Mondelinge overeenkomst betreffende opzegtermijn huur

JD2
Topic Starter

Mondelinge overeenkomst betreffende opzegtermijn huur

#1 , 16 jan 2013 12:25

Beste,

Ik zit met een vervelend probleem waar ik dringend raad voor nodig heb.
Ik huur nu twee jaar een appartement van een tante. Twee jaar geleden heb ik haar een plezier gedaan door dit appartement te beginnen huren, omdat zij er een huurder uit wilde zetten die een wanbetaler was.

Het appartement was een krot, maar omdat de huurprijs zo laag was, hebben mijn ouders en ik besloten het een beetje te renoveren om het leefbaar te maken. Als eerste woonst was dit ideaal. Hiermee ging zij akkoord en zij heeft de kosten betaald voor een nieuwe badkamer en keuken. Al de rest qua verf, vezelbehang en vloer hebben mijn ouders en ik gedragen.

Nu, twee jaar later heb ik een huis gekocht. Op 22 december heb ik haar telefonisch gecontacteerd en zijn we overeengekomen dat als ik een nieuwe huurder vind voor het verstrijken van de opzegtermijn, dat deze het pand kon bewonen en de opzegtermijn verkort werd. Om deze reden heb ik mijn opzeg nog niet officieel op papier bezorgd.

Ondertussen had ik een nieuwe huurder voor het appartement gevonden die het appartement reeds vanaf maart of zelfs vanaf februari kon bewonen. De dag nadien bleek dat zij reeds met iemand mondeling is overeengekomen dat die persoon het appartement kon huren na verstrijken van hun eigen opzegtermijn (3 maanden, vanaf mei). Hierbij heeft zij zich niet gehouden aan onze mondelinge overeenkomst en dit gaat mij op een gegeven moment extra geld kosten. Ik wilde het appartement vroeger verlaten om dan tijdelijk bij mijn ouders in te wonen tot de verbouwingswerken in mijn huis klaar zouden zijn. Indien zij had gezegd dat zij niet akkoord was met deze regeling, had ik onmiddellijk mijn opzeg gegeven en zat ik nu niet met dit probleem.

Ik vroeg mij af of ik hier juridisch iets aan kan doen? Ik heb op factuur van telenet staan dat ik toen met haar gebeld had, dezelfde dag als wanneer de compromis van mijn huis getekend is. Verder heeft zij dit ook telefonisch tegen mijn vader gezegd op dezelfde moment en was ook mijn moeder erbij. Daarnaast heb ik ook een antwoord op een e-mail van mij. Hier staat geen ontkenning over de mondelinge overeenkomst in, alleen dat zij niet akkoord gaat met de regeling huur te betalen tot 1 april (uiterste datum na opzeg indien ik die al gegeven had op het moment dat de afspraak gemaakt was). Ik heb ook een e-mail van de moeder wiens zoon een potentiële nieuwe huurder was. Heb ik een zaak?

Het is jammer dat dit met een familielid zo moet lopen, maar blijkbaar is zij er niet vies van van familieleden zo in de zak te zetten. Ik wil dit niet zomaar aan mij voorbij laten gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jan 2013 12:41

- Het draait uit op woord tegen woord. Uw bewijzen zijn enkel indirect.

- Een belangrijk ding zoals een opzeg regel je altijd schriftelijk, zelfs bij familie.

Aan de andere kant, is er een intredende plaatsbeschrijving opgemaakt? Je kan haar altijd vriendelijk laten weten dat je (ook mondeling natuurlijk) dat je gelet, op haar wijze van werken, besloten hebt tevens de wet strikt na te leven en het pand op het einde van de huur in de originele staat achter te laten....

Reclame

Terug naar “Huren”