Post vorige huurders

gasttongeren
Topic Starter

Post vorige huurders

#1 , 19 dec 2012 10:35

Even de situatie schetsen:
Wij huren ondertussen reeds 2 jaar een appartement.
Op de brievenbus zijn duidelijk onze namen aangebracht.
In het begin kwam er veel post voor de vorige huurders. De onbelangrijke post (reclame e.d.) hebben wij terug in een postbus gestoken met vermelding naast het adres "woont niet meer op dit adres", geen idee of dit de juiste werkwijze is maar iemand (de makelaar die het appartement moest verhuren) had ons dit aangeraden. Er kwamen echter ook brieven van de bank e.d. dus die hebben we bijgehouden en zijn we persoonlijk gaan afgeven aan de vorige huurders, die een winkel in de buurt hebben. De vorige huurders waren erg onvriendelijk en konden het blijkbaar niet appreciëren dat wij wat moeite voor hun deden. Wij hebben dan ook voor onszelf besloten om alle post die we nog kregen voor hun in de vuilbak te gooien (toen waren ze al minstens een half jaar verhuisd).

Nu kwam er ineens een pakketje (een grote en dikke envelop, gewoon in de brievenbus dus niet aangetekend ofzo). Wij hebben dat opengedaan en er zaten twee paar kousen in en een factuur van Tono, gericht aan de vorige huurders. Ik heb hier al in andere topics gelezen dat deze firma vaak ongevraagd van die pakketjes stuurt.

Wat moeten wij hier nu mee aanvangen? Als de vorige huurders het besteld hebben is het toch wel hun verantwoordelijk om hun nieuwe adres (waar ze dus al 2 jaar wonen) door te geven? Als ze het niet besteld hebben en het bedrijf dat zomaar opstuurt mogen wij het dan gewoon weggooien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
69_Shorty_69

#2 , 19 dec 2012 10:43

Eigenlijk zijt ge gewoon al strafbaar door het briefgeheim te schenden en nu gaat ge bezittingen op naam van iemand anders de vuilbak insmijten.

Best eens naar Bpost gaan me u probleem
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Lightning

#3 , 19 dec 2012 10:48

U hebt geen enkele verplichting m.b.t. de post van de vorige huurders. Doorgeven van adreswijziging is hun eigen verantwoordelijkheid.
U mag die post zonder meer weggooien.

Reclame

gasttongeren
Topic Starter

#4 , 19 dec 2012 10:52

Eigenlijk zijt ge gewoon al strafbaar door het briefgeheim te schenden en nu gaat ge bezittingen op naam van iemand anders de vuilbak insmijten.

Best eens naar Bpost gaan me u probleem
Euhm moraalridder, ik ga echt niet op alle brieven die wij krijgen eerst kijken of er wel onze naam opstaat alvorens ze te openen. Wij hebben dus ook pas na opening gezien dat het niet voor ons was. Hadden we het trouwens wel toevallig gelezen hadden we het zelfs helemaal niet geopend en was het zo in de vuilbak terecht gekomen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 dec 2012 11:13

Het beste wat je kan doen is, indien de vorige mensen niet meewerken, de post ongeopend terug in de brievenbus smijten met de vermelding: "vermoedelijk overleden, woont niet meer op dit adres".

U hebt sowieso geen enkele verantwoordelijkheid tegenover Tono international of iedereen die post stuurt niet gericht aan u. Met 1 uitzondering: een brief van een gerechtsdeurwaarder open je wél en beantwoord je zeker indien nodig. Dit om later problemen te vermijden.

gasttongeren
Topic Starter

#6 , 19 dec 2012 11:19

Het beste wat je kan doen is, indien de vorige mensen niet meewerken, de post ongeopend terug in de brievenbus smijten met de vermelding: "vermoedelijk overleden, woont niet meer op dit adres".

U hebt sowieso geen enkele verantwoordelijkheid tegenover Tono international of iedereen die post stuurt niet gericht aan u. Met 1 uitzondering: een brief van een gerechtsdeurwaarder open je wél en beantwoord je zeker indien nodig. Dit om later problemen te vermijden.
Ik verwacht niet om zulke brieven te krijgen maar toch, wordt zoiets niet aangetekend verstuurd dan?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2012 11:23

wordt zoiets niet aangetekend verstuurd dan?
Niet altijd. DW kan die ook persoonlijk in uw bus komen steken bij uw afwezigheid. :(

bosprocureur

#8 , 19 dec 2012 11:38

Valt dat soort brieven dan niet onder briefgeheim? Ikzelf bel dan naar de gerechtsdeurwaarder om te verwittigen en te weten hoe en wat.

Franciscus

#9 , 19 dec 2012 11:40

Briefgeheim geldt NIET voor particulieren. Enkel voor diegene die geacht worden de brief te posten. Dus de instellingen.
Alles terug naar afzender zoals JPV schrijft.
Vraag bij kwartierinspecteur/gemeente OF die mensen al afgeschreven zijn en of er nog andere personen op uw adres staan ingeschreven.
Deze dan ambtshalve laten schrappen.

bosprocureur

#10 , 20 dec 2012 08:21

Briefgeheim geldt NIET voor particulieren. Enkel voor diegene die geacht worden de brief te posten. Dus de instellingen.
Alles terug naar afzender zoals JPV schrijft.
Vraag bij kwartierinspecteur/gemeente OF die mensen al afgeschreven zijn en of er nog andere personen op uw adres staan ingeschreven.
Deze dan ambtshalve laten schrappen.
Briefgeheim geldt NIET voor particulieren

Begrijp ik het goed dat briefgeheim tussen partners, buren, ouders en kinderen, collega’s enkel een soort beleefdheidsregel is, en nergens een juridische basis heeft?

Voor de rest volg ik wel de regel om alles terug aan afzender te sturen, en voor brieven van deurwaarders en dergelijke de kwartierinspecteur in te schakelen.

Turaki

#11 , 20 dec 2012 08:54

Zelf hebben wij de eerste maanden alle post doorgestuurd, na een half jaar adres doorhalen en met vermelding "woont niet meer op dit adres" in de postbus, en na een jaar alles bij het papier, uitgezonderd belangrijke (onlangs een brief van een bank waarin we een kaart konden voelen) of persoonlijke post die nog wel in de postbus wordt gestoken met bovenstaande vermelding.

U heeft geen enkele verplichting tegen de vorige bewoners betreffende de post, en persoonlijk vind ik niet dat men kan verwachten dat je alle post telkens terug naar de postbus moet brengen (hoewel ik zelfs dat zou doen mocht de postbus niet zo ver zijn).

MusicK_Man

#12 , 20 dec 2012 19:33

Hier heb ik geluk , de vorige huurder was een zus van me ,
En ja , na 8 jaar zelfs , komt er sporadisch nog post aan voor haar .
Natuurlijk geef ik die ELKE keer wel aan haar .
Sommige bedrijven => winkels passen hun adressenlijsten niet aan .
Mijn zus heeft dit al ELKE KEER doorgegeven , en ze verrekken het .

Franciscus

#13 , 20 dec 2012 20:46

Briefgeheim is enkel beschermd tgo diegene die professioneel brieven verhandelen art 29 grondwet. en art 8 EVRM
Ook strafrechtelijk is het beperkt.
Burgerrechtelijk kunnen er wel sancties volgen.

bosprocureur

#14 , 21 dec 2012 07:26

Briefgeheim is enkel beschermd tgo diegene die professioneel brieven verhandelen art 29 grondwet. en art 8 EVRM
Ook strafrechtelijk is het beperkt.
Burgerrechtelijk kunnen er wel sancties volgen.
Bedankt voor deze verhelderende uitleg.

Terug naar “Huren”