huurcontract korte duur - 1 jaar met verlenging van 2 jaar

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

huurcontract korte duur - 1 jaar met verlenging van 2 jaar

#1 , 03 jan 2013 15:26

Ik ben verhuurder en wil graag weten wat correct is.
blz.27 van de huurwet in het voorbeeld zetten ze het volgende
Voorbeeld:
Een huurovereenkomst wordt gesloten voor twee jaar;
deze treedt in werking op 1 mei 2007 en loopt tot 30
april 2009. Op die datum beslissen de partijen de huurovereenkomst
te verlengen. Dit gebeurt schriftelijk
tegen dezelfde huurprijs en voor max. één jaar.
Hier staat letterlijk op die datum m.a.w. op de laatste dag kan men overeenkomen om het huurcontract te verlengen, klopt dit?
OMdat ik overal lees op dit forum dat die verlenging enkel schriftelijk mogelijk is indien ze 3 maanden voor vervaldag is overeengekomen.
Kan iemand mij het juiste laten weten?
dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 03 jan 2013 15:49

Zie blz. 26 laatste alinea . Het contract van korte duur moet eerst opgezegd worden , vooraleer een nieuw contract kan opgemaakt .
Er staat evenwel NIET WANNEER het nieuwe contract dient opgemaakt .
De vraag is nu wat uw probleem is ?
Is er een schriftelijke opzeg gebeurt ?
Zo ja , is er discussie over datum nieuw contract ?
Zo niet , '( geen opzeg gegeven ) , is stilzwijgend 9 jaar .

"indien geen opzegging werd betekend drie
maand voor de vervaldag of indien de huurder
na de overeengekomen duur in het goed is blijven
wonen zonder verzet van de verhuurder
(zelfs met een nieuw contract), dan wordt de
oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet
tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde
huurprijs) maar wordt deze verondersteld van
bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen j
aar ."
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#3 , 03 jan 2013 16:28

sorry, ik druk mij misschien verkeerd uit.
het gaat mij over de verlenging.....niet over een nieuw contract.en de gevolgen.
de vraag Kan verhuurder en huurder op de laatste dagvan einde contract nog een verlenging aangaan voor één of twee jaar en dit bij het huidige contract voegen?(uiteraard max 3 jaar samengeteld-korte duur).
Of moest die verlenging 3 maanden voor einddatum gebeuren?(zoals bij een opzeg)
Ik denk indien men tot de laatste dag wacht om dit te verlengen .....en de huurder is van gedacht veranderd....er wel degelijk een probleem is.want dan kan de verhuurder geen 3 maanden opzeg geven.
m.a.w.
ik denk zowel verlenging als opzeg in een contract van korte duur moet 3 maanden voor vervaldag gebeuren,klopt?
anders kan deze overgaan naar een 9 jarig contrakt.
Klopt dit laatste of ben ik verkeerd
dank u

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 03 jan 2013 16:57

Ja, eens de laatste drie maand van het contract van bepaalde duur zonder verzet van één van beide partijen aanvangt wordt verondersteld dat van rechtswege het contract op de vervaldag automatisch overgaat in een negenjarig contract.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 jan 2013 16:58

Freelance heeft u perfect uitgelegd wat kan en niet kan, een verlenging kan maar èèn maal met een max van drie jaar en moet schriftelijk verlengd worden 3 maand voor het huurcontract eindigt.
Als dit niet is gebeurd is het huurcontract stilzwijgend een 3 6 9 geworden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 03 jan 2013 17:45

sorry, ik druk mij misschien verkeerd uit.mogelijks begrijpen we het ook verkeerd . Nieuwe poging dus
het gaat mij over de verlenging.....niet over een nieuw contract.en de gevolgen.
de vraag Kan verhuurder en huurder op de laatste dagvan einde contract nog een verlenging aangaan voor één of twee jaar en dit bij het huidige contract voegen?(uiteraard max 3 jaar samengeteld-korte duur).
er is nergens bepaald WANNEER de VERLENGING moet gebeuren . Dus volgens mij moet het kunnen op de laatste dag.
Of moest die verlenging 3 maanden voor einddatum gebeuren?(zoals bij een opzeg)
Er is alleen bepaald dat een OPZEG 3 maand op voorhand moet gebeuren .
Ik denk indien men tot de laatste dag wacht om dit te verlengen .....en de huurder is van gedacht veranderd....er wel degelijk een probleem is.want dan kan de verhuurder geen 3 maanden opzeg geven.
Daar hebt u gelijk in . Maar dit probleem van de verhuurder is hier nog NIET eerder gesteld .
m.a.w.
ik denk zowel verlenging als opzeg in een contract van korte duur moet 3 maanden voor vervaldag gebeuren,klopt?
anders kan deze overgaan naar een 9 jarig contrakt.
Klopt dit laatste of ben ik verkeerd
Dit laatste klopt , uitgezonderd dat het woordje VERLENGING NIET in de wetgeving staat .
U geeft het zelf aan in uw eerste bericht ( en het is een letterlijk citaat uit de huurbrochure ) :
Hier staat letterlijk op die datum m.a.w. op de laatste dag kan men overeenkomen om het huurcontract te verlengen, klopt dit?
OMdat ik overal lees op dit forum dat die verlenging enkel schriftelijk mogelijk is indien ze 3 maanden voor vervaldag is overeengekomen.
Kan iemand mij het juiste laten weten?

dank u
Mogelijks dat het op het forum anders geformuleerd is , maar ik wil het hier wel betwisten.
Het voorbeeld uit de brochure mag letterlijk genomen worden , aangezien nergens in de wettekst bepaald wordt WANNEER de verlenging moet gebeuren . In het voorbeeld : " en loopt tot 30
april 2009. Op die datum beslissen de partijen de huurovereenkomst
te verlengen. ".


Wanneer geen opzeg gegeven is , krijgen we natuurlijk een totaal andere situatie . Maar dit is hier niet voorgelegd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 03 jan 2013 17:57

*kuch*

Door het feit dat art3§6 woninghuurwet stelt dat indien er geen opzeg tenminste drie maand voor het einde van het contract wordt betekend het contract overgaat in een negenjarig contract, kan een verlenging tijdens deze laatste drie maand beschouwd worden als zijnde zonder onderwerp; het contract waarop de verlenging is gebaseerd is immers reeds met latere inwerkingtreding van rechtswege omgezet naar een ander type huurcontract dat valt onder andere met met dwingend recht vastgelegde basisregels, basisregels die dusdanig voordelig zijn voor een huurder dat deze gek moet zijn om er vrijwillig afstand van te nemen.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 03 jan 2013 18:59

*ahum*
Volledig akkoord met Vandebos .
Alleen is de kwestie van de opzeg hier niet aan de orde gesteld. TS heeft het duidelijk over de "verlenging " .
Mijn laatste zin was dan ook :
"Wanneer geen opzeg gegeven is , krijgen we natuurlijk een totaal andere situatie . Maar dit is hier niet voorgelegd."
Aan TS om bovenstaanden te beoordelen , en eventueel te verduidelijken.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#9 , 03 jan 2013 20:24

allemaal van harte bedankt, nu is het klaar en duidelijk

Terug naar “Huren”