Contractbreuk door verhuurder! Wat te doen!

mvnoah
Topic Starter

Contractbreuk door verhuurder! Wat te doen!

#1 , 10 jan 2013 23:11

Ik zit met de volgende probleem,

We wonen nu al 5maanden in dit woning, we beschikken over een 3-6-9 contract!
Nu wenst de verhuurder de contract te verbreken omdat ze niet meer samen woont met haar partner (zijn uit elkaar)
Ze wenst haar woning terug wat kan ik als Huurder eigelijk doen?
Wat zijn mijn rechten als huurder?

contract is registreerd, contractduur van 369, 1 augustus 2012 datum begin van het contract!

NU wens ik eerst informatie als huurder waar heb ik recht op zoals een vergoeding.
Wij zijn de eerste mensen die haar woning huren, grap van al is dat zij ons heeft benaderd via haar Nicht!
Haar nicht werkt samen met mijn man, wat moet ik doen wij zijn nu zwanger van een tweede gebeurd dit weer!

Ik hoop dat iemand mij juiste advies kan geven!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 10 jan 2013 23:41

**Verhuurder moet AANGETEKEND opzeg geven van 6 maand , ten vroegste te beginnen op 1 februari ( indien opzeg gebeurt in januari ) .
**De opzegging moet gemotiveerd zijn ( "Wegens persoonlijk betrekken van het goed ") , en de naam van de persoon die er komt in wonen moet er in vermeld staan .
**Indien u gehuwd ben of wettelijk samenwonend moet de huuropzeg gebeuren aan beide partners afzonderlijk ( Dus 2 brieven ) .
Indien aan deze vereisten niet is voldaan is de opzegging ongeldig , en blijft u zitten waar u zit .

Burgerlijk wetboek - Huurwet :
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.

Verder :
Verhuurder heeft geen toegang tot de woning zonder uw toelating .
U hebt recht op een afzonderlijke brievenbus , en daar moet verhuurder af blijven .
Indien de voorwaarden , zoals beschreven in de wettekst , niet gevolgd worden , kan u later een vergoeding eisen ( en dan is het bingo ....)
Voorwaarde is wel dat u de woning als hoofdverblijfplaats hebt ( domicilie ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2013 00:00

Haar nicht heeft geen juridische bevoegdheid in deze zaak.
Zeg er zo weinig mogelijk tegen en laat ZEKER NIET in uw kaarten kijken.
De ex van mijn vriend heeft jaren geleden( dus wel andere wetgeving) zelfde zaak aan de hand gehad verhuurder kwam er zelf wonen.
Man wist alles beter - ik was mee gevraagd om ex te helpen. Na X maanden blijkt dat hij er niet was komen wonen maar zijn aanhoudster. Nog 'effe' gewacht tot tijd verstreken was en hem dan voor de vrederechter laten dagen... dagvaarding was gezien zowel man als echtgenote eigenaar waren aan beide gericht .....

NOOIT zeggen dat u na 18 maanden gaat controleren of ze er nog woont.... u kan de nicht gebruiken om info te bekomen kan nog handig zijn.

Reclame

mvnoah
Topic Starter

#4 , 13 jan 2013 12:00

Bedankt Freelance en Franciscus voor u advies.

We zijn gehuwd dus ze moet ons 2 aangetekende schrijven sturen. ( ik denk dat ze maar 1 brief zal sturen )
Hoe zit het verder met de kosten zoals, verhuiswagen, kosten zijn gedaan binnen in het huis muren mooi wit geverft bovenkamers zijn opnieuw geverft.
Tijd van het opnieuw zoeken van een nieuwe woning, signalisatieborden moeten aangevraagt worden, kosten die eigelijk verhuis meebrengen?
Wie moet dat vergoeden?

Ze speelt een spelletje met ons, we hebben nu via de nicht gehoord dat ze weer terug is bij haar vriend.
De reden dat ze ons eruit wil omdat ik een verzoening heb gevraagt bij de vrederechter ivm niet 1x per maand voor de deur staan zonder uitnodiging sms sturen voor onozelheden!
2 aangetekende zending met fratsen erin zoals ik wil mijn spullen van de zolder halen terwijl zij dit op de dag van verhuis mee moest nemen.
En ze wenst dat ik 2x per maand haar Tuin moest werken en de muren verven.
Ik moest ook bloemstuk schik spullen uit de zolder halen en aan de buurvrouw geven?
Wij hebben aangeven dat ze alles mee moest nemen in het begin, en dat wij gelieve met gerust willen laten worden en dat ze recht heeft om 1keer per 6 maanden langs te komen!
Toen wij zeiden van we stappen naar de vrederechter, kregen wij paar weken later bericht op 10 januari dat ze haar huis terug wilt!
Klopt Franciscus we spelen totaal geen open kaart, we winnen enkel informatie via de nicht!

Dus ik heb gewoon recht na 18 maanden om te controleren of ze efectief daar in woont indien het geval niet is kan ik haar gewoon laten dagen bij de vrederechter!

Ik heb nog een vraag, ik heb haar gevraagd om langs te komen om de puntjes op de i te zetten.
Ivm afspraken maken wat er gaat gebeuren zoals huurwaarborg en kosten van het huis etc etc, kan ik dat eisen aan haar?
En alles op zwart op wit op papier zetten, ze veranderd snel van mening en laat direct haar moeder bellen voor domme fratsen!
Maar kan ik vragen voor duidelijke afspraken.

Alvast bedankt!

mava105

#5 , 13 jan 2013 12:35

Is er een ingaande plaatsbeschrijving?
Ze heeft maar recht op 1 bezoek per jaar en niet om de 6 maanden.
Kosten verhuis kan je niet doorrekenen, gezien wettelijke opzeg van 6 maanden voor eigen bewoning. (als het waar in natuurlijk)
Al hetgeen nu nog in het huis staat en dat van haar zou zijn, is niet meer haar eigendom, en je mag dat natuurlijk met de vuilniswagen meegeven, voor zover het niet in een PB staat of ergens anders op papier.
Indien huurovereenkomst is opgemaakt op naam van DE HEER EN MEVROUW X & Y, moet er maar ééén aangetekende brief verzonden worden. Indien er staat verhuurd aan Meneer X en Mevrouw Y zijn 2 AS nodig.

Franciscus

#6 , 13 jan 2013 12:42

dit al eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
tevens onder de rubriek vastgoed recht eens de daar opgeslagen documenten nalezen.
Kan ook van belang zijn.

In principe dient u niemand ook niet de eigenaar toe te laten.
Ook niet een maal per jaar. Of dit moet in uw contract staan.
De grondwet is duidelijk de woning is onschendbaar.
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

U dient enkel dat in de woning achter te laten wat in de ingaande PB staat. Al de rest bestaat 'wettelijk' niet meer.
Opletten natuurlijk als u in brieven of mails hebt toegegeven dat er bepaalde zaken van de eigenaar nog staan. Dit nooit doen.
Uw verhuurder kan u geen bijkomende opdrachten of verplichtingen opleggen.
Indien er bepaalde bedreigingen worden geuit (die strafbaar zijn) niet aarzelen 1- hier op het forum info in te winnen en daarna de nodige juridische stappen te zetten.
Uiteraard hier ook alle stappen die de verhuurder zou doen hier op tijd vermelden zodat u een goede strategie kan opbouwen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

PS Indien de verhuurder nog over sleutels zou beschikken .... een goede gelegenheid om de sloten van de toegang te veranderen.. meestal volstaat bij een cilinderslot de cilinder te vervangen.

freelance

#7 , 13 jan 2013 13:53

Is er een ingaande plaatsbeschrijving?
Ze heeft maar recht op 1 bezoek per jaar en niet om de 6 maanden.
Kosten verhuis kan je niet doorrekenen, gezien wettelijke opzeg van 6 maanden voor eigen bewoning. (als het waar in natuurlijk)
Al hetgeen nu nog in het huis staat en dat van haar zou zijn, is niet meer haar eigendom, en je mag dat natuurlijk met de vuilniswagen meegeven, voor zover het niet in een PB staat of ergens anders op papier.
Indien huurovereenkomst is opgemaakt op naam van DE HEER EN MEVROUW X & Y, moet er maar ééén aangetekende brief verzonden worden. Indien er staat verhuurd aan Meneer X en Mevrouw Y zijn 2 AS nodig.
Wat is het verschil tussen : " de heer en mevrouw x en y " en " meneer x en mevrouw y " ?

Burgerlijk Wetboek :
Art. 215
"De opzeggingen, kennisgevingen en exploten betreffende die huur moeten gezonden of betekend worden aan elk der echtgenoten afzonderlijk of uitgaan van beide echtgenoten gezamenlijk.
(Elk van de echtgenoten kan evenwel de nietigheid van deze documenten, die aan de andere echtgenoot worden toegezonden of van deze laatste uitgaan, slechts inroepen indien de verhuurder kennis heeft van hun huwelijk. <W 20-02-1991, art. 3>"

Huurbrochure :
"Dit betekent:
• dat de verhuurder verplichtend alle opzeggingen,
betekeningen en exploten met betrekking
tot de huurovereenkomst in twee exemplaren
afzonderlijk aan elk van de echtgenoten moet
opsturen (in de praktijk zal een brief geadresseerd
worden aan elk van de echtgenoten, in
twee afzonderlijke omslagen);"

freelance

#8 , 13 jan 2013 14:15

Kosten verhuis ten laste huurder .
Kosten gedaan binnenshuis ( schilderen ) ten laste huurder ; tenzij schriftelijke afspraken daarover zouden bestaan.
Hier opletten met de plaatsbeschrijving : schilderwerken moeten conform ingaande plaatsbeschrijving zijn ( indien PB gedetailleerd ) .

Controleren op effectieve bewoning NIET na 18 maand . Zie wetgeving :
"Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder ...."

Vragen om puntjes op de i te komen zetten :
Tamelijk overbodig . 1/ er is nog geen officiële opzeg gebeurd .
2/ Huurwaarborg en plaatsbeschrijving vloeien automatisch voort uit de opzegging . Daar moeten geen extra overeenkomsten over gemaakt ( en veroorzaakt meestal toch maar overbodige ruzie ). 3/ Kosten aan het huis : zie boven .
Plaatsbeschrijving in voordeel verhuurder . Deze moet dit voorstellen ( normaal laatste dag huur ) .
Huurwaarborg komt ter sprake na PB . Indien geen vrijgave = vrederechter .
Indien geen akkoord over PB = vrederechter .( stelt zelf een deskundige aan - kosten voor beide partijen ) .

Terug naar “Huren”