verhuurder ter ondertekening maar deze zijn van hem niet terug in mijn bezit gekomen.

Was inderdaad een contract van 3 jaar startend op 1 oktober 2010. Ik heb deze dus niet volledig uitgedaan. In het huurcontract staat enkel vermeld dat ik een opzeg had van 3 maand indien het contract 3 jaar was. Verder stonden er geen vereisten in alsook mondeling zijn er geen bijkomende vereisten afgesproken.

freelance

#6 , 23 jan 2013 00:56

Beste ,
Eventjes opletten hier , en voor u zelf hopen dat u de volledige waarheid spreekt , anders kunnen er zware gevolgen aan vasthangen .
Een huurcontract van 3 jaar kan normaal gezien NIET opgezegd worden ( tot de 3 jaar verstreken zijn ) .
TENZIJ met onderlinge toestemming .
Een toestemming zou er bvb. kunnen uit bestaan dat u zelf voor een nieuwe huurder zorgt . Wees zeker dat dit hier niet gevraagd geweest is . ( ook niet op e-mail van of naar de verhuurder ) .

Indien voorgaande berichten naar waarheid zijn , kunt u met een gerust hart naar de vrederechter . Dan heeft verhuurder géén poot om op te staan , en gebruikt u alle argumenten die ik eerder aangehaald heb.
In verband met de waarborg zou u eventueel nog meer kunnen doen , maar het is nog steeds niet duidelijk genoeg .
U hebt waarborg niet terug gekregen ? Staat die waarborg nog op uw rekening of niet ?
U bent te naief geweest om dit zomaar op te sturen . U zelf had de handtekening van de verhuurder EERST moeten hebben ( ofwel het dokument ter plaatse door verhuurder getekend .
Indien waarborg afgehaald van rekening door verhuurder , dient u bij het vredegerecht een verzoekschrift in te dienen voor een procedure tegen uw verhuurder met de eis van de waarborg terug te bezorgen aangezien u aan alle verplichtingen hebt voldaan .

KennyD
Topic Starter

#7 , 23 jan 2013 09:54

ik heb meermaals mijn huurcontract nagelezen en kan echt niets vinden buiten enkel de melding van de 3 maanden opzeg. verder is er nooit e-mailverkeer geweest tussen mij en men ex-verhuurder.

voor de waarborg: deze staat nog steeds op de rekening.

ik weet dat ik goedgelovig ben geweest maar had vertrouwen in het familielid + heb altijd goede contacten gehad tijdens mijn huurperiode met de verhuurder buiten dan tijdens men opzegperiode.

freelance

#8 , 23 jan 2013 15:06

Als uw handtekening staat op het document voor vrijgave waarborg , dan dient verhuurder waarborg vrij te geven .( en wettelijke /hetzij gerechtelijke intresten te betalen )
Onmiddellijk verzoekschrift rechtbank indienen . ( ga naar de griffie , en neem uw dagvaarding mee die u gekregen hebt ) Dit is de tegeneis die u stelt op hetzelfde geding .
u dient wel over een bewijs huurwaarborg te beschikken ( op het moment rechtszitting ) . Desnoods opvragen bij uw bank .

Terug naar “Huren”