Boete na afsluiten contract?

jvs3005
Topic Starter

Boete na afsluiten contract?

#1 , 16 jan 2013 11:45

Hallo,

Ik heb met een jaarcontract een appartement gehuurd.Alles is steeds in orde betaald geweest.
Bij afsluiten van de overeenkomst werd mij een plaatsbeschrijving overreikt (waar ik notabene 175 euro moest voor betalen). Deze beschrijving klopte echter helemaal niet meer met de werkelijkheid.
Ik heb alle opmerkingen dan ook in de plaatsbeschrijving geschreven. Deze is ondertekend door alle partijen.

Al sinds september woon ik 50 km (een uur rijden enkel) van het gehuurde appartement en ik werk van 8u30 tot 18u, elke dag van de week.
Ik heb tijdig (3 maand op voorhand) het appartement opgezegd. Ik kon het appartement huren tot 31 december. Op 28 december vond de plaatsbeschrijving plaats, waarbij niets werd opgemerkt. Het appartement stond dus leeg voor het einde van de huurovereenkomst. Ik heb toen gevraagd of het appartement opnieuw verhuurd was en de vrouw van de immo vertelde mij van niet. Ik zei haar ook meteen dat ik de sleutel pas de week nadien kon binnenbrengen (maandag 31 dec kon niet, 1 en 2 januari ook niet). Geen probleem, zei ze. Het is die week echter niet meer gelukt om de sleutel binnen te brengen.

De sleutel heb ik pas op 10 januari aan het immo kantoor kunnen bezorgen. Ik kon de sleutel dus niet persoonlijk binnenbrengen bij het immo-kantoor of de verhuurder omdat ik werkte tot 18u en zowel de zaak van de verhuurder als het immokantoor voor 18u sluiten.Uiteindelijk heb ik tijdens mijn middagpauze de sleutel bij het immokantoor in de brievenbus gestoken, 10 dagen na het einde van de huurovereenkomst.

Nu wilt de verhuurder de huurwaarborg niet vrijgeven. Ze eist dat ik 1/3 huur betaal voor het appartement omdat ik de sleutel te laat heb afgegeven. Ik heb echter wel de plaatsbeschrijving tijdig laten uitvoeren en het appartement stond leeg voor 1 jan. Bovendien heeft de verhuurder nooit ook maar 1 opmerking die in de plaatsbeschrijving stond aangepakt. Er kwam wel iemand langs maar die kwam steeds vertellen dat hij er niets kon aan doen of het niet kon maken. Ik vraag me dus nu ten zeerste af of zij mij kan verplichten om 1/3 huishuur te betalen voor een appartement waar ik sinds 1 januari contractueel helemaal niet meer aan verbonden ben.

Alvast bedankt voor reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 16 jan 2013 12:15

als je sleutels bijhoudt, ben je in fout. Sleutels moeten afgegeven worden voor het einde van de huurperiode. Een slotenmaker had je meer gekost waarschijnlijk..

Vandebos

#3 , 16 jan 2013 12:50

Pand was leeg, alle partijen akkoord, uittredende plaatsbeschrijving verricht.

U bent in fout door het niet overdragen van de sleutels, niet overdracht kan echter niet beschouwd worden als bezetting.

Aangetekend verhuurder in gebreke stellen. deze sommeren binnen de 10 werkdagen na kennisname van het schrijven met u de vrijgave van de waarborg conform de opmerkingen op de uittredende plaatsbeschrijving te regelen aangezien u anders verplicht zal zijn op zijn kosten middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. bij het lokale vredegerecht de integrale vrijgave van de waarborg per vonnis te bekomen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2013 13:39

Waarom hebt u de sleutels niet ineens afgegeven aan immo?
Zijn de nutsvoorzieningen overgedragen ....eindstanden genoteerd door alle partijen en doorgestuurd?

jvs3005
Topic Starter

#5 , 16 jan 2013 14:08

Ja, nutsvoorzieningen zijn overgedragen. Water- en elektriciteitsstanden zijn genoteerd en getekend tijdens de plaatsbeschrijving. Ik heb de sleutel niet meteen afgegeven aan de immo omdat mijn poetsgerief nog in het appartement stond op het moment van de plaatsbeschrijving. Ik moest dus nog het poetsgerief in mijn auto dragen alvorens ik het appartement kon afsluiten. Dit was geen probleem voor de mevrouw van het immokantoor. Het appartement is drie hoog zonder lift en ik kon niet alles in een keer meenemen. Zij is vertrokken voordat ik het gerief in de auto had geplaatst. Ik moest nadien zeer dringend weg (was al te laat op een afspraak) en kon dus geen drie kwartier meer missen om de sleutel nog binnen te dragen ( stad door, parkeerplaats zoeken etc). Stom inderdaad, maar ja.

Ik ben er mij van bewust dat ik de sleutel te laat heb binnengebracht. Ik heb mij daar ook uitdrukkelijk voor geëxcuseerd bij het immokantoor. Ik vind het nu gewoon ronduit overdreven om een week na het binnenbrengen van de sleutels de huurwaarborg van een voor de rest perfecte huurder in te houden én een boete te eisen en ik stel me dan ook zeer de vraag of dit zo maar kan.

Franciscus

#6 , 16 jan 2013 14:10

Vandebos heeft (zoals gewoonlijk) het goede antwoord gegeven. :D

scorpioen

#7 , 16 jan 2013 14:40

Sleutels teruggeven op 10 januari. Als die zaak voor de rechtbank komt is de kans groot dat je een bedrag gelijk aan de huur van de ganse maand januari moet betalen.

jvs3005
Topic Starter

#8 , 16 jan 2013 15:29

Misschien moet ik dan ook maar de huur terugvragen van de eerste drie dagen dat ik niet in mijn appartement binnenkon omdat het er nog vol rommel lag en de frigo vol rottende etenswaren lag van de vorige huurder, inclusief die 175 euro die ik heb moeten betalen voor een plaatsbeschrijving die bij gevolg helemaal niet klopte? Ik heb voor al haar nalatigheden de ogen gesloten (zoals boven al vermeld heeft ze niets hersteld!) en nu, omdat ik de sleutel te laat afgeef, houdt ze 2 maanden huur achter en vraagt ze een boete. Vind ik echt schandalig.

Die vrouw heeft zich nooit iets van haar kant van het huurcontract (ze heeft bij mijn weten ook plichten) aangetrokken, maar nu komt ze op de proppen omdat ik 1 keer nalatig ben geweest (buiten mijn wil om weliswaar) en ze geld heeft geroken. Straf.

freelance

#9 , 16 jan 2013 21:14

Was de ingebrekestelling aangetekend verzonden ?
Enig schriftelijk bewijs dat sleutel op die datum pas afgeleverd is .?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”