Beslag, gemeubeld pand, mondelinge huur

sloeberken

Re: Beslag, gemeubeld pand, mondelinge huur

#16 , 10 dec 2012 15:52

Facturen worden niet aanvaard door GDW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laurettevdk
Topic Starter

#17 , 10 dec 2012 16:06

Facturen worden niet aanvaard door GDW.
Dus kan er volgens u niets worden gedaan? Zelfs indien de raadsman van de verhuurder zwart op wit zou aantonen dat er een geschil is die voor het Vredegerecht komt en hij facturen van zijn cliënt kan voorleggen ...? Dus als de goederen volgens u op mijn domicilie aangetroffen worden kan niks of niemand het opladen nog tegenhouden?

Zelfs indien de verhuurder gelijk krijgt voor het Vredegerecht en ik het pand moet verlaten lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat in die tijd die er dan voorbij zal gaan er geen GDW zal langskomen, gelet op het feit dat mijn domicilie hier nu reeds een tijdje staat en ik pas een dezer dagen de gerechtsbrief voor de zitting verwacht.

Erg sneu voor de verhuurder. Ik ga ervan uit dat er eventueel consequenties kunnen zijn voor mij ook, tenzij ik beweer dat het pand onbemeubeld verhuurd werd, gelet op het feit dat er geen plaatsbeschrijving is. Doch lijkt me dit niet wenselijk, daar er elementen zijn (waaronder o.a. foto's) waardoor er op zijn minst sterke aanwijzingen zijn dat het pand bemeubeld verhuurd werd. Voor hetzelfde geld komt er dus nadien een klacht voor diefstal ...

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 dec 2012 16:31

Waarom komt deze zaak van het huurkontrakt voor de vrederechter? Heeft verhuurder geen huurkontrakt willen opmaken, of wou jij niet ondertekenen? Wie heeft de zaak voor de vrederechter gebvracht? Verhuurder of jij?
Best tijdig verhuiurder verwittigen, zodat hij eventueel met zijn raadsman aanwezig kan zijn als de DW langskomt.
Er is een ZEER KLEINE kans dat ze de DW nog kunnen overtuigen, en u van NOG MEER kosten kunnen behoeden.
Niets aan de verhuurder melden zou de zaak alleen maar kunnen verergeren.

Reclame

laurettevdk
Topic Starter

#19 , 10 dec 2012 16:43

Het huurgeschil kan ik helaas niet uiteenzetten, het verzoekschrift gaat uit van de verhuurder. Als ik de puzzel bekijk zie ik zo stilaan voor mij dat men er mij zou kunnen van betichten dit scenario met opzet te hebben gecreëerd gezien het feit dat ik schulden heb, dit terwijl de verkoop van de aanwezige roerende goederen toch niet veel meer dan een nuloperatie zou zijn, en voor mij dus weinig voordeel zou opleveren. Ik zie mij genoodzaakt dit zo spoedig mogelijk met mijn raadsman te bespreken.

Aanwezigheid van verhuurder en zijn raadsman als de GDW langskomt lijkt me niet realistisch. De kans dat ik een briefje in de bus vind van een GDW lijkt me klein daar ik meestal thuis ben. Het bezoek is vanzelfsprekend onaangekondigd en de kans dat ik thuis ben zeer groot.

Trouwens neen ik heb niet geweigerd een huurcontract te ondertekenen, maar net andersom.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 dec 2012 19:06

De verhuurder wilde u dus niet (meer) als huurder?
Betaalde u de huur tot hiertoe?
Of wordt u voor de vrederechter gedaagd als bezetter ten bede?

laurettevdk
Topic Starter

#21 , 10 dec 2012 19:23

Tegen de zitting zal er een huurachterstal zijn, ik zie niet onmiddellijk hoe dit enige invloed kan hebben op een eventueel beslag door de GDW, of toch?

freelance

#22 , 10 dec 2012 22:34

.
Laatst gewijzigd door freelance op 11 dec 2012 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#23 , 11 dec 2012 00:05

De vraag kan hier waarschijnlijk terecht gesteld worden waarom huurder met alle middelen de verhuurder uit de wind wil zetten .

De oorspronkelijke vraag : deurwaarder .
Deurwaarders die beslag komen leggen hebben meestal niet de gewoonte hun voeten te vegen voor binnenkomst , bij manier van spreken .
Om een beslag op eigendommen verhuurder te vermijden zullen alleen drastische middelen helpen .
Facturen verhuurder zijn wel degelijk een bewijs , waar DW wat voorzichtiger mee zal omspringen .
Indien geen facturen , geen verhuurder aanwezig , kan eventueel een aanwezigheid advocaat een handje helpen .Beste voor verhuurder is advocaat verhuurder die optreed als zijn vertegenwoordiger .
Als huurder hierin meent belangen te verdedigen te hebben , best eigen advocaat ( minstens op de hoogte , zoniet aanwezig) .
Ofwel worden de zaken schriftelijk geregeld tussen beide advocaten en DW . ( tenminste wat betreft goederen eigenaar ) .

Voor huurder is nog altijd het beste van géén plaatsbeschrijving te hebben ( dan kan er ook NOOIT sprake zijn van schade OF diefstal ) .

Bijkomende discussie : huurgeschil voor vrederechter .
Indien huurder gedomicilieerd is EN bewijzen van huurbetaling heeft ( zelfs met achterstel ) dan is de Woning huurwet van toepassing , en bestaat er hoe dan ook een huurcontract ( ook al is het niet geschreven ) .
Brochure : De Huurwet Federale Overheidsdienst Justitie.
"De huurovereenkomst bestaat van zodra een persoon,
de verhuurder genoemd die meestal ook de
eigenaar is, het gebruik of het genot van een onroerend
goed of een deel ervan aan een andere
persoon, huurder genoemd, tegen het betalen van
een huurprijs verhuurt.
Elke huurder heeft dus noodzakelijkerwijze een
huurovereenkomst, zelfs indien hij het soms niet
weet: een geschreven tekst is niet altijd nodig en
het bepalen van een bepaalde duur ook niet om
een huurovereenkomst te hebben"

Burgerlijk Wetboek
Art. 1714. [...] (Behalve tegenstrijdige wettelijke bepalingen) men kan huren bij geschrift of mondeling. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 20-02-1991> <W 2007-04-25/38, art. 97, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>

Als ik het goed begrijp heeft het dus weinig zin dat ik mijn raadsman de raadsman van de verhuurder laat contacteren om nu eventueel nog naar een schriftelijke oplossing te zoeken vooraleer een GDW langskomt? Probleem is ook dat verhuurder dit eventueel als een list zal beschouwen om tot een of andere shriftelijke erkenning te komen gezien lopend geschil over mondelinge overeenkomst.
Zoals gezegd is een plaatsbeschrijving geen optie. Advocaten en GDW kunnen eventueel een oplossing uitwerken , maar dit mag geen betrekking of invloed hebben op uw huurgeschil .
Erg sneu voor de verhuurder. Ik ga ervan uit dat er eventueel consequenties kunnen zijn voor mij ook, tenzij ik beweer dat het pand onbemeubeld verhuurd werd, gelet op het feit dat er geen plaatsbeschrijving is. Doch lijkt me dit niet wenselijk, daar er elementen zijn (waaronder o.a. foto's) waardoor er op zijn minst sterke aanwijzingen zijn dat het pand bemeubeld verhuurd werd. Voor hetzelfde geld komt er dus nadien een klacht voor diefstal ...
Foto's op zich alleen hebben géén bewijswaarde voor een plaatsbeschrijving . PB is een gedetailleerd geschrift ondertekend door beide partijen ( waar foto's een onderdeel kunnen van zijn ) .
Tegen de zitting zal er een huurachterstal zijn, ik zie niet onmiddellijk hoe dit enige invloed kan hebben op een eventueel beslag door de GDW, of toch?
Als het beslag GDW niet uitgaat van verhuurder hebben deze beide zaken niets met elkaar te maken .
Maar het ziet er naar uit dat het geschil voor de rechtbank een kwestie is dat verhuurder géén contract wil opmaken , en de huurder wil buitenkrijgen.
Dit zou wel eens kunnen aanzien worden als een huurovereenkomst van 9 jaar , met een opzegtermijn van 6 maand voor de verhuurder.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de huur effectief betaald wordt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

laurettevdk
Topic Starter

#24 , 11 dec 2012 11:19

@freelance

Wat betreft de verhuurder uit de wind willen zetten; ik heb er eenvoudigweg geen baat bij dat de persoonlijke spullen van de verhuurder opgeladen worden, ook al heeft dit mogelijks voor mij geen gevolg bij gebrek aan plaatsbeschrijving. Per slot van rekening dragen deze spullen ook bij tot mijn eigen comfort terwijl ik in het pand woon.

Ik besluit dat ik op heden weinig kan doen (tenzij in extremis het pand verlaten, wat momenteel geen optie is). Indien het probleem zich aandient en een gerechtseurwaarder langskomt en schrijft zal ik mijn raadsman inschakelen en vragen om de raadsman van de verhuurder te contacteren, in de hoop zo tot een vergelijk met de gerechtsdeurwaarder te komen.

Wat de mondelinge huurovereenkomst betreft ben ik op de hoogte van de woninghuurwet waaronder ik val, het oordeel zal daar aan de Vrederechter zijn.

Terug naar “Huren”