Hallo,
Ik heb met een jaarcontract een appartement gehuurd.Alles is steeds in orde betaald geweest.
Bij afsluiten van de overeenkomst werd mij een plaatsbeschrijving overreikt (waar ik notabene 175 euro moest voor betalen). Deze beschrijving klopte echter helemaal niet meer met de werkelijkheid.
Ik heb alle opmerkingen dan ook in de plaatsbeschrijving geschreven. Deze is ondertekend door alle partijen.
Al sinds september woon ik 50 km (een uur rijden enkel) van het gehuurde appartement en ik werk van 8u30 tot 18u, elke dag van de week.
Ik heb tijdig (3 maand op voorhand) het appartement opgezegd. Ik kon het appartement huren tot 31 december. Op 28 december vond de plaatsbeschrijving plaats, waarbij niets werd opgemerkt. Het appartement stond dus leeg voor het einde van de huurovereenkomst. Ik heb toen gevraagd of het appartement opnieuw verhuurd was en de vrouw van de immo vertelde mij van niet. Ik zei haar ook meteen dat ik de sleutel pas de week nadien kon binnenbrengen (maandag 31 dec kon niet, 1 en 2 januari ook niet). Geen probleem, zei ze. Het is die week echter niet meer gelukt om de sleutel binnen te brengen.
De sleutel heb ik pas op 10 januari aan het immo kantoor kunnen bezorgen. Ik kon de sleutel dus niet persoonlijk binnenbrengen bij het immo-kantoor of de verhuurder omdat ik werkte tot 18u en zowel de zaak van de verhuurder als het immokantoor voor 18u sluiten.Uiteindelijk heb ik tijdens mijn middagpauze de sleutel bij het immokantoor in de brievenbus gestoken, 10 dagen na het einde van de huurovereenkomst.
Nu wilt de verhuurder de huurwaarborg niet vrijgeven. Ze eist dat ik 1/3 huur betaal voor het appartement omdat ik de sleutel te laat heb afgegeven. Ik heb echter wel de plaatsbeschrijving tijdig laten uitvoeren en het appartement stond leeg voor 1 jan. Bovendien heeft de verhuurder nooit ook maar 1 opmerking die in de plaatsbeschrijving stond aangepakt. Er kwam wel iemand langs maar die kwam steeds vertellen dat hij er niets kon aan doen of het niet kon maken. Ik vraag me dus nu ten zeerste af of zij mij kan verplichten om 1/3 huishuur te betalen voor een appartement waar ik sinds 1 januari contractueel helemaal niet meer aan verbonden ben.
Alvast bedankt voor reacties