Verhuurder wilt waarborg niet terug betalen

Glee
Topic Starter

Verhuurder wilt waarborg niet terug betalen

#1 , 17 jan 2013 09:17

Hallo,
Kan iemand mij helpen met volgend probleem ?
Mijn moeder heeft 10 jaar geleden en appartementje gehuurd.
Ik had niet zoveel contact met mijn moeder , dus weet zelf niet hoe dit allemaal geregeld en gegaan is.
Nu 10 jaar later was het noodzakelijk mijn moeder te laten opnemen in een rusthuis daar ze lichamelijk en ook mentaal zeer sterk achteruit is gegaan.
Ik heb het appartement perfect opgekuist, het contract opgezegd en de 3 maanden opzeg gerespecteerd en doorbetaald.
Bij het afgeven van de sleutel is alles in perfecte staat bevonden en vertelde ze me dat de waarborg volledig zal worden terug betaald.
Echter na een paar weken was dit nog niet voldaan en bij het bellen naar het immo kantoor beweerde ze niets te weten van een borg.
tijdens de 10 jaar mijn moeder in het appartement gewoond heeft, blijkt het pand verkocht geweest te zijn aan een andere persoon.
Mijn moeder is daar wel van op de hoogte gebracht , maar kon gewoon blijven wonen aan dezelfde voorwaarden en er is geen ander contract opgemaakt.
Volgens het immo kantoor hebben ze nergens gegevens en een contract waarin staat dat een borg moest betaald worden.
Zelf kan ik het aan mijn moeder niet vragen daar ze mentaal verward is.
Wel heb ik bij het opruimen van haar appartement het contract gevonden waarin staat dat er 2 maanden waarborg dient betaald te worden en dat deze op een geblokkeerde rekening moet gezet worden.
Ik heb een copy van dit contract opgestuurd naar het immo kantoor en deze beweert het nummer van de geblokkeerde rekening niet te weten en dus niet kan over gaan tot terugbetaling.
Hij zegt erbij dat het aan mij is dit nummer te vinden en aan hem te laten weten.
Echter kan ik nergens ook maar iets vinden van deze rekening nummer .
Volgens mij had mijn moeder bij de huurovereenkomst dit geld in contanten gedaan, maar ik kan hier nergens nog iets van vinden.

Is het inderdaad zo dat wij moeten opdraaien voor het vinden van dit rekeningnummer en kan het immo bureau zomaar weigeren om de borg terug te betalen.
In het contract staat immers dat een waarborg van 2 maanden moet voldaan worden?
Ik was van mening dat , zelf als het geld NIET op een rekening gezet is de verhuurder altijd verantwoordelijk is?

Ik kan nergens in de papieren van mijn moeder vinden waar en hoe het bedrag betaald is, maar moest het bedrag niet betaald zijn geweest, had ze toch nooit de sleutel gehad?

Het gaat hier maar over 800 euro, maar voor mijn moeder is dat zeer veel geld , des temeer een rusthuis niet echt goedkoop is

Alvast bedank me hiermee verder te helpen

Mvg

Gilbert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 17 jan 2013 09:51

Je kan je wenden tot de Huurdersbond: http://www.vob-vzw.be/tabid/63/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Teineinde geholpen te worden, moet je wel 15 Euro lidgeld betalen.

freelance

#3 , 17 jan 2013 18:00

U kan hier net zo goed geholpen worden , zonder lidgeld te betalen .

Wie ergens recht meent op te hebben , dient dit ook te bewijzen.
Als het immo kantoor zegt niets te vinden , is het aan u om dit te vinden.
Er zijn verschillende mogelijkheden :
a/ geen waarborg betaald ( wat weinig waarschijnlijk is )
b/ waarborg in contanten overhandigd aan immo . Daar zou dan een ontvangstbewijs moeten van bestaan .( aan u om dit te vinden ) .
c/ immo heeft waarborg op een geblokkeerde rekening gezet van uw moeder ( was haar rekening nummer bekend ? Hoe werd huur betaald ? )
Indien op een rekening van uw moeder ( normaal gezien op een aparte huurwaarborgrekening , waar geen andere verrichtingen op gebeuren ) ; dan moet u zoeken in haar rekeninguittreksels , of vragen bij haar bank(en) of er een aparte "huurwaarborgrekening " bestaat op haar naam.

Volgende vraag :
Op welke naam staat contract . Immo of eigenaar ?
Aan wie werd de huur betaald ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Glee
Topic Starter

#4 , 18 jan 2013 09:53

Bedankt voor de Reply.
Het is me nu toch allemaal wat duidelijker geworden.
Ik heb het contract nog eens nagelezen en het bedrag zou op een KBC rekening gestort moeten worden.
Mijn moeder heeft daar zelf ook haar rekening , dus kan ik wel eens horen op deze bank of er een dergelijke rekening bestaat.
De huur werd volgens mij betaald aan het immo kantoor.
Ik duik dit weekend nog eens in de papieren van mijn moeder en hoop zo iets terug te vinden

Alvast erg bedankt

mvg

freelance

#5 , 18 jan 2013 14:14

KBC contacteren . Mogelijks heeft uw moeder dit document niet gekregen van immo .

Turaki

#6 , 18 jan 2013 15:11

Waarborg op rekening: huidige eigenaar moet tekenen voor vrijgave (als u het rekeningnr windt).
Als u bewijs vindt van contante betaling, moet de huidige eigenaar de waarborg teruggeven, plus de rente mocht dit op een rekening gezet geweest zijn.

freelance

#7 , 18 jan 2013 17:14

Waarborg op rekening: huidige eigenaar moet tekenen voor vrijgave (als u het rekeningnr windt).
Als u bewijs vindt van contante betaling, moet de huidige eigenaar de waarborg teruggeven, plus de rente mocht dit op een rekening gezet geweest zijn.
Zal er van af hangen met wie de overeenkomst indertijd afgesloten is . Met eigenaar of met immo .
Heb ik hier reeds gevraagd , maar nog geen antwoord.

Glee
Topic Starter

#8 , 22 jan 2013 14:09

Hallo,
Ik heb zojuist het huurcontract eens nagelezen.
Het contract is opgesteld tussen de (oud) eigenaars en mijn moeder. Dus niet op de immo.
Ik heb ook contact gehad met de KBC bank en er bestaat geen geblokkeerde rekening op naam van mijn moeder.
Ik heb een sterk vermoeden dat de eigenaars bij ondertekenen van het contract gewoon het geld aanvaard hebben en er verder niets mee gedaan hebben.
Moeilijk voor mij om te bewijzen natuurlijk.
Is het niet voldoen dat er in het contract staat dat vooraf een waarborg van 2 maanden MOET betaald worden? (zie copy uit contract)

.12 Waarborg

De huurder verbindt zich ertoe om voor de aanvang ven da huurtermijn tot zekerheid van zijn verplichtingen een som gelijk aan 2 (twee) maal de totale huurprijs (zijnde basishuurprijs en vermeerdering ex art. 5 ) te storten op een geïndividualiseerde en geblokeerde rekening bij KBC.

Bedankt

Mvg

freelance

#9 , 22 jan 2013 15:29

Wordt helaas een moeilijke zaak indien u over geen enkele bewijs beschikt .
A/ Ontvangstbewijs van de waarborg betaling
B/ Bewijs van KBC rekening .

HOOFDSTUK VI. - BEWIJS VAN DE VERBINTENISSEN EN BEWIJS VAN DE BETALING.

Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.

Contract gesloten met eigenaar gaat automatisch over op nieuwe eigenaar .

Indien géén bewijzen : kan verhuurder aanvoeren dat de verbintenis ( op contract ) NIET uitgevoerd is .

Terug naar “Huren”