Momenteel worden renovatiewerken uitgevoerd aan het gebouw waar ik een appartement in huur.
Het appartement bestaat aan de voorkant uit een keuken en een living en aan de achterkant uit 2 slaapkamers.
Tussen november-december hebben ze de ramen en deuren aan de voorkant meer dan een maand afgeplakt tijdens de werken.
Nu is de achterkant ook al bijna een maand volledig afgeplakt. Gevolg is dat we oa constant in het donker zitten en de slaapkamers niet meer kunnen verluchten.
Toegang tot de garage achter aan het gebouw verloopt soms ook problematisch door de stellingen die er momenteel voor staan.
De renovatiewerken waren noodzakelijk omdat de muur in de living nat was door vochtinsijpeling (2de verdiep). Lek wordt waarschijnlijk veroorzaakt door balkon bovenburen.
Na de renovatiewerken is de muur nog steeds vochtig. Het gat aan de buitenkant in het raam is groter en het houtrot verpreid zich. Er staat ook terug schimmel op de muur. Begin deze week heb ik deze schimmel afgewassen omdat ik dit niet vertrouw (heb vorig jaar al allergische reactie gehad na het verwijderen van deze schimmel).
Bij de oplevering van de werken aan de voorkant van het gebouw werd vastgesteld dat er nog steeds veel water uit het gebouw lekt. Volgens de firma die de werken hebben uitgevoerd is hun job correct uitgevoerd. Alles wat waterdicht moet zijn zou waterdicht zijn. De syndicus zou hier akte van hebben genomen.
Tijdens de gehele periode van de werken heb ik niets van mijn huisbaas vernomen.
Ik stel dus vast dat ik momenteel een serieus mingenot ervaar. Ik ga daar niet over beginnen discussieren met mijn huisbaas, wegens bovenstaande problemen is hij me liever kwijt. Hij heeft al een mail gestuurd dat ik maar moet vertekken als ik niet tevreden ben.
vraag:
- De renovatiefirma gebruikt (veel) water en elektriciteit uit de gemeenschap. Deze rekening zal dus deels aan mij gepresenteerd worden. Volgens mij moet ik deze kost niet dragen. Wegens onvoldoende detail in het verbruik zal ik binnenkort zeer moeilijk kunnen bepalen welk deel ik niet moet betalen.
Ervaring leert me dat de huisbaas alle kosten liefst gewoon doorrekent (kleine herstellingen buitenkant gebouw, kleine herstelling waterleiding gemeenschap,plaatsen rookmelders gemeenschap, plaatsing issolatiemateriaal rond buizen in gemeenschap,...) , als ik moeilijk doe krijg ik een arrogante mail terug dat ik niet zo het pietje precies moet uithangen.
Kan ik nu al iets ondernemen of wacht ik best tot de rekening komt?
De rekening wordt opgesteld door een syndicus die enkel communiceert met de eigenaars. De syndicus negeert de huurders, zelfs als mijn huisbaas een mail van mij doorstuurt naar de syndicus komt er geen antwoord. Bijgevolg mis ik nog steeds 28.5 euro (15 kuub gratis water 2010).