Dreiging verhuurder

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Dreiging verhuurder

#16 , 13 jan 2013 19:29

Heb hier al enkele malen een verhaaltje gedaan.
Bij beëindigen van de huur (familie) deed de verhuurder ook heel moeilijk.
Eiste nieuwe deuren, alles terug behangen, vervanging van de vloerbekleding enz enz ..
Appartementen ( waren er drie) waren echter zonder schilderen of behangen opgeleverd door bouwheer (eerste eigenaar) verhuurt aan onze familie en pas na een drietal jaren verkocht.
Nieuwe eigenaar ( alhoewel hij accountant volgens zeggen was) interpreteerde de toenmalige huurwet volgens zijn goesting.
Toen de appartementen werden opgezegd waren de poppen helemaal aan het dansen.
Dus naar vrederechter ( die hij zelfs nog beschuldigde van partijdigheid, vriendjespolitiek enz).
Uiteindelijke beslissing vrederechter aanstelling deskundige .. die de schade begrote op: dichtmaken van de gaten (hadden sportramen gehangen) in de muur - plafond een badkamer schilderen (was een afzuigprobleem geweest) en de kras in de binnendeur wegwerken ... deze werd begroot op Bfr 20.

Zorg ervoor dat u een mooi dossier hebt op een tijdslijn waar dus instaat wanneer u wat hebt medegedeeld aan den eigenaar, wat zijn reactie was enz enz.

U dient niet op te draaien voor de schade die een door de verhuurder aangestelde firma heeft aangericht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Siertje
Topic Starter

#17 , 15 jan 2013 15:39

De site van de Vastgoed alliantie baseert zich weliswaar op de huurwetgeving , en kan een goede leidraad zijn ; maar de aanbevelingen die zij geven is geen wetgeving .
Vastgoed Alliantie is een VZW die gericht is op verhuurders , makelaars , vastgoedexperts enz.
Wat hier in dit concrete geval telt is de opgemaakte plaatsbeschrijving ; en de interpretatie die er zal aan gegeven worden door de verhuurder in kwestie .

Wat in nadeel van vraagsteller valt is de onduidelijkheid over de gebeurde werken , en de gevolgen er van.
Als in PB staat "muren behangen " , dan moeten muren behangen zijn bij vertrek .
Als door de werkzaamheden volledige muren beschadigd waren , en die werkzaamheden staan in een PB , dan is behangen voor verhuurder .
Als muren slechts gedeeltelijk beschadigd waren , en er is niets afgesproken over behangen , dan is behangen voor de huurder .
Wanneer behang los komt door vocht , dient dit vochtprobleem aangetekend gemeld aan de verhuurder . Indien niet kan verhuurder dit als schade aan behang beoordelen .
Voor allerlei vegen op behang , kan geen nieuw behang geëist worden , maar wordt normaal een percentage schade aangerekend aan huurder , afhankelijk van de ouderdom .

Bij betwistingen over huurschade ( en vrijgeven waarborg ) kan de vrederechter ingeschakeld , en deze zal een deskundige ter plaatse sturen die de actuele toestand zal vergelijken aan de hand van de ingaande PB , en de eventuele schade zal begroten .
Huurder dient wel te beseffen dat kosten deskundige kunnen oplopen tot een paar honderd euro .
En dan de afweging maken of behangen niet goedkoper zal uitvallen .
Dit maakt al heel wat duidelijk, super bedankt!

Siertje
Topic Starter

#18 , 15 jan 2013 15:41

Maa dat is hè net bambi, we wonen hier 5jaar met 2 in dit huis. Ik heb hier steeds alles goed onderhouden maar doordat ik eerder wegga dan de verhuurder had gewild be ik zeker dat pietlullig gaat doen. ze heeft heel duidelijk gedreigd dat ze het geld waar ze denkt recht op te hebben op deeze manier gaat terugkrijgen.
Kijk en overweeg wat de kosten van nieuw behang zijn ( alleen voor plaatsen waar het niet perfect is ) .
Uw verhuurder zal zeker iedere streep op de muur onder een vergrootglas leggen ( en nog veel andere zaken ) om toch maar de huurwaarborg te kunnen inhouden .
Als u een procedure voor de vrederechter zal moeten instellen om uw huurwaarborg terug te krijgen , zal het sop mischien niet de kool waard zijn .
Hoeveel bedraagt trouwens de waarborg . En is die op een geblokkeerde rekening gezet ?
mja dat kan ik idd ook doen, maar dan ga ik even moeten zoeken of ik dat type behang nog wel ga vinden, het is behoorlijk oud..

huurwaarborg was 2100 euro :) maar volgens mij bestaat die niet eens, was via een jongerenrekening bij toenmalige fortis, en ondertussen zit ik niet meer bij fortis..

Reclame

Siertje
Topic Starter

#19 , 15 jan 2013 15:45

Heb hier al enkele malen een verhaaltje gedaan.
Bij beëindigen van de huur (familie) deed de verhuurder ook heel moeilijk.
Eiste nieuwe deuren, alles terug behangen, vervanging van de vloerbekleding enz enz ..
Appartementen ( waren er drie) waren echter zonder schilderen of behangen opgeleverd door bouwheer (eerste eigenaar) verhuurt aan onze familie en pas na een drietal jaren verkocht.
Nieuwe eigenaar ( alhoewel hij accountant volgens zeggen was) interpreteerde de toenmalige huurwet volgens zijn goesting.
Toen de appartementen werden opgezegd waren de poppen helemaal aan het dansen.
Dus naar vrederechter ( die hij zelfs nog beschuldigde van partijdigheid, vriendjespolitiek enz).
Uiteindelijke beslissing vrederechter aanstelling deskundige .. die de schade begrote op: dichtmaken van de gaten (hadden sportramen gehangen) in de muur - plafond een badkamer schilderen (was een afzuigprobleem geweest) en de kras in de binnendeur wegwerken ... deze werd begroot op Bfr 20.

Zorg ervoor dat u een mooi dossier hebt op een tijdslijn waar dus instaat wanneer u wat hebt medegedeeld aan den eigenaar, wat zijn reactie was enz enz.

U dient niet op te draaien voor de schade die een door de verhuurder aangestelde firma heeft aangericht.
Franciscus, bedankt voor je verhaal! ik vind het ook allemaal te belachelijk aan het worden, ik wil best opdraaien voor de schade als IK die had aangericht, maar voor zaken die ik nie theb gedaan, vertik ik het.

De badkamer heb ik zelf al herhaardelijke malen geschilderd door vochtprobleem, zij blijft zeggen dat het moet verlucht worden, alsof ik mijn ramen ga openlaten als ik van 7h s ochtends to 6H s avonds niet thuis ben in putje winter

Haar doel is eigenlijk dat ik hier alles verf/behang voor ik vertrek zodat dit een meerwaarde kan zijn voor de verdere verkoop van het pand..

Bedankt voor de tip, ik ga het ganse dossier opmaken :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 jan 2013 16:12

mja dat kan ik idd ook doen, maar dan ga ik even moeten zoeken of ik dat type behang nog wel ga vinden, het is behoorlijk oud..

.
Waarom zou jij moeten herbehangen? Als het bestaande papier ouder is dan 9 jaar is dat volledig afgeschreven, en is het aan de verhuurder om te herbehangen. Als er schade aan het papier is, en je toch de hele kamer zou moeten herbehangen, moet je niet noodzakelijk met hetzelfde papier herbehangen. Je mag gerust een andere tekening of licht afwijkende kleur nemen.

Siertje
Topic Starter

#21 , 15 jan 2013 16:20

.
Waarom zou jij moeten herbehangen? Als het bestaande papier ouder is dan 9 jaar is dat volledig afgeschreven, en is het aan de verhuurder om te herbehangen. Als er schade aan het papier is, en je toch de hele kamer zou moeten herbehangen, moet je niet noodzakelijk met hetzelfde papier herbehangen. Je mag gerust een andere tekening of licht afwijkende kleur nemen.

ik heb de schade niet aangericht, deze is aangericht toen er herstelwerken aan de gang waren om na te gaan tot waar de vocht was gespijpeld., (utigevoerd door werkmannen opvraag van de verhuurder) Aangzien die slechts op max een 40 cm zjin van e grond en wij er steeds een bank voor hadden staan heb ik die ook nooit zelf terugbehangen..

Enige wa tje onder schade kan rekenen zijn de vegen , maar die zijn niet eens talrijk, ik tel juist geteld 3 vegen op een kamer van 40 m2..

freelance

#22 , 15 jan 2013 17:10

Hoezo , huurwaarborg zou niet bestaan .?
Als je die indertijd betaald hebt , kan die niet verdwenen zijn .
Is er indertijd een document opgemaakt ( door de bank ) die duidelijk spreekt over huurwaarborg .
Is dit document ondertekent door u EN verhuurder ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#23 , 15 jan 2013 18:05

.
Je moet ook maar de hele kamer herbehangen als al het papier in de kamer beschadigd is. Enkel de schade herstellen, of de verhuurder vergoeden voor de waardederving, en deze is voor 1 klein scheurtje in het papier bijna de moeite niet voor de verhuurder om hier een zaak van te maken (5€ max?). Waarmee ik niet wil zeggen dat je dit niet moet betalen, maar je moet ook niet meer betalen dan nodig.

Terug naar “Huren”